CES kiállítás

E-autók: az autógyártók saját töltőhálózatokat terveznek

2023.02.08.

A töltőinfrastruktúra lassú bővülését tartják az e-mobilitásra való átállás legnagyobb akadályának. Bár a közelmúltban történt némi előrelépés, számos autógyártó mégis saját megoldásokra összpontosít.

 

Az autógyártók egyre inkább saját töltőállomásokat használnak.

Az e-töltőhálózat bővülése továbbra is elmarad az elektromos autók növekvő számától. 2021 elején például még 14 elektromos autó jutott egy töltőpontra, de a német autóipari szövetség (VDA) adatai szerint a legutóbbi számláláskor már 23. Bár a német kormány lépéseket akar tenni, hogy ez a szám csökkenjen, több autógyártó nem akar kizárólag a politikára hagyatkozni, és saját maga is fejleszti a töltőinfrastruktúrát. Csütörtökön a Mercedes-Benz is bejelentette, hogy az évtized végére világszerte 10 000 töltőpontos hálózatot hoz létre. A stuttgarti cég milliárdos összeget akar befektetni.

"Nem akarunk tétlenül várni, hogy megépüljön. Ezért építjük ki mi magunk a globális gyorstöltő hálózatot" - mondta a Mercedes főnöke, Ola Källenius. Markus Schäfer technológiai igazgató szerint kezdetben úgy gondolták, hogy más szereplők, például az energiavállalatok fogják kielégíteni a keresletet. De ez nem történt meg.

Összehasonlításképpen, az amerikai autógyártó Tesla azt állítja, hogy világszerte 40 000 nagy teljesítményű töltőállomást üzemeltet - de ezek többsége még mindig a saját ügyfelei számára van fenntartva, bár a vállalat kilátásba helyezi a nyitást. A VW-csoport 2025 végéig világszerte jó 45 000 gyorstöltőpontot kíván partnerekkel együtt létrehozni.

Egymillió nyilvánosan hozzáférhető töltőpont 2030-ig

A Mercedes nem közölte, hogy hány töltőpontot építenek Németországban. Az azonban világos, hogy a stuttgarti vállalat tervei legfeljebb csepp a tengerben, ha a globális terjeszkedési célokról van szó - csak a német kormány egymillió nyilvánosan hozzáférhető töltőpontot szeretne 2030-ig. Källenius nem csinált titkot ebből a tényből, amikor újságírókkal beszélt. A cél inkább az, hogy több Mercedes-vásárlót vonzzon. Például a foglalás révén kedvezményes használatot kell biztosítani számukra.

Sokkal nagyobbak azok a töltőhálózatok, amelyeket az autógyárak együttműködési megállapodások révén biztosítottak. Källenius elmondta, hogy világszerte körülbelül egymillió töltőpont áll a Mercedes vezetőinek rendelkezésére. A Digital Charging Solutions (DCS) hálózat, amely a BMW kezdeményezésén alapul, és amelyben a Mercedes és a BP olajtársaság is részt vesz, Japánban több mint 400 000 töltőpontot üzemeltet Európában. A Mercedes többek között a BMW-vel, a VW-vel, a Forddal és a Hyundaijal együtt működteti az Ionity konzorciumot, amely eddig 480, akár 350 kilowatt töltési teljesítményű gyorstöltőpontot hozott létre Németországban.

A páneurópai autógyártó Stellantis 2021-ben Olaszországban is megkezdte gyorstöltő hálózatának kiépítését. Az Atlante projekt mellett, amely Dél-Európára korlátozódik, a TheF Charging szolgáltatóval is együttműködnek, hogy 2025-ig több mint 15 000 helyszínt és kétmillió parkolóhelyet tartalmazó hálózatot építsenek ki.VDA: "Alle Akteure müssen Verantwortung übernehmen"

VDA: "Minden szereplőnek felelősséget kell vállalnia".

Tehát a politika az elmúlt években annyira elaludta a töltőinfrastruktúra bővítését, hogy az autóipar a saját kezdeményezésében látja az egyetlen kiutat? Hildegard Müller, a VDA elnöke így fogalmaz: "A töltőinfrastruktúra bővítése közös feladat, amely csak akkor lehet sikeres, ha minden szereplő viseli és vállalja a felelősséget". Mindenkinek hozzá kell járulnia - és természetesen az autóipar is részt vesz benne.

A számadatokból kiderül, hogy a kormány céljai még messze vannak. A Szövetségi Hálózati Ügynökség 2022. november eleji adatai szerint a töltőpontok száma egy év alatt mintegy 17 000-rel, összesen 72 000-re nőtt. Ha ez az ütem folytatódna, az egymillió töltőpontos célt tisztán matematikailag csak 2077-ben érnénk el. A folyamat felgyorsítása érdekében a kabinet októberben döntött egy "töltési infrastruktúra mestertervről", és 6,3 milliárd eurót kíván befektetni ebbe. Ez legalább azt mutatja, hogy a szövetségi kormány tudatában van a herkulesi feladatnak - mondta az ADAC.

A 2022-es bővülés ütemét az autóklub viszonylag pozitívan értékelte. Legalább a töltőpontok száma tavaly lépést tartott az újonnan regisztrált e-autók számával, dicsérte Müller, a VDA vezetője. De: "A kínálatnak meg kellene előznie a keresletet, hogy az emberek bizalma az e-mobilitás iránt tovább növekedhessen." Németország még messze van ettől. Ezért gyors ütemben kell haladni, különösen a gyorstöltők területén.

Az e-autók elfogadottsága a jobb töltőinfrastruktúrával nő

Németországban a Szövetségi Hálózati Ügynökség eddig mintegy 12 000 ilyen töltőt számolt össze, amelyek a 22 kilowattnál nagyobb töltési teljesítményű gyorstöltő pontok közé tartoznak. Ezeknek körülbelül egynegyede éri el a legmagasabb, 300 kilowatt feletti teljesítménykategóriát. A Mercedes is ebbe a tartományba akar lépni új infrastruktúrájával. Az akkumulátor tízről 80 százalékra tölthető körülbelül fél óra alatt. "Ezt jelentősen lerövidítjük" - jelentette be Schäfer technológiai főnök a Las Vegas-i CES technológiai vásáron. A jobb töltőinfrastruktúrával az elektromos autók elfogadottsága növekedni fog.

A karlsruhei EnBW energetikai vállalat becslése szerint 2030-ra országszerte mintegy 130-150 ezer gyors töltőpontra - és egymillió, túlnyomórészt lassú normál töltőpontra - lesz szükség a német kormány által megcélzott 15 millió elektromos autó ellátásához. Az EnBW maga körülbelül 30 000 ilyen erőművet akar építeni. A csoport 2800 töltőpontjával már most is Németország legnagyobb gyors töltőhálózatát üzemelteti.

A bővülési számok egy dolog - de mi a helyzet a felhasználóbarátsággal a rengeteg szolgáltatót tekintve? Az ADAC arra panaszkodott, hogy egy e-autó vezetője gyorsan elveszítheti a nyomvonalat. Néha töltőkártyára van szüksége, néha egy alkalmazásra. Az egyik töltőállomáson okostelefonnal fizet, egy másikon pedig a hónap végén számlával. Egyes szolgáltatók alapdíjat számítanak fel, mások pedig a töltőállomáson töltött bizonyos idő után percenkénti felárat számítanak fel. A teljesen elektromos mobilitás felé vezető úton tehát még sok a tennivaló.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....