Mercedes

Mercedes-Benz Econic csatornamosó jármű Allison automata váltóval

2013.12.16.

Már majdnem két és fél éve egy Mercedes-Benz Econic csatornamosó jármű dolgozik azért, hogy Düsseldorf 47,000 csatornáját tisztán tartsa. Az Allison Széria 3000 automata sebességváltó pedig tehermentesíti a sofőrt a hektikus forgalom közepette.

Nem csak falevél, autógumi darabok, építési anyagok, de sörös dobozok, vagy akár pénztárca, kulcscsomó, ékszer és más szilárd anyag is bemosódhat a vízzel Düsseldorf 47 000 csatornájába. Annak érdekében, hogy a csatornákat megóvják az eltömődéstől, az utcákat pedig a víz visszaduzzadásától, az összefolyókat a közszolgáltató vállalat négy járműve tisztítja rendszeresen. Az egyik ilyen jármű egy új koncepció szerint kialakított csatornamosó, melynek alapja egy Mercedes-Benz Econic felépítmény, magát a rendszert pedig több mint egy és fél éven át fejlesztette Düsseldorf városa és az Assmann GmbH – egy speciális gépgyártó.

„Tekintettel az idősödő munkatársakra, olyan járművekre van szükségünk, melyekbe kényelmesen be lehet szállni, a városi forgalomban pedig nagyobb biztonságot nyújt, amíg a jármű előtt zajlik a munka, és olyan eszközökkel van felszerelve, ami a fizikailag nagy igénybevételt jelentő tevékenységet megkönnyíti” – mondja Achim Tölle, a Düsseldorfi Csatornázási Közszolgáltató vállalat flotta-menedzsere.
A sofőrök kímélése érdekében a vállalat egy ideje úgy határozott, hogy minden újonnan beszerzett járműnek automata sebességváltóval kell rendelkeznie.  Ennek a kitételnek az Econic pompásan megfelel, hiszen kizárólag Allison Széria 3000 típusú automata sebességváltóval van felszerelve. Ezen túlmenően az Econic alacsonypadlós, ami könnyű beszállást tesz lehetővé, ráadásul nagy panoráma-ablakkal rendelkezik.

Az Allison automata sebességváltóval felszerelt járműveket könnyű működtetni. A sofőrök a forgalomra koncentrálhatnak, hiszen fizikailag nincs szükség sebességváltásra, mivel a manuális váltót kiküszöbölték. Óvja a sofőr térdét és izületeit is a felesleges terheléstől. Az Allison Continuous Power TechnologyTM (az Allison folyamatos áttételt biztosító technológiája) a jármű kiváló manőverezhetőségét és irányíthatóságát biztosítja a sűrű forgalomban, vagy keskeny utakon történő araszolásnál. A szabadalmaztatott nyomatékváltó és a fokozatmentes erőátvitel párját ritkító indulást, az 5. generációs elektronikus vezérlés pedig - a legjobb váltási fokozatok megválasztásával - optimális üzemanyag-hatékonyságot tesz lehetővé. Ez fontos szempont, mivel a járművek folyamatosan használatban vannak.

További előny a működtető részére az intelligens csuklókaros cső, mely hidraulikus és teleszkópos módozatú is. Amint a sofőr egy joystick-el a csatornafedél fölé viszi a csuklókaros cső végét, egy mágnes automatikusan leemeli az öntöttvas fedlapot, illetve a tisztítás végeztével pontosan vissza is helyezi azt.

“Ez az automata rendszer időt és “idegeket” spórol. A munkatársainknak nem szükséges odamenni és megemelni a fedlapot, csak egy gombot kell megnyomniuk a járművön“ - magyarázza Tölle úr. Ez jelentős terhet vesz le a munkatársakról, akiknek már nem kell emelővel kinyitniuk és puszta kézzel felemelniük a fedlapokat.

Düsseldorf csapadék- és szennyvíz-csatornáinak tisztán tartása érdekében a speciális jármű két szivattyúval is rendelkezik. Az egyik egy folyadékgyűrűs szivattyú (VacuStar WR 3100 a CVS Engineering-től), amit a csatorna-öblökben felhalmozódó szárazanyagok kiszippantására használnak. A vákuum-szivattyú teljesítménye 94kW a maximális szállítása pedig 3100 m3/óra. A nagynyomású szivattyút (P45-75/80 a Speck Pumpen GmbH terméke) arra használják, hogy vizet nyomassanak a csatornába a benne lévő száraz anyagok áztatásához és kimosatásához. A maximális nyomása 80 Bar, a kapacitása pedig 75 liter percenként.

Tartályból szintén kettő van a felépítményen, az egyik 3 000 liter víz tárolására képes, a másikban pedig 6m3 szennyezett víz fér el.
A düsseldorfi városi csatornázási vállalat öt másik Mercedes-Benz Vario típusú járművet is működtet, melyben Allison Széria 1000-es automata sebességváltó működik. Kettőt közülük a közművek karbantartásához használnak, egy harmadikra darut szereltek a lefolyók tisztításához. A negyedik Vario biztosító feladatot végez, és különféle figyelmeztető, forgalomirányító jeleket tartalmaz, egyet pedig a szennyvíz-szivattyúk javításához szükséges eszközökkel szereltek fel.

“Nagyon elégedettek vagyunk a járművekkel” – mondja Tölle úr az Econic-ról szólva, amelyben már 31 500 km van és több mint 36 000 csatornát tisztított meg, mióta 2011 januárjában üzembe helyezték. “Ráadásul, noha eredetileg az idősebb kollégák részére szántuk, a fiatalok is nagyon kedvelik. A joy-stick és az érintőképernyő, amivel üzemeltethetik a csuklókaros csövet, a játékkonzolokra emlékezteti őket” – teszi hozzá egy kacsintással.

Econic csatornamosó gépjármű
 
Alváz    Mercedes-Benz Econic 2633 L/NLA       
Motor    Mercedes-Benz       
Motor teljesítmény    240 kW / 326 HP       
Sebességváltó    Allison 3000 Series automata sebváltó - model 3200       
Kipufogógáz standard    Euro 5       
A jármű bruttó tömege    26,000 kg       
Keréktáv    3450 mm + 1350 mm       
Felépítmény gyártó    Assmann GmbH    
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Megint egy amúgy csillogó, de sok buktatót rejtegető autó. ..
2025.02.01
A rendőrök szabálysértési őrizetbe vették a 37 éves balatonfűzfői férfit - írja a police.hu. ..
2025.02.01
Megreformálhatja a villanymotorokhoz való viszonyunkat a könnyű és kicsi, szlovén kerékagymotor? ..
2025.02.01
Rekord összegű, mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és....
2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....