kamion

Munkára fogták az álcázott alkoholcsempészt

2024.10.29.

Az elektromos hajtású teherutók egyik nagy előnye a csendes üzemmód, így akár éjszaka is teríthetnek a tiltott zónákban.

 

Ha meleg van, ha hideg van, sokan hajlamosak álló helyzetben is járatni a motort. Teherautók esetében ez különösen zavaró, erre megoldás az EV-jármű, ami akár éjszaka is szállíthat árut a belvárosba. Az már persze kérdés, hogy a szállítók is idomulnak a jármű kultúrájához, vagyis nem dobálják a platóról a ládákat és csendben pakolnak.

Ami biztos, hogy a lokálisan károsanyag-mentes technológia már nem csak nappal működhet, hiszen halk üzemmódjának köszönhetően éjszaka is feltöltheti a bolthálózatok árukészletét, így nem vonatkoznak rá a decibel-korlátozások. Már ahol létezik ilyen. A repülőgépeknél már általános az éjszakai zajkorlátozás.

Különösen hasznos ez fesztáválok, esti tömegrendezvények idején, amikor megnő az italfogyasztás, például a németek hagyományos sörünnepén, az Oktoberfesten.

Az ideit kiszolgáló Mercedes-Benz eActros 600-as összesen 82 ezer liter sört és több tonnányi friss Wiesn perecet szállított a bajor bulira. A Müncheni Állami Hofbräuhaus éjszakai megrendelését a Lettl Transporte teljesítette eActros 600-assal vontatott 27,5 ezer literes tartálypótkocsival.

Az elektromos teherautó három napon keresztül, minden este a sörfőzdei feltöltése után indult Theresienwiese felé, közben négy Hofbräu fesztivál-sátornál fejtették hordókba a sört.

A távolsági közlekedésre tervezett eActros több mint 600 kilowattórás akkumulátorkapacitása, valamint az új, saját fejlesztésű, hatékony elektromos hajtáslánc már 500 kilométeres hatótávolságot biztosít egyetlen töltéssel.

Reális körülmények között a 40 tonnás járműszerelvény akár napi több mint ezer kilométert is képes lesz megtenni, lehetővé teszi ezt a törvényileg előírt vezetői szünetek alatti szakaszos töltés.

Az eActros 600-as három akkumulátorcsomaggal rendelkezik, egyenként 207 kWh-val, teljes kapacitásuk 621 kWh. A hatótávolságot meghatározó teszteken a 40 tonnás össztömegű, 4x2-es nyerges vontatóval ezt 20°C külső hőmérsékleten végzett előkondicionálás után mérték.

Közben rohamtempóban és kooperációban dolgoznak a versenytársak.

A Scania nem csak elektromos, hanem gáztartályokkal felszerelt tehergépkocsikat is tesztelt, ezt jelzi új kamionjának, az Electric 45R-nek kombinált töltőcsatlakozója: a 375 kW teljesítményű CCS2 típusú DC töltővel másfél óra alatt feltölthetők az akkumulátorai.

Scania F950-es alvázas modell tömege 11,05 tonna, amiből 3,6 tonna az akkumulátorok súlya.

A maximális mennyiségű - hat darabos NMC-kémiájú akkumulátorpakk kapacitása 624 kWh, aminek 75 százaléka használható fel, 40 tonnás össztömegnél a Scania hatótávja 390 km.

A kisebb kategória újdonsága a Stellantis-Hyundai páros kisteherautója: az olasz Iveco a dél-koreai Hyundai Motor Companyval közösen fejlesztette a tisztán elektromos eMoovy típust. A 2,5-3,5 tonnás modell fülke-alvázas és zárt áruszállítóként is készül, hatótávolsága 320 kilométer. Energiatároló pakkjának kapacitása 76 kWh, fedélzeti elektromos hálózata 800 voltos, így ultragyors töltéssel 10 perc alatt 100 km-re elegendő hatótávra tankolható. Az eMoovy kisteherautó a Hyundai Ionioq EV intelligens akkumulátor-kezelő rendszerét (BMS) használja.

Az Év kamionja és busza

Az 1977-ben alapított és 24 európai ország szakújságíróiból álló zsűri az International Truck of the Year (IToY) címet annak a gyártónak ítélik, amely a legjelentősebb mértékben járult hozzá a közúti közlekedés innovációihoz a hatékonyság, a károsanyag-kibocsátás, a biztonság, a járműdinamika és a kényelem tekintetében. A hannoveri expón hirdették ki, hogy a Mercedes eActros 600-ast választották a 2025-ös kamionjának, ezzel a német márka tizedszer nyerte el a címet. A modell sorozatgyártása a tavaly év végén indult a világ legnagyobb teherautó telephelyén a németországi Wörthben.

Az Év kis-haszonjárműve díjat a a Renault elektromos Master modellje kapta.

Mivel buszoknál hosszabbak a modellciklusok és ritkábban jelennek meg újdonságok, ezért az 1989-ben alapított Bus of the Year (Nemzetközi Év Autóbusza) díjat felváltva ítéli oda a 22 tagú szakmai zsűri: páros években a távolsági/turista, páratlanokban a városi buszok közül választanak,

A 2025-ös Nemzetközi év autóbusza díjat az üzemanyagcellás, csuklós Solaris Urbino 18 Hydrogen nyerte. A busz a tetejére épített tartályokban maximum 51,2 kilogramm hidrogént tárolható, ezek 20 perc alatt tölthetők, egy tankolással 600 kilométernyi áramot képesek megtermelni a 140 személyes, elektromos hajtású csuklósnak.

A lengyel Solaris hidrogén üzemanyagcellás buszából eddig 260 állt forgalomba és a gyártónak, további hatszázra van megrendelése, ezzel az évtized végéig minden kapacitását lekötötte. A Solaris először 2017-ben és idén nyerte el az Év busza díjat.

Fotók forrása: Gyártók

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....