járműtörténelem

Meghalt Kozma László, a magyar járműipar doyenje

2015.02.14.

Meghalt Kozma László Eötvös Lóránd-díjas gépészmérnök, a magyar autóipar doyenje, a győri Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének tanácsadója. Kilencvennégy éves korában érte a halál.

- Gyermekkoromban édesapámmal, aki szintén gépészmérnök volt, látogatója voltam a Sváb hegyen rendezett Gugger hegyi autóversenyeknek s csúcsként 1936-ban a Népligetben rendezett Automobil Grand Prix-nek  – mondta el egyszer, mikor és hogyan fertőződött meg az autók világával, amely egész életében elkísérte.

1943-ban szerzett diplomát a Magyar Királyi József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépészmérnöki karán. A háború után 1949-ben kezdte pályáját a Nehézipari Központ ( NIK) autószerkesztési irodájában. Történelmi idők voltak ezek, akkor kezdték a háború után lerombolt járműipar talpra állítását.

-1952-ben lánctalpas tüzérségi vontató tervezését kaptam feladatul – emlékezett egyszer e sorok írójának. A vontatót a Vörös Csillag Traktorgyárban készítették, amelyet hathengeres Csepel motor hajtott.

1954-ben behívatta az igazgató Kozma Lászlót, és közölte vele, mivel munkájával elégedettek, áthelyezik a Kohó és Gépipari Minisztérium autóipari igazgatóságára.

Bekapcsolódtam a Csepel Autógyár, az Ikarus, a Magyar Vagon- és Gépgyár műszaki fejlesztési, beruházási munkáiba – emlékezett vissza az ötvenes évekre Kozma László.

S bár a minisztériumok neve változott, a miniszterek is sűrűn cserélődtek, Kozma László mint szakmai tekintély nyugdíjazásáig a posztján maradt. Főtanácsosként érte a nyugdíj, életében azonban megadatott neki az a kivételes történelmi helyzet, hogy testközelből élhette át a Suzuki,az Opel,  majd az Audi magyarországi letelepedését.

1993-ig állt a minisztérium alkalmazásában, amikor elmondása szerint az Audi kikérte, hogy lásson el a győri gyár ügyvezetése mellett tanácsadói feladatot. Ezt a munkáját nyugdíjasként, 2010-ig látta el.

Kozma Lászlót 1987-ben tüntették ki Eötvös Lóránd-díjjal.

Alapító tagja a Magyar Gépjárműipari Szövetségnek, ahol elnökségi tag volt.

Egy szerény, a magyar járműipar minden területét kiválóan ismerő ember távozott az élők sorából.

Laci bácsi, nyugodjon békében, emlékét megőrizzük!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
A VIP kisbuszok zászlóshajója. ..
2025.02.08
A svéd gyártó 2024-ben rekordeladásokat könyvelhetett el, de kihívásokkal teli 2025-re számít. A....
2025.02.08
A BYD minden autójába, a legolcsóbba is beépíti a fejlett vezetéstámogató rendszerét. ..
2025.02.08
A teljes keretösszeg háromnegyedére érkezett már be igény a vállalati e-autó programban - közölte a....
2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....