Daimler
A dolog úgy kezdődött, hogy partneri együttműködést deklaráló megállapodást kötött a Mercedes-Benz Hungária Kft. és a Budapest Airport Zrt., erről itt olvashat bővebben. Miután az erről szóló dokumentumot a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér SkyCourt Konferencia Központjában aláírta Ingo Fröhlich, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezető igazgatója és Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója, különleges programban lehetett részünk. Hazai gyártású Mercedeseket vezethettünk a repülőtér lezárt egyes kifutópályáján.
Indulás busszal a kifutópályára.
Mintha felszállnánk, pontosan ugyanolyan biztonsági ellenőrzésen esünk át Ferihegyen. Öv le, óra le, táska a tálcán, séta a detektoros kapun át. Megérkezvén a parfűm illatú vásárlótérbe, Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője kiadja az első feladatot. Két Mercedest kell találnunk, a győztes jutalma egy sárga láthatósági mellény. Az első Mercedesre gyorsan rátalálunk, személygépkocsi formájában ott virít jól látható helyen. A másodikat senki sem találja meg, de itt van, egy hostess lány, akinek Mercedes a keresztneve.
Sárga mellényt mindenki kap, mert ez kötelező a kifutópályán.
Busszal araszolunk a lezárt egyes kifutópályához. Közben a reptéri Kreszbe is beavat Hardy, amelynek lényege, a repülőgépeknek mindig elsőbbsége van. A busz, amivel visznek, időnként megáll, hogy a repülők elhaladhassanak.
Ez a látvány várta az újságírókat: Csillagba borult a kifutópálya
A kifutón csillagos világ fogad bennünket, pedig még az este odébb van. Felsorakozott a Budapest Airport járműparkjának több tucatnyi darabja, valamennyi Mercedes gyártmány. Hóeltakarítók, tűzoltóautók, mentők, kerozinszállító tanker, vészhelyzetre fenntartott parancsnoki kocsi.
Az irányfényeket is bekapcsolták.
Előkarácsonyi a díszkivilágítás, kék és sárga fények villognak autótól függően, az egyes kifutó irányfényei is bekapcsolva.
Rögtön is le is csapunk a Kecskeméten készült autóra, hogy kiélvezzük az egyedi alkalmat. Ott, ahol fél órája még Boeingek landoltak, maguk után hagyva a guminyomokat, most egy Mercedes volánja mögött élvezhetjük a sebességet, anélkül, hogy figyelni kellene rendőrautóban leselkedő traffipaxra vagy telepített sebességmérőre.
Van aki vezetett, van aki fotózott.
210 kilométeres sebességnél megjelenik majd egy figyelmeztetés, hogy az autón téli gumik vannak – jelzi mellettem az anyósülésen egy Mercedes-munkatárs, mire számítsak. Padlógáz, s várom a pillanatot, ami hamarosan be is következik. Adrenalin rendben, bele lehet szeretni a sebességbe piszkosul, főleg ha a következményekkel sem kell számolni. Már pedig Ferihegyen most nem kell, a lezárt kifutó maga a tökéletes biztonság minden szempontból. S persze az autó is maga a tökély, a Mercedes az, amiben jobban megbízhat az ember, mint a saját vezetői képességeiben.
Ez is Mercedes. 800.000 km-t futott a mobil vezetési pontként használt kisbusz.
Milyen érdekes, hogy a kollégák körében a mentő az egyik legnépszerűbb. Sokan a sofőr mellé ülve szirénázva, kék fényekkel autózgatnak, nekem a kerozinszállító tanker tetszik meg, talán azért, mert mentőben ültem már, de tankerben soha.
Adnék magának helyet, de ebben kiszerelték az anyósülést – fogad barátságosan a sofőr, a fél ülés helyét komputer foglalja el, ez vezérli, mennyi kerozint tankoljanak a repülőgépekbe. Múlt és jövő találkozása. Állapítom meg magamban. Az autó benne van a korban, talán ez lesz a következő, amit a Budapest Airport majd lecserél egy újra. A jövő pedig az autóban levő internettel összekötött komputer, a budapesti leszállásra készülő pilóta ezen keresztül jelezheti, hogy hány hektolitert szeretne tankolni.
Mercedes a hóeltakarító is...
A tanker sofőrje elárulja azt is, aznap éppen egy kormánydelegáció külön gépét tankolta fullra, a hírekből nem volt nehéz kikövetkeztetni, hogy a magyar miniszterelnök aznap indult el dél-koreai látogatásra.
Hardy Mihály felhívja figyelmünket egyik legrégebbi Mercedesükre, az átalakított kisbusz Mobil vezetési pontként szolgál arra az esetre, ha valamilyen dráma bekövetkezne, s közvetlenül a helyszín közelében kellene a döntéseket meghozni. A kisbusz amúgy 800 ezer kilométert futott, kicsit aggastyán, de jó reklám a Mercedesnek, hogy ennyi kilométerrel is működik, bevethető, teljesen jó állapotú.
...meg a mentőautó is.
A fotósok kedvéért még egyszer összeállnak a járművek, csillagossá varázsolják a kifutópályát. Hardy pedig szigorú tekintettel a buszba tereli az újságírókat, mert egy jó fél óra múlva Boeingek landolnak ott, ahol az imént még 220-al autózhattunk.
Nagyjából egy repülőgép is ekkora sebességű landoláskor – avat be bennünk a repülés titkaiba.
Ingo Fröhlich a telefonjával készített fotókat, mögötte Hardy Mihály valamit kémlel.
Nehéz eldönteni, mi volt nagyobb élmény, egy Mercedest vezetni vagy a kifutópályán autózni, mindenestre ha a kettő együtt van, az élmény is duplájára nő. Így aztán amikor arról érdeklődik Ingo Fröhlich, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, hogy éreztem magam, olyan szavak jutnak eszembe, mint super, wunderbar, hervorragend, ami a német nyelvben is szuperlatívuszokat jelent.