utánpótlás
Húsz éve, még az évezred elején
Jennifer Lopez 1999-ben énekelte meg a Waiting for tonight-ban, ahogy egy világ várta a 90-es évek végét, sokan azt gondolták, hogy mindennek vége lesz majd 2000-ben. Aztán, mint egy szimpla szilveszteri éjszaka után, az idő ugyanúgy ment tovább, csak az évszámok cserélődtek. Megélte az emberiség a 2005-öt is, és így 20 évre visszamenőleg elmondhatom, hogy a mára szinte mindennapossá vált terrorcselekmények, és környezeti katasztrófák voltak azok a szalagcímek, amikre akkor felkaptuk a fejünket, de mára már lapozunk tovább. Mert ezek bizony sajnos mindennapossá váltak mára világunkban. Ha már történelem, akkor autósport: idén lesz 20 (!) éve annak, hogy Fernando Alonso Forma 1-es versenyző bezsebelt egy csomó legfiatalabbnak járó elismerést. Ő volt a legfiatalabb pole-pozíciós, futamgyőztes, és világbajnok. Meglehet, hogy rekordját azóta már megdöntötték, én elköszöntem jó pár éve a Forma 1-től, és bevallhatom őszintén, hogy a vasárnapi ebéd után csak V8, vagy V10 versenymotor hangra tudtam eszméletlen jókat horpasztani. Ha már technikai vívmányok, akkor nagyot mosolyogtam, amikor az ezredfordulós szórakoztatóelektronikai újdonságok között megtaláltam az első olyan hordozható multimédia lejátszókat, amik kezdetleges színes kijelzőikkel bűvölték el a fiatalokat. Aztán gyorsan megjelentek bennük a belső merevlemezek, az OLED kijelzők, amik egyre inkább a képrenyőhöz ragasztották a felhasználókat. És hogy egy kis hazai vonatkozás, 2005-ben indult év elején a Győzike Show, egy igazi trash reality, amit senki nem nézett, de mindenki tisztában volt vele, hogy éppen mi történt a családdal. És, hogy legyen kis kulturális balansz, szintén ebben az évben nyitott meg a művészetek palotája Budapesten. Angela Merkel német kancellár lett, akkor még kevesen tudták, de ennek később komoly hatása lett az európai autóiparra is. Hogy a világ mekkorát változott az elmúlt húsz évben? Nos, ez egészen biztos, hiszen a 2005-ös év autója jelöltek között nem találtam SUV-t, cserébe kicsike egyterűt, hibrid hajtású igáslovat, és egy mini prémium autót igen, szóval volt változatosság. Nézzük hát, milyen autók lesznek idén igazán nagykorúak? Haladjunk ABC sorrendben a márkák között.
Audi A4 B7
Hihetetlen, hogy már a single frame korszak is húsz éves. Az A4 egy igazi sikersztori itthon, mert sokan szeretnek reprezentálni, amit kevésbé lehet egy Golffal, vagy Octáviával, mint egy Audival, ami mindig stabilan hozza a prémium érzést. Bár tény, hogy az előző generációhoz képest a legnagyobb dobást tényleg a single frame jelentette, szóval nagy technikai újdonságokra hiába is vágyunk. Mára ezek az autók is megöregedtek, és ennek megfelelően a fenntartási költségeik is magasabbak lehetnek a Golfhoz, vagy Octáviához képest. Szóval az olló nem nyílik tovább, sőt, a mai javítási árakat figyelembe véve inkább csukódik, hiszen többen keresnek olyan autót, aminek a tervezett üzemeltetési költségei alacsonyabbak.
BMW E90
Csak én hüledezek rajta, hogy a szememben már az új BMW-s érához tartozó E90 első darabjai idén húsz évesek lesznek? Tényleg megy az idő. Nekem, és a hozzám hasonló elvakult márkafanatikusoknak a hármas széria a 46-ossal végleg kifutott. De mint autós újságíró nem lehetek ennyire kirekesztő, és nem láthatom a világot feketében vagy fehérben. Ezért gyorsan ide is írom, hogy rendkívül jót tett a hármasnak a 2009-es facelift, sokkal szebbre rajzolt hátsó lámpáival, és kivasalt éleivel, megint egy kívánatos hármassá vált, szóval, ha kapnék egy hathengeres, benzines használtteszt felajánlást ebből a típusból akkor biztosan nem lökném el magamtól. Az E90 már bőven a dízel éra gyermeke a leggyakoribb 320d kivitel, ez a motor nagyon sok bonyolult, és drágán javítható komponenst tartogat, így mára igazi időzített bomba lehet. Mert ez a széria is a hármasok sorsára jutott. Ilyenkor átkozom a percet, hogy nem mentettem meg tíz éve egy E30-at attól, hogy pályabejáró, vagy driftautó legyen. És, hogy mennyire mentek el az árak? Pont a napokban kerestem hathengeres E36-ot, és meglepődtem, hogy nincs már kétmillió forint alatt. Szóval manapság a padlón az ára az E90-nek is, lassan érdemes betárazni a szebb, erősebben motorizált darabokat.
Toyota AYGO/Peugeot 107/Citroen C1
Ezek az autók jelentették az igazi megoldást a városi közlekedésre. Picik voltak, volt bennük egy minimális komfort (ha klímás, és elektromos ablakok is vannak az autóban), főleg egy keleti veteránhoz, vagy kettes Swift-hez képest. Ezt az autót nagy autógyártók közösen fejlesztettek, így ülhetett valaki Toyotába annyiért, amennyiért előtte sohasem. Nekünk, Európaiaknak, és itt Európában Csehországban gyártva. Olcsó tudott maradni, és ha valaki a helyén kezelte, akkor tökéletes városi társ lett. Én legalábbis százszor inkább használnék egy ilyen autót ovijáratban, mint egy kétliteres modern, dízelmotoros nagyobbat. Persze tudom, itthon a vasaló Swift is az autózás minimuma, mit várhatunk egy méretosztállyal lentebb egy miniautóban? Az, aki le tudta adni a sztereotípiákat, biztos, hogy jól érezte magát egy ilyen végtelenül puritán autóban attól függetlenül, hogy milyen embléma van az elején.
Sorozatunk folytatódik, tartson velünk a következő részben is, addig pedig kövessen minket Facebookon is!