autógyártás

A nemzetközi autópiac eredményei 2013-ban – mit hozhat a jövő?

2013.12.26.

2013-ban elég rossz bázisról indult az európai új személyautó-kereskedelem: 2012-ben a 27 EU tagállamban és az EFTA-országokban (Norvégia, Svájc, Izland) régen látott, folyamatos csökkenést követően 8,1%-kal kevesebb új személyautó talált gazdára, mint 2011-ben.

Szerző: Deák János

A szakemberek nem voltak túl optimisták a folytatást illetően sem – a most következő statisztikai adatokból kiderül, hogy sajnos igazuk volt, mert folytatódott a visszaesési tendencia az európai újautó-piacon:  az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA adatai szerint az  EU országokban az év első 11 hónapjában 2,7, az előbb említett 30 európai országban 2,8%-kal kevesebb új személyautó került piacra. Némi gyógyírt jelenthet, ha a novemberi adatokat vetjük össze: itt az Unióban 1,2,  az EFTA-val együtt 0,9%-os a növekedés: alig mérhető ugyan, de legalább van.  És remélhetőleg egy biztató tendencia kezdetét jelenti.

Az európai személyautó piac 2013.november

Nagy piacok, régiók eredményei

Ország

2013

november

(db)

Változás 2012. novemberhez képest

(%)

2013. január- november

(db)

Változás 2012. január-novemberhez képest

(%)

Németország

254.651

-2,0

2.737.111

-4,9

Franciaország

138.829

-4,0

1.615.137

-7,1

Nagy-Britannia

159.581

+7,0

2.111.819

+9,9

Olaszország

102.201

 -4,5

1.214.237

-7,7

Spanyolország

55.450

+15,1

662.188

+2,1

Nyugat-Európa (EU 15)

873.367

+1,0

10.257.432

-2,8

„Új tagországok” (EU 11)*

64.654

+3,3

687.928

-1,5

EU 27 (az EFTA-val együtt)**

975.281

+0,9

11.360.874

-2,8

 

Forrás: ACEA

* Málta adatai nélkül

** EFTA: Norvégia, Izland, Svájc 

Kiszállításra váró új autók a VW wolfsburgi központjában.

A tavalyi év végi helyzettel ellentétben, amikor a nagy nyugati piacok (közöttük is főleg a meghatározó nagyok, s velük együtt a leginkább válság által sújtott dél-európaiak) betegeskedtek, Kelet-Európában pedig  még szinte egyöntetű volt a növekedés, 2013 végére sokkal  vegyesebb kép tárul elénk. Mint táblázatunkból is látható, a nagy darabszámú piaccal rendelkező országokban (Angliát és Spanyolországot kivéve – utóbbinak volt honnan feljönnie -), egyértelmű a csökkenés. A legnagyobb növekedést az első 11 hónapban Észtország piaca mutatta (+14,1%), utána Portugália következett (+9,3%).  Csehországban 6,7%-kal, Szlovákiában7,6%-kal csökkent az eladási darabszám, Lengyelországban 4,7%-kal növekedett.  Ennek fényében meg kell becsülnünk a magyarországi 6,5%-os növekedést, miközben tudjuk, hogy bizony nálunk is már évek óta gyenge a viszonyítási alap.   

A tavaly év végi eredmény eléréséhez az EU27+EFTA országokban decemberben még kb.960.000 új személyautót kell értékesíteni, ami  a novemberi adatok alapján akár még lehetséges is.

Kedvezőbb a helyzet a világ más részein. A Német Autógyártók Szövetsége, a VDA adatai szerint az USA-ban novemberben 9%-ot nőtt a személyautók és könnyű teherautók eladási száma, így ez volt 2013-ban a legerősebb hónap. Töretlen a kereslet növekedése a könnyű teherautó kategóriába sorolt, Észak-Amerikában közkedvelt pickupok iránt.   

Kína továbbra is sikertörténet az autóértékesítést tekintve is. Novemberben 1,6 millió új gépkocsi került piacra, ami a tavalyi novemberhez képest 24%-os növekedést jelent (a tizenegy hónapra vetített növekedés is 22%-os). Jellemző, hogy a német autóipari konszernek által elért piaci részarány kb. 20%. 

Japánban novemberben 378.600 új autót értékesítettek (+17%), ugyanakkor  a 2013 eddigi időszakában eladott darabszám (4, 2 millió) még 2%-kal kevesebb a tavalyi év első 11 hónapjának adatánál.

