autógyártás
Szerző: Deák János
A szakemberek nem voltak túl optimisták a folytatást illetően sem – a most következő statisztikai adatokból kiderül, hogy sajnos igazuk volt, mert folytatódott a visszaesési tendencia az európai újautó-piacon: az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA adatai szerint az EU országokban az év első 11 hónapjában 2,7, az előbb említett 30 európai országban 2,8%-kal kevesebb új személyautó került piacra. Némi gyógyírt jelenthet, ha a novemberi adatokat vetjük össze: itt az Unióban 1,2, az EFTA-val együtt 0,9%-os a növekedés: alig mérhető ugyan, de legalább van. És remélhetőleg egy biztató tendencia kezdetét jelenti.
Az európai személyautó piac 2013.november Nagy piacok, régiók eredményei |
||||
Ország |
2013 november (db) |
Változás 2012. novemberhez képest (%) |
2013. január- november (db) |
Változás 2012. január-novemberhez képest (%) |
Németország |
254.651 |
-2,0 |
2.737.111 |
-4,9 |
Franciaország |
138.829 |
-4,0 |
1.615.137 |
-7,1 |
Nagy-Britannia |
159.581 |
+7,0 |
2.111.819 |
+9,9 |
Olaszország |
102.201 |
-4,5 |
1.214.237 |
-7,7 |
Spanyolország |
55.450 |
+15,1 |
662.188 |
+2,1 |
Nyugat-Európa (EU 15) |
873.367 |
+1,0 |
10.257.432 |
-2,8 |
„Új tagországok” (EU 11)* |
64.654 |
+3,3 |
687.928 |
-1,5 |
EU 27 (az EFTA-val együtt)** |
975.281 |
+0,9 |
11.360.874 |
-2,8 |
Forrás: ACEA
* Málta adatai nélkül
** EFTA: Norvégia, Izland, Svájc
Kiszállításra váró új autók a VW wolfsburgi központjában.
A tavalyi év végi helyzettel ellentétben, amikor a nagy nyugati piacok (közöttük is főleg a meghatározó nagyok, s velük együtt a leginkább válság által sújtott dél-európaiak) betegeskedtek, Kelet-Európában pedig még szinte egyöntetű volt a növekedés, 2013 végére sokkal vegyesebb kép tárul elénk. Mint táblázatunkból is látható, a nagy darabszámú piaccal rendelkező országokban (Angliát és Spanyolországot kivéve – utóbbinak volt honnan feljönnie -), egyértelmű a csökkenés. A legnagyobb növekedést az első 11 hónapban Észtország piaca mutatta (+14,1%), utána Portugália következett (+9,3%). Csehországban 6,7%-kal, Szlovákiában7,6%-kal csökkent az eladási darabszám, Lengyelországban 4,7%-kal növekedett. Ennek fényében meg kell becsülnünk a magyarországi 6,5%-os növekedést, miközben tudjuk, hogy bizony nálunk is már évek óta gyenge a viszonyítási alap.
A tavaly év végi eredmény eléréséhez az EU27+EFTA országokban decemberben még kb.960.000 új személyautót kell értékesíteni, ami a novemberi adatok alapján akár még lehetséges is.
Kedvezőbb a helyzet a világ más részein. A Német Autógyártók Szövetsége, a VDA adatai szerint az USA-ban novemberben 9%-ot nőtt a személyautók és könnyű teherautók eladási száma, így ez volt 2013-ban a legerősebb hónap. Töretlen a kereslet növekedése a könnyű teherautó kategóriába sorolt, Észak-Amerikában közkedvelt pickupok iránt.
Kína továbbra is sikertörténet az autóértékesítést tekintve is. Novemberben 1,6 millió új gépkocsi került piacra, ami a tavalyi novemberhez képest 24%-os növekedést jelent (a tizenegy hónapra vetített növekedés is 22%-os). Jellemző, hogy a német autóipari konszernek által elért piaci részarány kb. 20%.
Japánban novemberben 378.600 új autót értékesítettek (+17%), ugyanakkor a 2013 eddigi időszakában eladott darabszám (4, 2 millió) még 2%-kal kevesebb a tavalyi év első 11 hónapjának adatánál.
A korábban (valószínűleg a roncsautó-program eredményeképpen) nagyon jól teljesítő Oroszországban novemberben 4%-kal kevesebb (232.000) darab új személyautó és kisteherautó került piacra, az éves összesített adat 2,5 millió eladott autóval 7%-os csökkenést mutat.
Indiában is visszaesett a piac, novemberben 10 %-kal kevesebb (201.500) új autó talált gazdára, éves összesítésben 7%-os a csökkenés.
Brazília is komoly tényező a világ autópiacán, bár itt is 3%-kal csökkent a novemberi eladás a múlt évihez képest, éves viszonylatban pedig 6%-kal kevesebb autó fogyott.
A világ autópiaca 2013 A legnagyobb országok eredményei
|
||||
Ország/régió |
2013. november
|
2012. novemberhez képest (%) |
2013. január- november |
2012. január-novemberhez képest (%) |
Európa (EU 27 + EFTA ) |
975.281 |
+0,9 |
11.360.874 |
-2,8 |
Oroszország* |
232.000 |
-3,6 |
2.513.200 |
-6,4 |
USA* |
1.238.400 |
+8,6 |
14.179.400 |
+8,3 |
Japán |
449.300 |
+31,7 |
808.000 |
+34,6 |
Brazília* |
288.500 |
-2,9 |
3.243.700 |
-1,4 |
India |
201.500 |
-10,2 |
2.367.800 |
-7,4 |
Kína |
1.669.600 |
+24,1 |
14.651.300 |
-22,2 |
* Könnyű járművek (személyautók és kisteherautók),
Forrás: VDA
Mire számítanak az elemzők 2014-et illetően?
Európában 6 éves folyamatos visszaesés után talán ismét növekedés érhető el 2014-ben. A nyugat-európai régióban (amely egyébként a teljes kontinens eladásainak több mint 90%-át produkálja) 1,1%-os növekedéssel számolnak az autópiaci kutatásokkal foglalkozó németországi Center of Automotive Management cég szakemberei. Mindezt annak tükrében kell értékelni, hogy kontinensünkön 2007 óta csaknem 25%kal esett vissza az autók iránti kereslet, ami jórészt a dél-európai országok válsága miatt következett be, és az ott nagyon aktív tömegmárkákat, a Peugeot-t, A Citroent és a Fiatot érintette keményen.
A várt csekély növekedés nem ellensúlyozza, hogy Kína és az USA 2014-ben várhatóan még jobban elhúz Európától. 2011-ben még szorosan ugyan, de Európa volt a világ legnagyobb autópiaca, azóta a két ország megelőzte, s 2014-re az USA-ban 5%-os, Kínában 6%-os autópiaci növekedést vetítenek elő az elemzők.
Vegyes a kép a feltörekvő piacokat illetően: Brazília és Oroszország esetében mérsékelt növekedést, Indiában azonban csak a visszaesés mértékének csökkenését várják a szakértők. Világméretekben 76 millió új személygépkocsi értékesítését prognosztizálják. Ez jó hír lehet német gyártóknak (köztük a hazánkban működőknek), akik jórészt exportra termelnek.