Ford Kuga PHEV

Kettő autó egyben: jó ajánlat Ford Kuga tölthető hibridje

2025.02.06.

Kevés tesztautót szeretett meg így a családom, mint a konnektoros hibrid Ford Kugát. A napi szinten és hosszú távon is kényelmes, jól használható modell otthoni töltéssel egészen gazdaságos, saját napelemmel pedig szinte ingyen van a városi autózás - még a korlátozott elektromos hatótáv mellett is.

Középvezetőként nyugdíjba vonuló focis csapattársam január második felében vásárolt egy plug-in hibrid SUV-t. Ez lesz az utolsó autóm, Bandikám, mondta, miután bő fél éve beszélgettünk már róla. Győzködtem, hogy minimum az utolsó előtti, de ő sem lesz már fiatalabb és magasabb építésű kényelmesebb beszállást biztosító modellt keresett. Felsejlett benne valami zöld vonal is, de erős érv volt a vétel mellett az is, hogy otthoni napeleméről simán és ingyért töltögetheti.

Talált egy féléves bemutató-autót 8 ezer kilométeres futással és nem is habozott sokat. Kettő az egyben, mondta, városi villanyautó szaladgálásra, de bátran elindulhat vele nyaralni is, mondjuk például Albániába vagy Görögországba. Egyautós család lesznek, bármilyen kicsi, de tisztán elektromos modell mellé mindenképpen kellett volna egy hosszabb távra is alkalmas és praktikus járgány.

Régóta tervezte már, de érdekes, hogy a tél közepén vette a plug-in hibrid modellt. Miközben a konnektorosok értékesítési továbbképzésén kiemelt szempont az, hogy lehetőleg ne nagy hidegben, illetve kánikulában győzködje az eladó a potenciális vásárlót. Mert ilyenkor a tisztán elektromos elméleti hatótáv köszönő viszonyban sincs a műszerfalon felvillanó gyakorlatival, hiába „tankolják” csurig az akkumulátort a márkakereskedésben, készülve a potenciális vevőre. Ahogy az általam próbált Ford Kugánál sem volt meg a köszönő viszony.

– Az otthon és közterületen egyaránt tölthető Kuga PHEV változata akár 69 kilométert is képes megtenni tisztán elektromos hajtással – olvasható a gyári sajtóanyagban. Télen ennek a fele sem igaz, ahogy elmondható ez szinte az összes tölthető hibridről. Minden éjjel csordultig feltöltöttem az akkumulátort, maximum 12-13 kilowattórát tudtam belepréselni. Reggelente mégsem láttam, 33 kilométernél nagyobb számot a megtehető tisztán elektromos kilométerekre…

Ezek az elektromos kilométerek azonban a normál lakossági tarifával harmad-, negyed annyiba kerülnek, mintha benzint tankolnánk. A teszthét alatt Szegeden ez egyetlen nap kivételével elég is volt a normál „üzletmenethez”, egyedül a domaszéki foci hazaútjának utolsó néhány kilométerét nem bírta már villannyal a csapatszállítóként funkcionáló Kuga. Sokkal olcsóbban saját napelemmel sem autózhattam volna, a teszthéten ugyanis meglehetősen „alulteljesített” az égi energiaforrás.

A Forddal 490 kilométer mentem, benzinből azonban csak 24,8 litert tudtam tölteni a tele tankkal átvett autóba a visszaadás előtt. Ehhez kell még hozzászámítani 36,4 forintos normál tarifával kb. 60 kilowattórát, ami 2184 forint, vagyis kb. szűk 3,5 liter üzemanyag. Ez barátságos, 5,8 liter alatti benzinfogyasztást jelent, ami valamelyest nagyobb értékre jött volna ki, ha sztrádatempóban, nem pedig nyugis, 120 kilométer/órás sebességre állított – távolságkövető – tempomattal abszolválom az M5-ösön az Budapest-Szeged retúrt.

