asszisztens rendszerek
Néhány hete a megjelenésük sorrendjében tárgyaljuk a különböző járművekbe épített vezetéssegítő rendszereket, amelyet mind-mind egy-egy lépéssel biztonságosabbá teszik az autózást. A következő címekre kattintva az eddig megjelent leírásokat találják:
Blokkolásgátló rendszerek – ABS
Kipörgésgátló rendszerek – ASR
Elektronikus menetstabilizáció – ESP
Parkolássegítők, tolatóradarok
Menjünk is tovább, mert a fejlődés soha nem áll meg és tömeges elterjedését tekintve mindezek után a legfontosabb újítás a sebességtartó automatika volt, amelyet mindenki csak tempomatnak hív.
Nem minden fénymásoló Xerox
Én sokáig azt hittem, hogy a tempomat kifejezés valamelyik gyártó által kreált szóösszetétel, de ennek csak az egyik fele igaz. A tempó, mint haladási sebesség, és az automatika, mint valamit beavatkozás nélkül elvégző szerkezet szavakból lett összerakva, de nem egy autógyár, hanem a köznyelv rakta össze legalább is a ChatGPT szerint.
A tempomat kezelőgombjai egy Opel Astra kormányán
Azt is „tőle” tudom, hogy a feltaláló egy vak mérnök volt, akit utazásai során kifejezetten zavart, ha a sofőr ingadozó sebességgel vezetett. Ralph Teetor 1948-ban(!!) szabadalmaztatta találmányát, amelyed „speedostat”-ra keresztelt, és amely az angol speed, vagyis sebesség, és static, vagyis állandó szavak kombinációja.
Első megjelenése a sorozatgyártásban az amerikai Chryslerhez fűződik, az Imperial már az 1950-es években kapható volt úgy nevezett Crusie Control-lal, amely szó szerinti fordításban utazás felügyeletet jelent.
A tempomat alapelvei
A rendszer lényege, hogy a jármű a vezető által beállított értéken tartja a sebességet mégpedig magától. Bevezetésekor külön sebességérzékelő volt beépítve a rendszer számára, ma már természetesen az ABS-ESP rendszerhez tartozó kerékfordulat szenzorok jele alapján működik.
Kezdetben – és a hazai utakon futó járművek többségében még ma is – a rendszer mindössze gázadással, illetve -elvétellel tudott szabályozni, tehát egy olyan mértékű lejtőn, ahol a motor fékezőereje már nem volt elég, a jármű beavatkozás nélkül átléphette a beállított sebességet.
Használata
A bekapcsolás egy gomb megnyomásával, vagy egy kar pöccintésével lehetséges és a rendszer az ekkor meglévő haladási sebességre áll be. Kikapcsolása történhet ugyanígy, de fontos, hogy a rendszer akkor is azonnal kikapcsol, ha a fékpedálra lépünk.
Egy Ford tempomat kezelőgombjai
A vezető általi gázadással kicsit más a helyzet. A tempomat ilyenkor általában nem kapcsol ki, de inaktív marad, mert például, ha a beállított sebesség mellett utolértünk egy másik járművet, akkor azt gázadással megelőzhetjük, majd a pedált ismét elengedve a rendszer újra aktiválódik, amint a beállított sebességre csökken a tempó.
A tempomatok kezelőgombjai között megtalálunk egy kétirányú billenőkapcsolót, vagy egy plusz-mínusz gombpárt. Ezek értelemszerű kezelésével a rögzített sebesség csökkenthető, illetve növelhető, tehát nincs szükség a sebesség pedálokkal, vagy gurító lassítással való beállítására.
A legtöbb esetben a sebességtartó rendszerek kiegészülnek sebességhatárolóval is, amely nem engedi, hogy az előre beállított sebességmaximum ölé gyorsítsuk az autót.
Automataváltóval jobb
Tempomat természetesen a kéziváltóval szerelt autókban is van, de ott sok típusnál a sebességváltás is inaktiválja a rendszert, amikor benyomjuk a kuplungot. Azonban vannak olyan autók is, amelyek képesek tolerálni egy magasabb, vagy alacsonyabb fokozatba való váltást bizonyos időintervallumon belül.
Hyundai i30 Fastback
Ez a probléma nem jelentkezik, ha automataváltós autónk van, mert az simán visszavált egyet az emelkedőn, vagy kapcsolgat felfelé, ha a korábban beállított értékre visszaállítjuk a tempomatot és ahhoz „sokat” kell gyorsítani.
És ha már itt tartunk: a tempomat rendszerek fel vannak készítve arra, hogy az utolsó beállított értéket megjegyezzék és azt egy gomb megnyomására fel is vegyék (újra).
Tömeges elterjedés a 90-es évektől
Persze először a legmenőbb prémiumok kapták meg a tempomatot, aztán ahogy az lenni szokott, szivárgott lefelé. Emlékszem, amikor anyukám céges autóját 2002-ben lecserélték a B5 Passat facelift-es verziójára, akkor próbáltam először sebességtartó automatikát. Nagyon furcsa volt, hogy beavatkozás nélkül csak megyünk tovább változatlan sebességgel. Akkor nyilván fogalmam sem volt róla, hogy a mára az autógyártás origóját jelentő önvezető rendszerek alapvetését próbálgatom.
Tempomat gombok a Mercedes-Benz T-osztály kormányán
A rendszer azóta persze kiegészült fékező funkcióval, távolságtartással, sőt, még az útszakaszra előírt legnagyobb megengedett sebesség figyelésére és megtartásával. De ez már egy másik cikk témája lesz.