Mercedes-Benz Hungaria Kft.
Dr. Petrekanits Máté a Mercedes-Benz Hungária Kft. sajtótájékoztatóján ismertette a kutatás eredményeit.
Érdekes és tanulságos kutatásra vállalkozott a Mercedes-Benz hazai importőre. A Mercedes-Benz Hungária Kft. dr. Petrekanits Máténak, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kara tudományos munkatársának bevonásával azt vizsgálta, hogy egy asszisztens-rendszerek nélküli, korábbi gyártású Mercedes-Benz személyautó, illetve azonos útszakaszon közlekedve a Mercedes-Benz Intelligent Drive rendszerrel felszerelt tesztautó vezetője a valós időben rögzített fiziológiai adatok alapján milyen teljesítményre képes és milyen hatékonysággal kezeli a városi közlekedés során kialakuló forgalmi helyzeteket.
A szakember először nyugalmi vizsgálat során vette fel az autók vezetőjének élettani adatait.
Nem csigázzuk tovább az olvasó érdeklődését, ha esetleg kétségei lennének, azt most eloszlatjuk. A vizsgálatok eredményeinek kiértékelése során dr. Petrekanits Máté megállapította, hogy a Mercedes-Benz Intelligent Drive-val ellátott tesztautó vezetése kevésbé fárasztó.
- A szívműködés, az anyagcsere és az agyhullám spektrum-analízis kimutatja, hogy a Mercedes-Benz Intelligent Drive-val szerelt tesztautó vezetése során kevesebb biológiai teljesítményre van szükség a vezető részéről.
Ez azt jelenti, hogy a közlekedés során az autóba épített asszisztens-rendszerek hatékonyan támogatják a vezetőt, így például egy tárgyalásra az autó vezetője frissebben, koncentráltabban érkezhet meg” – fogalmazott a keddi, Budapesten tartott sajtótájékoztatón a terhelésélettan egyik legismertebb hazai szakértője.
Petrekanits Máté objektivitását garantálja, hogy a Magyar Élettani Társaság, a Magyar Olimpiai Orvos Bizottság tagja, a Magyar Edzők Társaságának elnökségi tagja. Közel 30 éves tudományos munkássága alatt több mint százezer vizsgálatot végzett el sportolók és egyebek mellett fegyveres testületek számára.
Vezetés közben mindent mértek a műszerek.
A Mercedes-Benz Hungária Kft. megbízásából 2014 januárjában elvégzett kutatás során dr. Petrekanits Máté először nyugalmi vizsgálat során felvette az autók vezetőjének élettani adatait. Ezután egy meghatározott, 10 kilométeres városi útvonalon először egy vezetői asszisztens-rendszerek nélküli Mercedes-Benz A 180 CDI (W169) típusú, majd egy Intelligent Drive-val szerelt Mercedes-Benz S 350 BlueTEC (W222) személyautóval tett kör során valós időben rögzítette a vezető szervezetének működési adatait.
A sajtótájékoztató résztvevői Hesz Tamást hallgatják.
A referenciakörök végén az autóban ülve is megismételte a nyugalmi vizsgálatokat. Ezek alapján megállapították, hogy nem csak a vezetés volt sokkal kevésbé fárasztó, hanem Intelligent Drive asszisztens rendszerrel is felszerelt tesztautóval megtett táv után a vezető információ-feldolgozó képessége és kreativitási szintje a korábban mért nyugalmi állapotnál is kedvezőbben alakult.
A nyugalmi vizsgálatok és a vezetés közben végzett valós idejű, fedélzeti adatgyűjtés során dr. Petrekanits Máté EEG, EKG és különböző biológiai jeleket és fizikai paramétereket vizsgált, majd a mérési eredményeket összehasonlította az autókban készült videófelvételeken látható forgalmi szituációkkal. Az utólagos kiértékelés során a felvételek és az adatok alapján megfigyelhetővé váltak az emberi szervezet reakciói az asszisztens-rendszerek nélküli és a Mercedes-Benz Intelligent Drive-val szerelt autó vezetése során.