Kollégám közel 1000 kilométert tett meg ugyanezzel az autóval, ennek legalább felét elektromosan. A fogyasztás nála 5,3 literen állt meg, de ha a felhasznált áramot is beleszámítjuk, a konnektoros Kuga töltési gyakoriságtól függően, forintra átszámítva 5-7 liternyi üzemanyagot kér 100 kilométerenként. A villanyfogyasztást is jelzi a fedélzeti menü, nála a 27 kilowattóra/100 kilométer soknak tűnt, nálam ez 30 felett volt…

Nekem is jobb lett volna a fogyasztás, ha a családom kevésbé szereti a meleget. Ment a nagyon hatékony – a hátul utazóknak is járó – ülésfűtés szinte a teljes tesztúton működött, igaz, csak az első, legkisebb fokozatban, mert már a középső beállítás is túl soknak bizonyult egy normál emberi hátsónak. Nem beszélve az ugyancsak gyorsan éledő kormányfűtésről, de azt keveset használtam.

És ha már a fűtésnél tartunk, fontos, hogy az elektromosan indul, csak azért nem kapcsolja be a benzinmotort a rendszer, hogy az utas jobban, melegebben érezze magát. A hőmérséklet-szabályozás tekerőgombjainak mellőzése is sajnálatos, érintőképernyős kezelése megszokást igényel és – különösen az ülésfűtés állításánál – le kell venni a tekintetünket az útról, amikor a finomhangolást végezzük…

A csak elsőkerék-hajtással elérhető plug-in hibrid változatot egy 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor hajtja, a bruttó 14,4 kWh-s, folyadékhűtéses, akkumulátorral szerelt plug-in hibrid maximális rendszerteljesítménye 243 lóerő, az autó százas gyorsulása 7,3 másodperc. A szerény, mindössze 200 Nm maximális nyomatékú, nagy lökettérfogatú SZÍVÓmotor örök élet meg egy nap... A Ford nem is próbálta feltalálni a hibátlan hajtásláncot, a biztosat választva inkább a Toyota már bevált licencét gyártja és használja.

A Ford Kuga harmadik generációja, egyben a modell első plug-in hibridje 2019-ben mutatkozott be, az utóbbi években kategóriájában már ez volt a legnagyobb számban eladott konnektoros hibrid. (Erről a modellről itt írtunk tesztet.) 2024-es megújítása több lett, mint a szokásos ráncfelvarrás, az autó kívül-belül sokat változott, és technikában is jelentős fejlesztéseket kapott.

Az új Ford Kuga megújított frontrésze egyértelműen stílusosabb, markánsabb lett, a két, ugyancsak új fényszórót tetszetős LED-csík köti össze. Szembeötlő a tetőn kitüremkedő dupla cápauszony antenna, ráadásul ez nem csak dizájnelem, hanem gyakorlati hasznosságú is: a rádió és GPS mellett az 5G hálózat vevőjeként is működik.

Az autóban utazók kényelmét fokozza a Ford legújabb generációs SYNC 4 fedélzeti információs és szórakoztató rendszere, amely a továbbfejlesztett hardvernek köszönhetően gyors zökkenőmentes csatlakoztathatóságot és működést biztosít. Az okostelefonokkal gördülékenyen integrálható 5G kapcsolata gyors adatátvitelt biztosít, így a felhőalapú navigáció hatékonyan segít elkerülni a közlekedési dugókat. Miközben a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto rendszerekkel kényelmesen és gyorsan elérhetők a legfontosabb alkalmazások és információk.

Az új Ford Kuga 2100 kilogrammos vontathatóságával is kiemelkedik a mezőnyből, könnyedén mozgat akár egy nagyméretű lakókocsit is. A SYNC 4 abban is segít, hogy az autósok a lehető legtöbbet hozhassák ki az a Kugából. A navigáció vontatási üzemmódját kiválasztva a vezető megadhatja az autó és a vontatmány méreteit, és ezután a rendszer kifejezetten olyan útvonalakat választ, ahol nincsenek szűk kanyarok, alacsony aluljárók és egyéb akadályok. A praktikumot fokozza az extraként elérhető, elektromosan kihajtható vonóhorog is.