A korábban (valószínűleg a roncsautó-program eredményeképpen) nagyon jól teljesítő Oroszországban novemberben 4%-kal kevesebb (232.000) darab új személyautó és kisteherautó került piacra, az éves összesített adat 2,5 millió eladott autóval 7%-os csökkenést  mutat.

Indiában is visszaesett a piac, novemberben 10 %-kal kevesebb (201.500) új autó talált gazdára, éves összesítésben 7%-os a csökkenés.

Brazília is komoly tényező a világ autópiacán, bár itt is 3%-kal csökkent a novemberi eladás a múlt évihez képest, éves viszonylatban pedig 6%-kal kevesebb autó fogyott.

A világ autópiaca 2013

A legnagyobb országok eredményei

 

Ország/régió

2013. november

 

2012. novemberhez képest

(%)

2013. január-

november

2012. január-novemberhez képest

(%)

Európa (EU 27 + EFTA )

975.281

+0,9

11.360.874

 -2,8

Oroszország*

 232.000

-3,6

2.513.200

-6,4

USA*

1.238.400

+8,6

14.179.400

+8,3

Japán

449.300

+31,7

808.000

+34,6

Brazília*

288.500

-2,9

3.243.700

-1,4

India

201.500

-10,2

2.367.800

-7,4

Kína

1.669.600

+24,1

14.651.300

-22,2

 

* Könnyű járművek (személyautók és kisteherautók),

Forrás: VDA

Mire számítanak az elemzők 2014-et illetően?

Európában 6 éves folyamatos visszaesés után talán ismét növekedés érhető el 2014-ben.  A nyugat-európai régióban (amely egyébként a teljes kontinens eladásainak több mint 90%-át produkálja)  1,1%-os növekedéssel számolnak az autópiaci kutatásokkal foglalkozó németországi  Center of Automotive Management cég szakemberei.  Mindezt annak tükrében kell értékelni, hogy kontinensünkön 2007 óta  csaknem 25%kal esett vissza az autók iránti kereslet, ami jórészt a dél-európai országok válsága miatt következett be, és az ott nagyon aktív  tömegmárkákat, a Peugeot-t, A Citroent és a Fiatot érintette keményen. 

A várt csekély növekedés nem ellensúlyozza, hogy Kína és az USA 2014-ben várhatóan még jobban elhúz Európától. 2011-ben még szorosan ugyan, de Európa volt a világ legnagyobb autópiaca, azóta a két ország megelőzte, s 2014-re az USA-ban 5%-os, Kínában 6%-os autópiaci növekedést vetítenek elő az elemzők.

Vegyes a kép a feltörekvő piacokat illetően: Brazília és Oroszország esetében mérsékelt növekedést, Indiában azonban csak a visszaesés mértékének csökkenését várják a szakértők.  Világméretekben 76 millió új személygépkocsi értékesítését prognosztizálják. Ez jó hír lehet német gyártóknak (köztük a hazánkban működőknek), akik jórészt exportra termelnek. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.18
Minden évben lehetne írni arról, hogy készüljünk fel a motorosokra az utakon, mert minden évben (....
2022.05.18
Mladá Boleslavban a ŠKODA AUTO megkezdi a Volkswagen-csoport Moduláris elektromos platformjának (....
2022.05.18
Több logisztikai szolgáltató figyelmeztető sztrájkja miatt átmenetileg leálltak a gyártósorok a....
2022.05.18
A brit gyártó akadályokat nem ismerő 4x4-es modellcsaládja tovább bővül a legtágasabb Defender 130....
2022.05.18
Januártól márciusig a Daimler Truck a vártnál sokkal jobban teljesített. A haszonjármű-gyártó most....
2022.05.18
Kamion és busz ütközött az M1-es autópályán - írja a Katasztrófavédelem. A busz kigyulladt, a....
2022.05.18
A hazai bevásárlóközpontok közül elsőként a Westend tette lehetővé a teljesen automatizált, okos....
2022.05.18
Biatorbágy térségében, az M0-ás autóút csomópontja közelében, a főváros felé vezető oldalon....
2022.05.18
A következő öt évben 150 millió forintnak megfelelő összeget költ méhek, pillangók, bogarak,....
2022.05.18
Az ellátási láncokkal kapcsolatos problémák hatással voltak a Schaeffler első negyedévi eredményére....