A számítógép pedig rögzítette az adatokat.
„Az általunk használt eszközöket élsportolók vizsgálatára fejlesztették ki - mondta dr. Petrekanits Máté. – Ezek pontos adatokat képesek szolgáltatni a vizsgált alany aktuális fiziológiai kondíciójáról és ezek alapján meg tudjuk állapítani, hogy a szervezete mennyire van optimális élettani állapotban. A különböző személyautókkal megtett tesztköreink látható különbségeket eredményeztek az élettani adatok – például a szív és az agy elektromos működése - és a fizikai paraméterek, köztük a testre ható gyorsulások terén”.
Ha az ön autójában van ilyen, a kutatás szerint frissebben érkezik meg a tárgyalásra.
A vizsgálat során a tesztautók városi forgalomban, a KRESZ szabályainak megfelelően közlekedtek, így elsősorban a Mercedes-Benz Intelligent Drive kényelmi és vezetéstámogató funkcióinak kipróbálására nyílt lehetőség. A tesztút alkalmával prominens szerephez jutott a DISTRONIC PLUS radaros követési távolságtartó rendszer kormányzás-asszisztenssel, az Aktív holttér asszisztens, valamint a COLLISION PREVENTION ASSIST balesetmegelőző rendszerrel – ütközésveszélyre figyelmeztető jelzés –, ami a fenyegető ráfutásos balesetekre hívja fel a vezető figyelmét, valamint a BAS PLUS fékasszisztens, ami szükség esetén automatikusan az optimális szintre növeli a jármű fékhatását.
Egy csillag is elég
A sajtótájékoztatón Hesz Tamás, a Mercedes-Benz Hungária Kft. kereskedelmi és marketingvezetője arról beszélt, hogy a Daimler számára 128 év óta – ekkor szabadalmaztatta Karl Benz az autót, - két dolog fontos: a minőség és a biztonság. A világban jelenleg egymilliárd autó van, ez a szám 2050-re eléri a három milliárdot.
Hesz Tamás
- Percenként két ember hal meg balesetben a világban, száz pedig súlyosan megsérül, így minden gyártó számára nagy kihívás, hogyan tudja csökkenteni a balesetek számát – fogalmazott Hesz Tamás. Emlékeztetett arra, hogy amikor a Mercedes 1995-ben bevezette az ESP-t, a kipörgésgátlót, négy évre rá széria felszerelés lett, s jelentősen csökkent a balesetek száma Németországban.
Hesz Tamás megemlékezett Barényi Béláról, a kiváló magyar mérnökről, aki 1939-ben csatlakozott a Mercedes csapatához, s 2500 szabadalmával történelmet írt a Mercedes passzív biztonsági rendszerének megteremtésében.
- Tavaly jelent meg az Intelligent Drive, amelynek révén a csillagos márka vezetői asszisztens-rendszerei egyesülnek és az új, valamint továbbfejlesztett rendszerek tárházával komfortosabbá és biztonságosabbá varázsolják az autóvezetést – jelentette ki Hesz Tamás, aki úgy vélekedett, a Mercedes nem kezd csillagyűjtésbe a törésteszteken, ők beérik egy csillaggal, ha ez a csillag a motorház tetején van.
Vezető nélküli Mercedes, amelynek műszaki alapját az Intelligent Drive rendszer továbbfejlesztett változata biztosította.
Több mint ezer autóban
Az autoszektor.hu kérdésére, hány olyan autó közlekedik a magyar utakon, amelyekben Intelligent Drive van, Hesz Tamás azt válaszolta, körülbelül ezer. – Csak tavaly háromszáz ilyen Mercedest értékesítettünk Magyarországon – tudtuk meg a kereskedelmi és marketing vezetőtől.
Az autoszektor.hu főszerkesztője kérdez, Sztipichné Kozári Edina marketing- és PR-vezető ( középen) válaszol. Fotók: Mercedes