asszisztens rendszerek

Asszisztens rendszerek – Tempomat

2025.01.24.

A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek

Néhány hete a megjelenésük sorrendjében tárgyaljuk a különböző járművekbe épített vezetéssegítő rendszereket, amelyet mind-mind egy-egy lépéssel biztonságosabbá teszik az autózást. A következő címekre kattintva az eddig megjelent leírásokat találják:

Blokkolásgátló rendszerek – ABS

Kipörgésgátló rendszerek – ASR

Elektronikus menetstabilizáció – ESP

Vészfékassziszens – BAS

Parkolássegítők, tolatóradarok

Menjünk is tovább, mert a fejlődés soha nem áll meg és tömeges elterjedését tekintve mindezek után a legfontosabb újítás a sebességtartó automatika volt, amelyet mindenki csak tempomatnak hív.

Nem minden fénymásoló Xerox

Én sokáig azt hittem, hogy a tempomat kifejezés valamelyik gyártó által kreált szóösszetétel, de ennek csak az egyik fele igaz. A tempó, mint haladási sebesség, és az automatika, mint valamit beavatkozás nélkül elvégző szerkezet szavakból lett összerakva, de nem egy autógyár, hanem a köznyelv rakta össze legalább is a ChatGPT szerint.

A tempomat kezelőgombjai egy Opel Astra kormányán

Azt is „tőle” tudom, hogy a feltaláló egy vak mérnök volt, akit utazásai során kifejezetten zavart, ha a sofőr ingadozó sebességgel vezetett. Ralph Teetor 1948-ban(!!) szabadalmaztatta találmányát, amelyed „speedostat”-ra keresztelt, és amely az angol speed, vagyis sebesség, és static, vagyis állandó szavak kombinációja.

Első megjelenése a sorozatgyártásban az amerikai Chryslerhez fűződik, az Imperial már az 1950-es években kapható volt úgy nevezett Crusie Control-lal, amely szó szerinti fordításban utazás felügyeletet jelent.

A tempomat alapelvei

A rendszer lényege, hogy a jármű a vezető által beállított értéken tartja a sebességet mégpedig magától. Bevezetésekor külön sebességérzékelő volt beépítve a rendszer számára, ma már természetesen az ABS-ESP rendszerhez tartozó kerékfordulat szenzorok jele alapján működik.

Kezdetben – és a hazai utakon futó járművek többségében még ma is – a rendszer mindössze gázadással, illetve -elvétellel tudott szabályozni, tehát egy olyan mértékű lejtőn, ahol a motor fékezőereje már nem volt elég, a jármű beavatkozás nélkül átléphette a beállított sebességet.

Használata

A bekapcsolás egy gomb megnyomásával, vagy egy kar pöccintésével lehetséges és a rendszer az ekkor meglévő haladási sebességre áll be. Kikapcsolása történhet ugyanígy, de fontos, hogy a rendszer akkor is azonnal kikapcsol, ha a fékpedálra lépünk.

Egy Ford tempomat kezelőgombjai

A vezető általi gázadással kicsit más a helyzet. A tempomat ilyenkor általában nem kapcsol ki, de inaktív marad, mert például, ha a beállított sebesség mellett utolértünk egy másik járművet, akkor azt gázadással megelőzhetjük, majd a pedált ismét elengedve a rendszer újra aktiválódik, amint a beállított sebességre csökken a tempó.

A tempomatok kezelőgombjai között megtalálunk egy kétirányú billenőkapcsolót, vagy egy plusz-mínusz gombpárt. Ezek értelemszerű kezelésével a rögzített sebesség csökkenthető, illetve növelhető, tehát nincs szükség a sebesség pedálokkal, vagy gurító lassítással való beállítására.

A legtöbb esetben a sebességtartó rendszerek kiegészülnek sebességhatárolóval is, amely nem engedi, hogy az előre beállított sebességmaximum ölé gyorsítsuk az autót.

Automataváltóval jobb

Tempomat természetesen a kéziváltóval szerelt autókban is van, de ott sok típusnál a sebességváltás is inaktiválja a rendszert, amikor benyomjuk a kuplungot. Azonban vannak olyan autók is, amelyek képesek tolerálni egy magasabb, vagy alacsonyabb fokozatba való váltást bizonyos időintervallumon belül.

Hyundai i30 Fastback

Ez a probléma nem jelentkezik, ha automataváltós autónk van, mert az simán visszavált egyet az emelkedőn, vagy kapcsolgat felfelé, ha a korábban beállított értékre visszaállítjuk a tempomatot és ahhoz „sokat” kell gyorsítani.

És ha már itt tartunk: a tempomat rendszerek fel vannak készítve arra, hogy az utolsó beállított értéket megjegyezzék és azt egy gomb megnyomására fel is vegyék (újra).

Tömeges elterjedés a 90-es évektől

Persze először a legmenőbb prémiumok kapták meg a tempomatot, aztán ahogy az lenni szokott, szivárgott lefelé. Emlékszem, amikor anyukám céges autóját 2002-ben lecserélték a B5 Passat facelift-es verziójára, akkor próbáltam először sebességtartó automatikát. Nagyon furcsa volt, hogy beavatkozás nélkül csak megyünk tovább változatlan sebességgel. Akkor nyilván fogalmam sem volt róla, hogy a mára az autógyártás origóját jelentő önvezető rendszerek alapvetését próbálgatom.

Tempomat gombok a Mercedes-Benz T-osztály kormányán

A rendszer azóta persze kiegészült fékező funkcióval, távolságtartással, sőt, még az útszakaszra előírt legnagyobb megengedett sebesség figyelésére és megtartásával. De ez már egy másik cikk témája lesz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....
2025.01.24
A Szeged és Hódmezővásárhely között járó vasútvillamos (tram-train) az elmúlt évtizedek egyik....