ICDP
Az autóipar egészen egyedi tulajdonságokkal bír, ha a részvénypiacot tekintjük. Hatalmas tőkét igényel, amihez viszonyítva a várható profit nem elég nagy, az állami szabályozások pedig folyamatosan alakítják a piacot. Hagyományosan a befektetők gazdaságilag nehéz időszakokban vásároltak ezeket a részvényeket, amikor olcsón megkaphatták őket, majd rövid idő után el is adták őket.
A válság vége óta egészen különleges gazdasági fellendülést élvezhetünk és bizonyos szempontból a válság is jó hatással volt az iparra, ugyanis az amerikai és az európai piac is kedvezően alakult át a nehéz időszak után. Még ennél is fontosabb, hogy a kínai autóipar fellendülése szinte olyan, mintha egy új bolygót fedeztek volna fel, aminek minden lakosa új autót akar vásárolni.
Mindennek eredményeképpen majdnem egy évtizede növekednek a profitok, Észak-Amerikában rekormagas nyereségeket könyvelhetnek el a gyártók és az európai piac is az utóbbi harminc évben nem látott profitibalitást kínál. Ezzel mindenki jól jár, a beszállítók sosem kerestek annyi pénzt, mint az utóbbi tíz évben és a részvényesek sem panaszkodhatnak. Mégis, az aktuális részvényárfolyamok alapján úgy tűnik, a befektetők egyáltalán nem hiszik, hogy ez sokáig tarthat.
A károsanyag-kibocsátási szabályozásoknak való megfelelés rettentesen drága. A WLTP előírásoknak való megfelelés nagyon sok forrást emészt fel, ráadásul néhány év múlva bizonyos érték felett óriási, százmillió eurós nagyságrendű bírságokra számíthatnak a gyártók. Emiatt kevesebb pénz jut a fejlesztésekre, ha pedig a költségeket a vásárlókkal akarják megfizettetni, az a keresletet csökkentheti. Bárhogy is legyen, gyártó legyen a talpán, aki az új előírásoknak veszteség nélkül meg tud felelni.
Ahogy írtuk, Kína a növekedés egyik első szűmú motorja, viszont az utóbbi néhány hónapban aggasztóan csökkenek az ottani eladások. Ahogy lenni szokott, a kínai gazdasági adatok nem mondanak túl sokat. Gyanúsan konzisztens eredmények évről-évre, a növekedés pedig – ha igaz is – idővel lassulni fog. Kínában rengeteg pénzt keresnek a gyártók, kérdés, meddig marad fenn a kedvező környezet és honnan fogják megszerezni az így kieső profitot?
Végül, de a legkevésbé sem utolsó sorban az elektromos autók terjedése is kérdéses hatással less a gyártók profitabilitására. Maga az akkumulátor rettenetesen drága, többe kerül, mint egy átlagos családi autó, ráadásul a technológia még komoly fejlesztéseket igényel, amire nyilvánvalóan komoly összegeket kell áldozni. Ez nem lenne gond, ha várható lenne, hogy a közeljövőben valóban tömegtermék lesz az elektromos autó, de a magas árak, ha csökkenésnek is indulnak, még hosszú ideig a gyors elterjedés útjában állnak. Tehát jelenleg egy olyan technológiára megy el rengeteg pénz, ami rövid távon nem feltétlenül hoz túl sokat a konyhára.
Hogy a fentiek valóban véget vetnek-e az utóbbi évek fellendülésének, nem tudhatjuk, de érdemes észben tartan a befektetők jelzéseit.