e-mobilitás

Még mindig a Toyota a villamosítás királya

2024.02.20.

Miközben az autóipari és gazdasági szaksajtó tavaly év vége felé a Tesla és a BYD versenyét leste, a küzdelemből egy harmadik szereplő: a Toyota jött ki győztesként.

Jean de La Fontaine, a példamesék nagyszerű írója is ihletet meríthetett volna abból az ádáz küzdelemből, ami az autóiparban zajlott 2023-ban. Két fiatal, ambiciózus szereplő – a mesében alighanem farkaskölykök lettek volna – versenyzett egymással a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója címért. Küzdelmük hangos volt, igyekezetük elismerésre méltó, így mindenki rájuk figyelt –miközben a rutinos, öreg falkavezér szépen csendben mindkettőjüket megelőzve kényelmesen megőrizte vezetői szerepét…

A két farkaskölyök természetesen a BYD és a Tesla: előbbi több mint 1,8 millió villamosított járművet gyártott 2022-ben, ami majdnem pontosan fele-fele arányban oszlott meg az akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid járművek között. A Tesla 1,3 millió eladott autóval fordult rá 2023-ra – egytől egyig tisztán elektromosak, természetesen –, és az év végéig csaknem 38 százalékkal növelte forgalmát, miközben a BYD esetében a növekmény megközelítette a 63 százalékot.

A villamosított személyautók piacát ezzel együtt nem ők, hanem a Toyota-csoport vezeti: miután a konszern márkái 2022-ben 2,73 millió akkumulátoros járművet adtak el világszerte, 2023-ban 35 százalékos bővüléssel 3,68 millióra növelték részben vagy teljesen elektrifikált autóik számát.

  2022 2023 változás %
Toyota 2 726 275 3 679 557 34,97%
full hibrid 2 603 019 3 420 004 31,39%
mild hibrid 4 520 26 859 494,23%
plug-in hibrid 90 346 124 755 38,09%
hidrogénüzemanyag-cellás 3 924 3 921 -0,08%
akkumulátoros elektromos 24 466 104 018 325,15%
BYD 1 857 379 3 012 906 62,21%
plug-in hibrid 946 238 157 4822 66,43%
akkumulátoros elektromos 911 141 143 8084 57,83%
Tesla 1 313 851 1 808 581 37,65%

Szembeötlő, hogy a BYD rendkívüli mértékben növeli eladásait, bár a fejlődés üteme erősen visszaesett azt követően, hogy 2021 és 2022 között gyakorlatilag megháromszorozta forgalmát a kínai állami autógyártás zászlóshajója. A mennyiségi verseny intenzív árversenyt is hozott magával, ami a jövedelmezőség csökkenésével járt. Eközben a tisztán elektromos autók globális piacának elmúlt években tapasztalt, dinamikus növekedése veszíteni látszik a lendületéből. Ha bajba nem is kerül emiatt a két fiatal titán, nehezebb körülmények között kell folytatniuk a fejlődést.

Ebben a helyzetben kifizetődni látszik a Toyota multi-energia-stratégiája: a vállalat, amelyet éveken át kritizáltak azért, mert konzervatívan közelítette meg az akkumulátoros elektromos járművek piacát, most sokkal stabilabb helyzetben várhatja a kereslet változását. A cégóriás az elkövetkező években folyamatosan bővíti tisztán elektromos portfolióját, egyre növelve azok hangsúlyát az eladásokon belül. Eközben ugyanakkor villamosított eladásainak oroszlánrészét továbbra is azok a full hibrid modellek teszik ki, amelyek a helyi töltőinfrastruktúrától, kormányzati incentíváktól és energiaár-változásoktól függetlenül, megfizethető belépővel kínálnak jelentős fogyasztás-csökkentést, és ezzel párhuzamosan a károsanyag-kibocsátás és az üzemeltetési költségek visszaszorítását.

 

Fotó: Toyota

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....