Belül is jelentős és előremutató változtatásokat kapott az új Kuga, a középkonzol új, 13,5 colos kijelzője méretes, jól strukturált, áttekinthető, de a régivágású autótesztelő azért visszasírja a sima tekerőket, gombokat… A helyre nem lehet panasz, két bő 190 centiméteres ember kényelmes lábtérrel simán elfér egymás mögött, még úgy is, hogy a nyitható tetőablak elvesz valamennyit a fejtérből. Az előre és hátra csúsztatható második üléssor is nagyban javítja a használhatóságot. Extraként állítható laphosszúságú, oldal- comb- és deréktámaszos ülések is rendelhetők az autóhoz, a tesztmodell velúr-bőr üléshuzata pedig kellemesnek, komfortosnak bizonyult.

Az autó nagyon kényelmes és vezetni is jó. Ahogy kistestvérénél, a Pumánál, itt is gyorsan sikerült működésbe hozni a tempomatot – a könnyen beállítható távolságtartó funkcióval –, cserében viszont birkóztam a navigációs rendszerrel. A sajtóanyag azt írja, hogy új generációs adaptív sebességtartó automatika az eddig kínált funkciókon túl automatikusan fékez a kanyarok és kereszteződések előtt, ez irányú tudását nem teszteltük az autónak.

Minden rendben volt aktív sávtartással is, vagyis tudja a „fél önvezetést” autópályán a Kuga. Merész és váltakozó íveken is masszívan sávban maradt az autó, ami nekem nagyon tetszett. Persze a próbálkozásaimat megunva ez az autó is felajánlott egy kávézós megállót.  

A Kuga is nagyon hamar, bár diszkréten figyelmeztet a sebességtúllépésre. Városban 51-52-nél elkezd villogni a kis tábla a műszerfalon, 53-nál pedig már pittyeg is, 70-es korlátozó táblát látva dettó…. Nem is kerestem meg a kikapcsolási lehetőséget a menüben – minden indításkor úgyis újra aktiválódik –, nem volt annyira zavaró a hangjelzés. Menet közben a a kijelzőn matatni nem életbiztosítás, akit zavar, annak elindulás előtt érdemes ezt kikapcsolni.

Az autózás biztonságát fokozza a továbbfejlesztett fényszórótechnológia, a Kugában alapfelszereltségként automatikus távfényvezérlésű LED fényszórók találhatók. Ezek hibátlanul működtek – egyetlen szembejövő sem villant rám – és kitűnő látást biztosítottak. A külön rendelhető Dinamikus Pixel LED fényszóró a navigációs adatok és az útjelzéseket leolvasó kamera információi alapján megváltoztatja a fény vetítését kanyarokban, kereszteződésekben és körforgalmakban, jobban megvilágítva a környezetet.

Az új Kuga Európában, a Ford modern valenciai üzemében készül, ahol a gyártási folyamatot 3D-nyomtatású alkatrészek teszik precízzé, fenntarthatóbbá. A mérnökök szorosan együttműködnek a mesterséges intelligenciával, így biztosítva a lehető legmagasabb szintű minőséget.

A Ford Kuga kedvezményes alapára 150 lóerős benzinmotorral 11 millió forint alatt marad, az általunk is próbált Active felszereltségű konnektoros modell listaáron közel 20, kedvezménnyel azonban csak alig több, 17 millió forint.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....
2025.02.06
Kevés tesztautót szeretett meg így a családom, mint a konnektoros hibrid Ford Kugát. A napi szinten....
2025.02.06
A tegnapi wolfsburgi üzemi gyűlésen Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója....
2025.02.06
A rendőrség azt üzeni, nagyot tévednek, akik azt hiszik, hogy nem ellenőrzik az autósiskolák....
2025.02.06
Tonnaszámra gyártjuk, acélos teljesítménnyel! - írja Facebook-oldalán a győri nagyvállalat. ..
2025.02.06
Mannersdorf an der Rabnitzban (Oberpullendorfi járás) egy férfi holttestet találtak egy kiégett....
2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....
2025.02.05
A busz csütörtöktől odamegy, ahol az emberek vannak, akik Debrecen utcáin, Hajdú-Bihar legkisebb....
2025.02.05
Vízre bocsájtották Kínában a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen „gyomrában” 9200....