légitársaságok
A Singapore Airlines és a Scoot járatain április 1. után tilos a mobileszközök töltése az úgynevezett powerbank készülékekről, és utóbbiakat feltölteni sem lehet a fedélzeten rendelkezésre álló aljzatokból – közölte a szingapúri cégcsoport.
A vállalat a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) lítium-akkumulátorok szállítására vonatkozó szabályozását alkalmazza, amely szerint ezen eszközöket már 2016 óta csak a kézipoggyászban szállíthatják az utasok, a feladott bőröndökbe tilos becsomagolni.
Az illusztráció forrása: Singapore Airlines/airportal.hu
Külön engedély nélkül az utasok a legfeljebb 100 Wh teljesítményű eszközöket vihetik a fedélzetre, a 100 Wh és 160 Wh közötti teljesítményű készülékeket be kell jelenteni a légitársaságnak, amely jóváhagyhatja vagy megtilthatja szállításukat. A 160 Wh feletti teljesítményű eszközöket nem viheti magával az utas, ezeket el fogják venni az utasbiztonsági ellenőrzés során.
A dél-koreai hatóságok az ország összes légitársaságának járatain március 1-től léptettek életbe hasonló tiltást, sőt ott a fej feletti csomagtárolóban sem lehet ezeket elhelyezni. A dél-koreai légitársaságok már az utasfelvételi pultoknál átlátszó nejlontasakokat adnak az utasoknak az eszközök tárolására, megelőzendő a csatlakozóknál és érintkezőknél kialakuló rövidzárlatot.
A tajvani Eva Air szintén március elejétől tiltotta meg az eszközök használatát és feltöltését járatai fedélzetén, a Thai Airways és az Air Asia pedig március 15-i hatállyal rendelte el a korlátozást, illetve a szingapúrihoz hasonló szabályokat vezetett be a Fülöp-szigetek légiközlekedési hatósága is.
Az intézkedést a közelmúltban történt tűzesetek miatt vezették be. Legutóbb, mint ismert, január végén leégett a dél-koreai Air Busan Airbus A321-ese, miután Puszan (Busan) repülőterén az indulásra készülő gép fedélzetén – ahogy aztán utóbb kiderült – egy utasnak a fej feletti tárolóban elhelyezett táskájában lévő powerbank tüzet okozott.
Természetesen nem ez volt az első eset az elmúlt években, de eddig egyik sem végződött ilyen súlyos következményekkel. Korábban megírtuk, 2023-ban egy Lufthansa- és egy Scoot-járaton is történt hasonló, 2018-ban a Ryanair egyik járatát kellett kiüríteni Barcelonában egy akkumulátoros mobiltelefontöltő által okozott tűz miatt, és abban az évben hasonló eset történt a China Southern Airlines egyik Boeing 777-esének fedélzetén is.
Forrás: airportal.hu