Autógyártók egyéb termékei

Autógyártók furcsa termékei – 1. rész

2025.01.22.

Főleg eleinte, az autózás hajnalán volt jellemző, hogy a legtöbb gyártó vas és fém munkával kereste elsősorban a kenyerét, és csak mellékesen fogott autók gyártásába, de a később megjelent műhelyekre is jellemző volt, hogy nem az autó volt az egyetlen termék a portfóliójukban. Sokan a mai napig gyártanak váratlan termékeket. Ezekből szemezünk most.

BMW: bob

Több mint egy éven keresztül fejlesztett bobot 2012-től kezdve a BMW észak-amerikai divíziója, hogy 1952 után először újra érmet szerezzenek az amerikai Téli Olimpia csapatnak. Felhasználták a bajorok minden aerodinamikai tudását és szakértelmét a kompozit anyagokban. A kétszemélyes bob is teljesen szénszálas vázat kapott, profi légterelő elemekkel, ami egészen a harmadik helyig repítette az amerikai bob csapatot 2014-ben a Sochi Olimpián.

Fiat: napilap

Még 1926-ban vásárolta fel a torinói La Stampa napilapot a Fiat. A befektetés olyan jól sült el, hogy mostanra Olaszország egyik legnagyobb darabszámban eladott napilapja lett a La Stampa. Olyan komoly tényező lett, hogy 1978-ban, amikor szatirikus anyagokat hoztak le a líbiai diktátor Muammar Gaddafiról, a diktátor bojtokkal fenyegette meg a Fiatot, ha nem rúgja ki a főszerkesztőjét. Ugyanakkor a La Stampa állta a sarat, Gaddafinak pedig végül volt nagyobb gondja is az olasz gyártó autóinak kitiltásánál. Sajnos 2017-ben eladta a napilapot a Fiat-Chrysler csoport.

Ford: iparváros

Henry Ford nagyban játszott az 1900-as évek elején, és még nagyobb tényező lett a 20-as évekre. Olyannyira, hogy simán megtehette, hogy megvásárol egy hatalmas területet az amazonasi esőerdők közepén, és egy teljes kolóniát telepít oda, hogy természetes gumit bányásszon. 1926-ban kezdték meg a projektet, igazi korabeli, amerikai stílusú házakat, raktárakat, gyártósorokat és víztározókat telepítettek a városba, amit Fordlandiának neveztek el. A várost két részre osztották, az egyik felén a brazil lakosok, a másik felén az amerikai managerek laktak, és még csak véletlenül sem érintkeztek. Sőt, még hotelt is telepítettek a látogató vendégeknek. Végül hatalmas kudarc lett a projekt, hiszen a fák és a dolgozók is hajlamosak voltak a betegségekre, mígnem 1934-ben a Ford végleg ott hagyta a területet, miután rájöttek, hogy könnyebb szintetikus gumit előállítani. Ennek ellenére még ma is közel 3000 fő lakik Fordlandiában.

Hyundai: vonat

Lehet vásárolni a Hyundaitól Santa Fe nevű, nagy, családi SUV-t, vagy lehet tőlük vonatot vásárolni, ami elvisz téged, és még sok száz embert Santa Fébe, Mexikóban. A dél-koreai autógyár Rotem nevű divíziója ugyanis éppen könnyű vonatok tervezésével és gyártásával foglalkozik, de gyártanak még szerszámokat, gyártósori összeszerelő robotokat, repülő alkatrészeket és robotokat is.

Mitsubishi: vadászgép

Amikor Japánba utaztam, és megtudtam, hogy épp akkor tartják egyik legnagyobb amerikai légibázis nyílt napját, csak azért imádkoztam, hogy hívjanak el helyi típusokat is. Aztán megláttam a horizonton egy Kawasaki C-2 utánozhatatlan sziluettjét, aminek a neve sokkal inkább a motorkerékpárjai miatt cseng ismerősen, megnyugodtam. Ekkor viszont még nem számítottam rá, hogy személyesen láthatok majd egy Mitsubishi F-2-t is, az ikonikus kék festésében. Az már csak hab a tortán, hogy a hotelünk klímája is Mitsubishi volt, de láttunk ilyen márkájú óceánjáró hajót is, és tudtommal hozzájuk köthető az autópályás fizetőkapuk nagy része is. Szóval nem kell aggódni a Mitsubishiért, amikor szűkösre húzzák az Európában forgalmazott autóik listáját. Meglesznek nélkülünk.

Tata: hotel

Gondoltad volna, hogy nem csak a Jaguar-Land Rover csoport, de egy komplett indiai hotellánc is a Tata cégcsoporthoz tartozik? És itt most nem az olyan prémium apartmanokról beszélek, amiket a brit márka névjegye alatt jegyeznek néha napján, hanem Asia egyik legnagyobb hotel csoportjáról, az Indian Hotels Companyről, amihez például az 1903-ban épült, és azóta is 5 csillagos Taj Mahal Palace Hotel is tartozik. Egyébként mintegy 100 cég tartozik a Tata égisze alá: csinálnak kávét, teát, van életbiztosításuk, komputer asszisztencia szolgáltatásuk, és hozzájuk tartozott a gyönyörű Vistara légitársaság is, amíg a közelmúltban fel nem vásárolta az Air India.

Peugeot: kávédaráló, só- és borsdaráló

Az egyik kedvenc fun factem, amikor nem autósokkal beszélgetek, hogy néhányak konyhájában úgy van Peugeot sódaráló, hogy arról nem is tudnak. Ilyenkor kaján vigyorral fordítom fel az eszközüket, hogy újra láthassam a döbbenetet az arcukon. 1840-ben, tehát bőven az autóik előtt kezdett kávédaráló gyártásba a Peugeot, míg a paprikadarálók piacára 1874-ben törtek be. Első paprikadarálójuk porcelánból készült és azt a dizájnt a mai napig gyártják, szinte változatlan formában, bár legtöbbször fából.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Főleg eleinte, az autózás hajnalán volt jellemző, hogy a legtöbb gyártó vas és fém munkával kereste....
2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....
2025.01.22
A közelmúltban két olyan új, megfizethető árú modellt is bemutatott a Peugeot, amelyre sokan....
2025.01.22
Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése után a cseh vállalatok mérlegelhetik a gyártás....
2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....