használtautó átvizsgálás
Szakértőként mindig meg kell kísérelnem, hogy egy-egy hirdetést csillagszemű vásárlóként nézzek. Főképp akkor kell ezzel kísérletezni, amikor a hirdetés kora és/vagy futásteljesítménye ellenére egy furcsán jó állapotú autót mutat.
Ez történt a 2013-as gyártású Citroën C4 Picasso 2.0 BlueHDi esetén is, amelyet 160.000 km-rel 3,4 millió forintért tettek ki és rendeltek nálunk rá egy vásárlás előtti használtautó- átvizsgálást. A hirdetésbe egy elég jó minőségű videót is tettek, amelyben kívül-belül megmutatták a portékát.
És tényleg szép. Lemosva, kipucolva, beindítva. Ilyen ötletes egyterűt, mint a C4 Picasso ennyi pénzért ennyi kilométerrel, tényleg jó ajánlat. Aki autót keres, az általában jól ismeri a piacot. Nap mint nap nekifut a keresgélésnek és a megszokott szűkítés után egy-egy újonnan felugró találat azonnal fel is tűnik neki és már ár alapján tudja, hogy olcsónak számít-e, vagy sem.
Én is megnézem a piacot. Tudni kell, hogy a C4 Picasso éppen 2013-ban esett át modellváltáson, a friss, robotzsaru orrú kivitel a 2014-es modellévvel (2013. szeptemberétől kb.) köszöntött be. A piackutatás emiatt azonnal torzít, mert az elődmodell árai 30-40%-al alacsonyabbak, még akkor is, ha ugyanabban a naptári évben gyártották őket. Az újabb kivitelből inkább csak a következő évben találunk bőségesebb kínálatot, de ha ragaszkodunk kétliteres dízelhez, akkor ilyenkor is csak 6 db-ot találunk. A 250 ezer kilométer felettiek itt is azonnal bezuhannak a lélektani hárommilliós árszint alá, a találatok legnagyobb többsége 3,3-3,4 millió forint, vagyis éppen annyi, mint amennyiért ezt is hirdetik, de a konkrét autók ennél többet, 190 és 250 ezer kilométer futottak.
Tehát átlagos áron kapunk átlag alatti, első blikkre jó állapotban lévő autót. Elnézést a hosszas fejtegetésért, de annyiban edukálni is szerettem volna olvasóimat, hogy szétszálazom, miért annyira csábító egy ilyen hirdetés.
Annyira nem is olcsó
Egy vásárlás előtti járművizsgálat azonban gyorsan le tudja rántani a leplet a kocsikról, hogy megmutassák valódi állapotukat. Nem akarok most semmilyen fontossági sorrendet felállítani a talált gondok között, egyszerűen így jutnak eszembe.
Futómű
A két első lengéscsillapító megfáradt, a próbaúton is érezni lehetett, hogy a kelleténél jobban leng már a kasztni eleje. Cserélni kell őket, ami gyári alkatrészekkel számlával biztosan nincs meg 200.000,- Ft alatt.
Motor és váltó
A motor indítható volt, de azért a négyből kettő izzítógyertyához találtunk zárlatról szóló tárolt hibakódot. A koros dízelek beragadt izzítógyertyáiról pedig már nagyon sokszor leírtam, hogy milyen kockázatokat hordoz.
A manuális váltó rendben működött, de a kuplung fel volt keményedve. Ennek több oka lehet, de legtöbbször annak a jele, hogy közel a tárcsa és szerkezet cseréje. Ez kemény tétel lehet, 300.000,- Ft alatt sehogy sem lehet megúszni, ami már a kocsi árának 10%-a.
Utastér
Az utastér is tartogatott meglepetéseket. A vezetőülés váza törött volt, kárpitja pedig szakadt. Ültél már törött fémvázú autóülésben? Nem csak rettenetesen idegesítő és kényelmetlen, de nem is túl biztonságos. Cserélni kell. Nyilván a bontott ülés lesz a megoldás, mert az új csak alkatrészenként vásárolható meg természetesen horror áron, bontva viszont lehet, hogy elég nehéz lesz az eredetivel egyező kárpittal ülést találni.
A panorámatető csodás dolog és ebben is van egy méretes darab. Tartozik ezekhez egy roló, hogy ha nagyon süt nap, akkor le lehessen vele árnyékolni az utasteret. Ezt csak azért írtam ide, mert egy nyári 38 fokos kánikulában a tetőablakon át még pluszban melegítő napfény több mint kellemetlen, szóval, hogy értsük: elengedhetetlen, hogy működjön a roló. Na, ebben nem működött, vagy már ki is szerelték belőle (ezt nem lehetett egyértelműen megállapítani). Megint mehetünk a bontóba, hogy a gyári több mint 100.000 Ft-os cehhet némiképp csökkentsük, de még ehhez is kell majd valaki aki a gyári normaidő alatt (1,9 óra) ki is tudja cserélni a rolót.
Csak egy apróság, de a hátsó oldalablakok gyárilag beépített árnyékolóinak fogantyúi (ezzel lehet rögzíteni is nyitott állapotban) töröttek voltak.
Guggolj, vagy hajolj, hogy többet láss
A hirdetési videón körbejárják a kocsit, amit, ha mi is pont úgy csinálunk, mint a kameraman, akkor pont azt is fogjuk látni. A tiszta és rendezett kirakatot. Nem lehet megspórolni a guggolást, vagy a hajolgatást, mert sokszor azonnal feltűnnek az addig láthatatlan sérülések.
Mint ennél a Picasso-nál az első lökhárító repedése és fényezésének sérülése a jobb alsó sarokban.
A karosszérián körben vannak kisebb-nagyobb sérülések, de legyünk tisztában azzal, hogy ez az átlagos, nem pedig az, hogy egy 13 éves autó karcmentes. Sajnos annak ellenére voltak körben ezek a sérülések, hogy az autó legtöbb elemét fényezték, javították már korábban. Ez egészen pontosan minden oldalelemet, ajtókat és sárvédőket érinti.
A baj nem ezzel van, hanem a bal hátsó küszöbön mért 1.300 mikrométernyi bevonatvastagsággal, ami a szerkezeti merevségért felelős elem korábbi jelentősebb sérülésére utal. A javítás annak ellenére járhat későbbi hátrányokkal, hogy küllemre nagyon is megfelelő látványt nyújt.
Az ajtó belsején már felütötte a fejét a nem megfelelő visszajavítás következménye
9 hónap +
A kocsit ügyfelünk a vásárlás előtti átvizsgálás után kapott tájékoztató után elengedte, mert a karosszéria károk nélkül is első évben legalább 600.000,- Ft-ot felemésztő helyreállítások érhető módon soknak tűntek neki, így keresett egy másik autót. Ezt éppen ma néztük meg, a kollégák beszámolója szerint abból is külön cikk születik majd.