járműtörténelem
A kommunista pártvezérek nem érezhették biztonságban magukat. Egy elszólásért könnyen a vádlottak padjára kerültek. Nemcsak a külső, hanem a belső ellenségtől is tartaniuk kellett az 50-es években. A hatalomért folytatott küzdelemben gyakran váltak merényleteknek áldozatává. Ebben az időben már elkészült a szovjet ZIS 115 és a kínai Hongqi CA72 típus, bár az utóbbi nem volt páncélozott.
ZIS 115
Hongqi CA72
Klement Gottwald Csehszlovák elnök egy támadástól való félelmében a Belügyminisztérium megbízásával kiadta a feladatot egy korszerű, páncélozott autó építésére. A Tatra és Praga gyárak nem éltek a lehetőséggel, mert tartottak a megtorlástól, ha bármi nem tetszik az elnöknek, vagy egy támadás során az elnök meghal. Így tehát a Škoda vette fel a kesztyűt. A projekt a VOS („a kormány különleges autója”) nevet kapta.
A feladatot Oldřich Meduna konstruktőr kapta, aki jártas volt a katonai járművek tervezésében. Kiindulási alap a Škoda reprezentatív típusa a 30-as évekből származó Superb, amely már elavult konstrukció volt.
A prototípus bemutatása:
A karosszéria a korszak amerikai stílusát idézte. A szemlén a kormány tisztviselői a gépkocsit pozitívan fogadták, de több ponton módosítani kellett. Rudolf Slánský a túl kemény rugózást kifogásolta. A First Lady, az enyhén túlsúlyos Marta Gottwaldova csak nehezen szállt be az autóba és nem találta elég tágasnak a lábteret, ezért a kocsit és a tengelytávot 10 centiméterrel meghosszabbították. A mérnököknek minden felvetet problémára reagálni kellett, különben elveszítették volna állásukat.
Škoda VOS gyártása, műszaki jellemzők:
4. Škoda VOS
A VOS betűk „a kormány különleges autóját” jelezték (Vládní Osobní Speciál). A jármű műszaki adatai gondosan titkolt információk közé tartoztak.
A Škoda VOS hathengeres, soros motorját a Praga N4TA teherautóból kölcsönözték. Az 5.2 literes motor teljesítménye 12 LE. Az alvázat a Škoda szállította, az autót Vysoké Mýtben szerelték össze Sodomka karosszéria műhelyében (későbbi nevén Karosa), ahol a felépítményt is gyártották.
A VOS erősen páncélozott változata 4.2, a gyengített 3.6 tonnát nyomott. A végsebesség 115 km/óra, illetve 120 km/óra volt.
A 150 literes benzintank 500 kilométerre volt elég, kíméletes vezetés mellett 30 literes fogyasztással.
A kétkörös hidraulikus fékbetéteket Hollandiából importálták, mert, mert ezek feleltek meg az extrém igénybevételnek.
A páncélzat két öt milliméteres kobalt ötvözetű acéllemezből állt. A Poldi Kladno cég gyártotta, és az egyes rétegek közé dróthálót is behelyeztek, amely becsapódáskor képes volt csillapítani, megváltoztatni a golyó, vagy repesz irányát.
A laminált, 52 milliméteres vastagságú üveg is a biztonságot szolgálta. A üveglapok laminálásához szükséges ragasztó az USA-ból érkezett. Elvárás volt, hogy a könnyű és a nehéz változat külsőleg ne térjen el egymástól. Az első típusoknál az üveg jól láthatóan eltérő színezetű volt. A legyártott üvegeket megsemmisítették és sikerült teljesen új, azonos kékes színű üveget fejleszteni.
A legnagyobb problémát a Mitas abroncsok okozták, amelyeknek 4 tonna terhet kellett elviselni, így gyakran szétrobbantak. A lengyel Konsztantyin Rokossovsky marsall defektet kapott és karambolozott. Ezt követően az autók maximális sebességét 80 km/h-ban korlátozták.
Utastér:
Amennyire csak lehetett az első fix üléssort előre tolták. Az elvtársaknak így bőven jutott hely, de egy pocakosabb sofőr hasát súrolta a kormány, melyet teljes erővel kellett tekerni a szervórásegítés hiánya miatt.
6. Škoda VOS utastér képek
Az oldalsó üveget csak 5 centiméterrel lehetett leengedni, így az utastér felmelegedett a nyári hőségben. A gépkocsiba kezdetleges klímát is szereltek, amit a csomagtartóba rejtettek. Akkora monstrum volt, hogy mellette már csak egy ridikül, vagy például néhány üveg orosz vodka fért el. Az úti poggyászt ezért egy kísérőautó vitte.
A fűtést csak a motor hője szolgáltatta, de megszületett a megoldás: finom egyiptomi gyapjút importáltak, amelyből fényűző, méregdrága takaró készült, melyet a hideg napokon a hátsó utasok a lábukra terítettek. A maximális kényelem érdekében az ülést pihe-puha tollal töltötték ki.
Románia Škoda VOS sínautója:
Romániában Ana Pauker kérésére az egyik Škoda páncélautót sínen közlekedő járművé alakították át. Ana Pauker, prominens román kommunista politikus, aki hazájában kiérdemelte a "szoknyás Sztálin" becenevet. 1947 és 1952 között Románia és a világ első női külügyminisztere volt. Az egyetlen, a mai napig fennmaradt példány jelenleg a romániai Sinaia város vasútállomásán látható szabad ég alatt, meglehetősen lepusztult állapotban. Az első üveg az 1949-ben Roşiori de Vede város közelében történt gépfegyveres támadás nyomát viseli. Az utasok sértetlenül megúszták a merényletet. Az esemény után Ana Pauker már nem merte használni a sínautót.
1949-1952 közötti években 107 Škoda VOS autót gyártottak. Ebből 37 erősen páncélozott. Több Škoda VOS eljutott az NDK-ba, Kínába, Lengyelországba, Romániába és Albániába is.
Ma három VOS található Csehországban – az egyik VOS a Škoda gyár múzeumában, a másik a Vysokmyth karosszériamúzeumban, egy pedig magánkézben van Morvaországban.
Források szerint három külföldön van, éspedig Szlovákiában, egy kínai múzeumban. Az átalakított sínautó a romániai Sinaia város vasútállomásán látható.
A rajzok a szerző munkái.
A páncélozott ZIS 115 típusról írt cikket az alábbi linken olvashatják:
https://www.autoszektor.hu/hu/content/zisz-115-pancelozott-csatalo