Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Nagy változás várható a jövőben a magyarországi autópályákon, szükség esetén megnyitnák a leállósávokat az autósok előtt. De nem állandó jelleggel, és nem minden útszakaszon, hanem a forgalomtól függően, csak bizonyos időszakban, és intelligens rendszer irányításával. Lássuk, mi is ez pontosan.
Intelligens rendszer szabályozza a leállósávok megnyitását
A leállósávok megnyitása az úgynevezett intelligens közlekedési rendszer (intelligent transportation system, ITS) egyik eleme. Lényege, hogy különböző technikai megoldások révén, a központból lehet megnyitni a sávokat. Ehhez számos fejlesztésre van szükség: fontos a forgalom monitorozása, az autósokat dinamikus, digitális jelzőtáblákon kell tájékoztatni, hogy az adott pillanatban éppen hol haladhatnak, valamint a csomópontokat is át kell tervezni, hiszen a felhajtók és lehajtók gyorsító- és lassítósávja a leállósávból nyílik.
Az intelligens leállósávok előnye, hogy plusz forgalmi sáv építése nélkül javítható az úthálózat kapacitása, amennyiben szükség van rá. Sokaknak okoz bosszúságot, amikor a hétvégi időszakban hatalmas dugók alakulnak ki az M7-esen egy baleset vagy a sűrű forgalom miatt, és csak lépésben lehet haladni a Balatonra vagy vissza a fővárosba. Ilyen esetekben indokolt lehet megnyitni a leállósávokat, az autósok pedig szabályosan haladhatnának ott.
A megoldás hátránya, hogy a leállósáv igénybevétele csak addig segíti a forgalom haladását, amíg nem történik ott baleset, vagy műszaki okok miatt nem áll meg abban a sávban egy jármű. Ilyenkor a balesetveszély is nő, valamint az esethez siető mentő, tűzoltó vagy autómentő is nehezebben jut el a helyszínre.
Bár a leállósávok megnyitásának valószínűleg sok autós örül, még várniuk kell, mire kipróbálhatják az újítást. Mint azt a Vezess.hu írja, a tervek szerint elsőként az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezése után, várhatóan 2028 szeptemberétől vezetik be a rendszert. Az M1-es Győrig tartó szakaszának felújítása idén kezdődik, amely során mindkét irányban három forgalmi sáv, valamint ITS-rendszerrel ellátott leállósávok épülnek. Később az M7 és az M3 autópályák bővítése során is létesülnek ITS-rendszerrel ellátott leállósávok.
Mikor lehet a leállósávot használni?
Jelenleg alapesetben a leállósávban „mezei autósként” szigorúan tilos haladni. Amíg nem vezetik be az intelligens leállósáv rendszerét, ez így is marad, vagyis a friss hírek hallatán egyelőre senki ne próbálja ott kikerülni a forgalmat, mert a lehetőség még nem lépett életbe. Ráadásul ha majd erre sor kerül, akkor is csak azokban az idősávokban lehet a leállósávban közlekedni, amikor megnyitják.
Fotó: NÚSZ Zrt.
Bár a neve megtévesztő lehet, a leállósáv nem arra való, hogy valaki kénye-kedve szerint megálljon ott, mert mondjuk pihenne vagy nyújtózkodna kicsit, esetleg enne néhány falatot. A leállósávban csak akkor szabad megállni vagy várakozni, ha vészhelyzet vagy műszaki hiba indokolja.
Egyes járművek azonban kivételt jelentenek. A leállósávban megállhatnak és várakozhatnak:
A leállósáv használata műszaki hiba esetén
Nem árt feleleveníteni, mi a teendő, ha műszaki okok miatt elkerülhetetlen a megállás az autópályán, és a leállósávot kell használni. A sztrádán nagy sebességgel száguldanak a járművek, a leállósávban huzamosabb ideig tartózkodni életveszélyes, ezért különösen fontos betartani néhány szabályt.
Az autóval húzódj le teljesen jobbra, az út legszélére. Kapcsold be a vészvillogót, és vegyétek fel a láthatósági mellényeket. Az utasok menjenek a szalagkorlát mögé, akkor is, ha hideg van vagy esik az eső, mert ott nagyobb biztonságban vannak. Amikor erre biztonságosan lehetőség van, tedd ki az elakadásjelző háromszöget az autó mögé 150-200 méterrel, hogy a többi közlekedő időben észrevegye az álló autót. Ha mindezzel megvagy, menj te is a szalagkorlát mögé, és ott várjátok meg a segítséget.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!