Bosch

Száz éve még Bosch csengője figyelmeztetett a guminyomás csökkenésére

2025.03.15.

A legtöbb autós talán nincs is tisztában vele, hogy biztonsági szempontból mennyire fontosak a gumiabroncsok. Pedig egy defekt, hirtelen nyomásvesztés vagy a meglazult kerék komoly meghibásodásokat és veszélyes helyzeteket eredményezhet.

A gumiabroncsok állapotát érzékelő és a vezetőt időben figyelmeztető rendszerek segíthetnek a fenti helyzetek megelőzésében. Jelenleg különböző technológiai megoldások léteznek a piacon, amelyek képesek a kerekek állapotának monitorozására. Az egyik ilyen megoldás keréktárcsákba szerelt érzékelőkkel működik, de léteznek szoftver alapú, a járművek viselkedésének elemzésével működő rendszerek is.

A Bosch által most fejlesztett platform tovább bővíti az adatalapú gumiabroncs-állapotra vonatkozó szoftveres megoldások kínálatát. Ezeket a Vehicle Motion Management ökoszisztémán belül – a jármű teljes mozgását biztosító szoftverrendszer – az adatalapú szolgáltatás részeként kínálja majd a vállalat.

A fejlesztés során a Bosch más cégekkel is együttműködik. Az olyan közvetett rendszerek esetében például, amelyek nem igényelnek további érzékelőket, a Bosch csoport a NIRA Dynamics autóipari beszállítóval régóta fennálló üzleti kapcsolatát bővíti.

Az adatalapú abroncsmegoldások különböző algoritmusokból állnak, folyamatosan figyelik az abroncsok állapotát, és időben figyelmeztetést adnak a járművezetőnek a nyomás-csökkenésről vagy a kerekek rögzítésének meglazulásáról, így megelőzve az esetleges meghibásodásokat.

A Bosch már 1923-ban szabadalmaztatott egy olyan eszközt, amely képes volt figyelmeztetni a kerekekben lévő nyomás csökkenésére. A Bosch-Glocke, vagyis Bosch csengő persze jóval egyszerűbben működött, mint a jelenleg használt megoldások. A kerékre szerelt szerkezet ugyanis nem a szelephez csatlakozott és nem közvetlenül a nyomás változását figyelte. A keréktárcsára rögzített csengő karja alap esetben semmivel sem érintkezett, vagyis, ha minden rendben volt, néma maradt. Ha viszont csökkent a gumiabroncs nyomása, a szenzor karja leért a földre, működésbe hozva a csengőt minden kerékfordulat esetében. A Bosch csengő ráadásul egyszerűen állítható volt, így gyakorlatilag azonnal az adott járműhöz, vagy terheléshez lehetett igazítani.

Annak ellenére, hogy a Bosch csengő már több mint 100 éves, az autókból jó pár évtizedre eltűntek a keréknyomás-érzékelők. Az első újkori rendszer a legendás Porsche 959 modellekben jelent meg 1986-ban. Persze ez és a belőle továbbfejlesztett utódjai jóval összetettebbek és többet is tudnak, mint a csengettyű.

A Bosch adatalapú rendszere tehát folyamatosan és egyenként felügyel minden egyes abroncsot, és egy felhasználóbarát felületen keresztül figyelmezteti a járművezetőket a fokozatos nyomásvesztésre, vagy épp a kerék meglazulására. Az adatalapú gumiabroncs-megoldások egyik új algoritmusa még a kismértékű, fokozatos nyomásvesztést is képes érzékelni. Vagyis amint a gumiabroncsnyomás értéke mintegy 5 százalékkal eltér az ideális tartománytól, a járművezetők figyelmeztetést kapnak. Miután az abroncsnyomás újra megfelelő, a rendszer az Easy Reset funkcióval egyszerűen visszaállítható.

Egy másik algoritmus már akkor érzékeli a kerék meglazulását, amikor a kerékcsavarok mindössze fél milliméterrel elmozdulnak, amit az eszköz nélkül gyakorlatilag lehetetlen lenne észrevenni. Amellett, hogy korai figyelmeztetést ad a járművezetőknek, konkrét cselekvési javaslatokat is tesz. Így a Bosch adatalapú gumiabroncs-megoldásai segítenek megelőzni a meghibásodásokat és növelik a biztonságot minden út során.

Szenzorokkal felszerelt gumiabroncsok fejlesztésével is foglalkozik vállalatunk. A Pirellivel közös projekt keretében megalkotott Pirelli Cyber Tyre a világ első olyan rendszere, amely integrált érzékelőkkel ellátott gumiabroncsokon alapul. A közös fejlesztés célja, hogy új, szoftveralapú megoldásokat és funkciókat hozzanak létre a gumiabroncsokba integrált érzékelőknek köszönhetően. A járművezetők számára ez nagyobb biztonságot, kényelmet, valamint jobb menetdinamikát eredményez. A beépített szenzorok feladata, hogy adatokat gyűjtsenek, és azokat valós időben továbbítsák a jármű vezérlőegységéhez.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.15
Lesifotósok megörökítették minden szemszögből az első elektromos Ferrarit, felfedve némi rejtélyt a....
2025.03.15
A bajor prémiumgyártó az auto motor und sport német autós szakmagazin ikonikus „Best Cars” olvasói....
2025.03.15
Egy január végi súlyos fedélzeti tűzesetet követően egyre több ázsiai légitársaság hoz rendelkezést....
2025.03.15
A legtöbb autós talán nincs is tisztában vele, hogy biztonsági szempontból mennyire fontosak a....
2025.03.15
A Volkswagen Passat a világszerte több mint 34 millió eladott példányával jelenleg a három....
2025.03.15
A tavaszi szokásos karbantartás miatt március 17. és 23. között nem közlekedik a fogaskerekű -....
2025.03.15
Rövidesen megkezdi működését a trieszti kikötő magyar tulajdonú része, ami teljesen új....
2025.03.15
Egy 35 éves magyar sofőr okozott balesetet csütörtök este az S31-es úton Zemendorf (Mattersburgi....
2025.03.15
Csak a negyedik sorbol indul holnap a két Ferrarai, Leclerc és Hamilton, míg az első sort....
2025.03.14
A Toyota FT-Me Concept egy kompakt akkumulátoros elektromos jármű, amelyet a változó városi....