utánpótlás

Felsarazva - A veszélyes sárfelhordásról

2025.03.15.

Itt a tavasz, éledezik a természet, beindulnak a mezőgazdasági munkálatok is. A földutak általában aszfaltos utakat kereszteznek, amire a munkagépek felhajtanak. A gond csak azzal van, hogy úgy, hogy előtte nem takarítják le a sarat a kerekeikről. Nem szeretnék megint én lenni a házmester, de azért bízom benne, hogy ez nem csak engem zavar, és tény, hogy mindenképpen veszélyes a többi közlekedőre nézve.

Már megint mi a baj?

Bizonyos időközönként elregélem bánatom, ezek a történetek a való életben, a napi közlekedésem során fogannak, így volt ez a mostani alkalommal is, amikor gondoltam utána nézek, hogy milyen szabályok vonatkoz (nának) azokra a járművekre, amik jól összesarazzák az utat, amin mi, az "úrvezetők" is közlekedünk. A történet egyszerű: álmos hétköznapon közlekedek egy városi, belterületi úton, amikor egy mellékútról látom, hogy egy négy tengelyes billencs nagy erőkkel szeretne becsatlakozni. A forgalom gyér, van helye besorolni elém, elvettem hát a gázt, hogy rendben legyen a manőver. Ekkor látom, hogy öklömnyi sárdarabok hullanak a gumijából, és veri össze vele az aszfaltot, meg engem is, ha nem lassítanék. A sofőr jó nagy gázt adott, hogy minél hamarabb kiverődjenek a lamellákból az iszapos rögök. Azért ezek nem az ezres Swift 13 colos, 165 széles gumijai, gondolhatják, hogy megszórta az utat. Na, ekkor pattant ki a fejemből, hogy vajon a sofőr tudja, a KRESZ ide vonatkozó paragrafusait? Vajon karrierje során büntette már meg rendőr azért, mert észrevette, hogy hasonlóképpen cselekszik? A miértre két feltételezésem van: A; a telephelyen nem volt biztosítva, hogy megtisztítsa a kerekeket. B; nem volt gyerekszobája, és egyébként is a sztratoszférából tojik a környezetére, meg arra, hogy milyen következményei lehetnek annak, ha mondjuk egy kétkeréken közlekedő kitöri a nyakát, mert elesik a sárfelhordásán.

Mi lenne a szabály?

Biztos vagyok benne, hogy valaki magában nekem szegezi a kérdést: miért nem ment utána, és vonta kérdőre? Egyrészt időpontra mentem, másrészt nem vagyok önkéntes rendőr, és feljelentgető. Sajnos így is többen vannak ilyen habitussal megáldott honfitársaink kishazánkban, mint amennyire szükség lenne. Harmadrészt valószínűleg nem először csinálja ezt a sofőr, és amíg a rendfenntartó szerv nem szankcionálja, addig majd pont egy informatikus alkatú mitugrász tartaná vissza, akit lendületből lökne az árokba!? Szóval jöjjön is gyorsan a KRESZ ide vonatkozó paragrafusa:

1988. évi I. törvény rögzíti, hogy „a közutat, a közúti jelzést megrongálni, beszennyezni, a közútra a közlekedés biztonságát vagy zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat kitenni, kidobni nem szabad. Aki a közutat vagy a közúti jelzést megrongálta, beszennyezte vagy a közútra a közúti közlekedés biztonságát, zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat juttatott, köteles a keletkezett veszély elhárításáról gondoskodni, illetőleg ameddig az nem lehetséges, a veszélyről a közlekedés többi résztvevőjét tájékoztatni. Az a járművezető, aki a közúti jelzés olyan rongálását, beszennyezését észleli, vagy a közútra került olyan akadályt lát, amely a közlekedés biztonságát súlyosan veszélyezteti, köteles erről a rendőrséget vagy a közút kezelőjét értesíteni, és – amennyiben erre lehetősége van – a veszélyt a közlekedés többi résztvevőjének jelezni vagy azt elhárítani (mérsékelni).”

