Hyundai
Kép és szöveg: Horváth Miklós
Ahogy azt már megszokhattuk, a Hyundai aktuális piaci helyzetéről kaptunk egy rövid beszámolót Kovács Pál márkaigazgatótól, melyből megtudtuk, hogy a Hyundai-Kia konszern globális és lokális helyzete stabilan növekvő. Európában 2,4 százalékos, világszerte pedig 4 százalékos növekedést könyvelhetett el magának a koreai autógyár a tavalyi évben. Ebben jelentős szerepe volt a teljes palettán végigsöprő megújulási hullámnak, melynek révén az elmúlt öt év folyamán jól látható és érezhető változáson mentek keresztül a modellek. Ugyanakkor a márka a Product Momentum 2017 terv szerint 22 új modell piacra dobásának ígéretével kötelezte el magát a folyamatos növekedés mellett, tehát az i20 érkezését a piaci igények és a gyár növekedési ütemterve hívta elő.
Gondán Eszter - kommunikációs szakértő és Kovács Pál - márkaigazgató volt az esemény házigazdája - további képek a galériában
A szegmens fontosságát jelezve a márkaigazgató elmondta, hogy 2002 és 2014 között kereken egymillió B-szegmensű autót értékesített a Hyundai, valamint a teljes eladást tekintve 19 százalékos volument képviselnek az i20-as kategóriájú autók. A kategóriára vonatkozó európai előrejelzések szerint 14 százalékos növekedés várható 2017-ig, így nem csoda, hogy az említett tervben a harmadik helyen áll a megújult i20 piacra dobása, hiszen ezt a hullámot érdemes meglovagolni - tudtuk meg a piaci környezet részleteit érintő fejezetből. A számadatokat követően említésre került a márka globális arculatváltozása is, melyben a bronz szín kapott dominanciát a korábbi kék-fehérrel szemben.
Nagy potenciál van a szegmensben, 2013-ban a teljes EU-s értékesítés a piaci átlag alatti volt (13 százalék)
A jövevény egyik erőssége, hogy a külső-belső formatervet a rüsselsheimi iroda dizájncsapata vetette papírra Thomas Bürkle vezetésével, emellett azonban a tervezés, fejlesztés, valamint a tesztelés és finomhangolás is európai környezetben zajlott. A sajtóanyag szerint a kisautó +40 és -35 Celsius fokos hőmérsékletben és 2500 méteres magasságban kapta a tréninget, hogy sem a dél-európai országokban, sem pedig a skandináv utakon ne érje meglepetés a leendő tulajdonosokat.
Könnyű és nagyszilárdságú elemekből épült a karosszéria, ezáltal javult a torziós merevség és csökkent a tömeg - A tervezés németországi (Rüsselsheim) a gyártás pedig törökországi (Izmit)
A helykínálatban, a letisztult formatervben és az ütős technikai-kényelmi vívmányokkal való felvértezésben látták a truvájt a Hyundainál. Ebből következik, hogy az elődnél 40 mm-rel hosszabb (4035 mm), 24 mm-rel szélesebb (1724 mm) és 16 mm-rel alacsonyabb (1474 mm) karosszéria méretekkel kecsegteti a nagyközönséget az i20, és mivel egy teljesen új platformra öntötték a formát a tengelytáv is gyarapodott 45 mm-rel. A beltér ha nem is Golf-méretű, mindenesetre megközelíti a jelenlegi kompaktok dimenzióit, maga mögé utasítva ezzel a Polót, Corsát és a Fiestát. Csomagtérben biztosan veri az említett konkurenseket, ugyanis az i20 puttonyába 326 liternyi cókmókot pakolhatunk, mellyel legalább 40 literrel felülmúlja az említett modelleket.
Konkurensek csak utánam! - A Corsa 285, a VW Polo 280, a Fiesta 276 literes csomagtérrel van jelen a pályán
Az utastér tágasságáról majd egy hosszabb teszt után nyilatkozunk, a beltéri anyagminőség nagyléptékű fejlődéséről azonban már most bátran szót ejthetünk. Végre valaki belátta, hogy a tágasság mit sem ér, ha nem vajmi kellemes, puha anyagok vesznek minket körül, és ezt még tovább lehet fokozni a burkolatok hideg vagy meleg színeivel. El kell ismerni, hogy tényleg használt a rüsselsheimi kúra a beltér hangulatának: a négyféle (felár nélkül választható) beltéri szín szabadon variálható és ezzel egy csapásra kedvére tettek kicsiknek-nagyoknak.
Minőségi anyagokkal és kategóriaelső térkínálattal kelleti magát
A már említett technikai újdonságok az i20-ban valójában a Hyundai nagyobb modelljeiből ismert kényelmi-biztonsági rendszereket takarják. Immár ebben a kategóriában is elérhető a fűthető kormánykerék, a kanyarkövető fényszóró, az automata páramentesítő vagy a parkradar és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. A felépítmény formája és tartalma szinte önmagáért beszél, azonban a hajtáslánc is megér egy misét.
A motorkínálatban az 1,25 (75/84LE)és 1,4 (100LE) literes Kappa MPI jelzésű benzinesek, valamint az 1,1 (75LE) és 1,4 (90LE) literes gázolajosok szerepelnek, melyek mindegyike Euro 6-os normákat teljesít. Az 1,1 literes, öngyulladós három hengerrel operál, a maradék mind négyhengeres aggregáttal üzemel és a nyomatékot öt, vagy hatfokozatú manuális váltón keresztül továbbítják az első kerekekre. Az automata váltó és a két pedál adta kényelmet csakis a legerősebb benzinmotornál (1,4 Kappa MPI) lehet igénybe venni, ezzel persze némileg csökken a végsebesség és emelkedhet a fogyasztás, ugyanis nem a legmodernebb egységet, csupán csak egy négyfokozatút kínál az i20-hoz a gyár.
A sok vonzó tulajdonság mellett itthon – mivel árérzékeny piac a magyar – talán nem meglepő, hogy a 2,9 milliós induló ár és az ehhez kapcsolódó alapfelszereltség miatt jelenthet komoly kihívást a jövevény. Entry szinten már több olyan tétel is fellelhető, melyekért borsos felárat kérnek máshol, íme a teljesség igénye nélkül néhány részlet: elsők között említendő az 5 év kilométer korlátozás nélküli garancia, 6 légzsák, elektromos szervokormány, ABS+EBD+BAS+ESP, visszagurulás-gátló, fokozatváltást kijelző, fedélzeti számítógép. Természetesen a következő szinttől (Life) élhetőbb egy kicsit a konfiguráció, mivel abban már széria az RDS funkciós rádió/MP3 lejátszó, elektromos és fűthető visszapillantó tükrök és még számos megjelenés, biztonság és kényelembéli többletet kínálnak, mindössze 400 ezer forinttal többért. És hogy mennyire a földön járnak az opciók árazásával, azt misem mutatja jobban, minthogy egyes felszereltségi szinteken a fűthető kormányt és első szélvédőt tartalmazó téli csomag csupán 95 ezer forintért ikszelhető. A specifikációt egyébként 5 különböző felszereltséggel és 6 csomaggal lehet egyéni igények szerint alakítani, az elérhető opciók között pedig 7 colos navigációs, táblafelismerő rendszer, panorámatető, nyomógombos indítás, mobiltelefon dokkoló és bőrkárpitozás is szerepel az eddig felsoroltakon túl.
A hazai importőr 2015-re tervezett értékesítési darabszáma 300 új i20 eladása, mellyel 2,3 százalékos piaci részesedést céloztak meg elérni.