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (KRESZ) a fentieken túlmenően azt is előírja, hogy „földútról szilárd burkolatú útra való ráhajtás előtt a járműről a rátapadt sarat – amely a szilárd burkolatú utat beszennyezheti – el kell távolítani.”

A másik oldal álláspontját is megértem

A fuvarosok élete sem játék és mese, mert általában teljesíteni kell a napi fuvarszámot. Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel lassítaná az időbeosztást, ha minden körnél meg kellene állni, lecsapatni a nyolc kerékről a sarat? Azt ki fizetné meg? Sok telephelyen pedig nincs is kiépítve vízelvezetés, illetve magasnyomású mosó, amivel ezt gyorsan, és hatékonyan el lehetne rendezni. Szóval abszolút megértem, hogy nem a gépkocsivezető dolga megcsinálni ehhez az infrastruktúrát. Akinek meg kellene, annak meg ebben a profitorientált világban esze ágában sincs még elvi szinten sem gondolkodni rajta. A másik nagy sarazók a mezőgazdasági munkagépek. Na, mit gondolnak, hogy a traktorosnak így a tavaszi munkálatok kezdetén mikor lesz kedve/ideje azzal molyoni, hogy a traktorra erősített mini magasnyomású mosó víztartályával, meg a lándzsával piruettezzen a gép körül? Biztos vagyok benne, hogy az is elhagyná a száját, hogy: ezeknek a semmirekellő B-s jogsis parasztoknak? Amikor megelőzni sem tudnak normálisan, és türelmük sincs hozzá, hogy megvárják míg biztonságban megtehetnék? De ha nem lenne kenyér vagy tej a multiban, akkor azonnal menne a nyivákolás. Teljesen igaza van a mélyen tisztelt mezőgazdász bácsiknak a gépekben.

De amikor meghal majd egy motoros, vagy lesz egy komolyabb baleset azért, mert a felsarazott útszakasz úgy viselkedik, mintha tükörjégen közlekednénk, akkor nagyon kíváncsi leszek, hogy a baleseti helyszínelők kit hoznak ki hibásként. Ha pedig lehet traffizni a 30-as övezetben, akkor ezt sem lenne értelme kihagyni az illetékeseknek, mert elég lenne csak elriasztó jelleggel egyszer-kétszer a notórius visszaeső szabályszegők orrára koppintani néhány tízezres bírsággal, és biztos hamar elterjedne a fuvarosok, vállalkozók, mezőgazdászok között, hogy valamiért most erre is rászálltak a rendőrök. Mert a preventív jellegű bírságolás mindig jól jön, és nem csak gyorshajtás esetén.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.15
Egy személykocsi és egy furgon ütközött össze az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető oldalának....
2025.03.15
Itt a tavasz, éledezik a természet, beindulnak a mezőgazdasági munkálatok is. A földutak általában....
2025.03.15
Az erőviszonyok eddigi alakulása alapján a McLaren különversenyét hozhatja az élen az Ausztrál....
2025.03.15
Sebességrekordot állított fel egy AI-vezéret Maserati a teljesen önvezető, pilóta nélküli autók....
2025.03.15
Március 17-től folytatódik a koncesszióba átvett utak szintrehozó felújítása - közölte az MKIF....
2025.03.15
Lesifotósok megörökítették minden szemszögből az első elektromos Ferrarit, felfedve némi rejtélyt a....
2025.03.15
A bajor prémiumgyártó az auto motor und sport német autós szakmagazin ikonikus „Best Cars” olvasói....
2025.03.15
Egy január végi súlyos fedélzeti tűzesetet követően egyre több ázsiai légitársaság hoz rendelkezést....
2025.03.15
A legtöbb autós talán nincs is tisztában vele, hogy biztonsági szempontból mennyire fontosak a....
2025.03.15
A Volkswagen Passat a világszerte több mint 34 millió eladott példányával jelenleg a három....