utánpótlás

Indul a nyár – Ezeket a sofőröket kell elkerülni az utakon

2021.06.12.

Idén nálunk korábban indult a családi vakáció, így szinte az elsők között indultunk a Balatonhoz. Bőven volt merítés, hogy milyen agresszív, büntető, vagy éppen lassúságukkal balesetveszélyes sofőrökkel együtt kellett megtenni az áhított úticélhoz vezető hosszú utat. Hamarosan még nagyobb tömegek kelnek útra, jól jön egy kis mankó, hogy milyen sofőröket érdemes nagy ívben kerülni, ha utunk során összehoz velük a balszerencse. 

KRESZ - Nagy közös társasjáték, amit sokan a szigorú szabályok nélkül játszanak

Elöljáróban annyit, hogy máskor is boncolgattam már ilyen témákat, amikor renitens sofőrökről írtam. A legnagyobb problémát továbbra is az jelenti, amikor valaki mindenen felül állónak tartja magát, vagy a másik típus, aki úgy vezet, hogy nem veszi figyelembe, hogy körülötte mások is közlekednének. Itt is ökölszabály lehet az, ami az élet más területén is működik. Élni, és élni hagyni.

Agresszív sofőrök

Utam során több olyan sofőrrel is összehozott a „jószerencse”, akiknek nem tetszett, amikor a gyorsító sávban a sebességhatár felső határán előztem. Mindig követem a mögöttes forgalmat, ha pályán haladok, így elég jól látom az autó dinamikáján, ahogy megérkezik mögém, ezért pontosan tudom, hogy teljesen feleslegesen kaptam a fénykürtöt, mivel bőven volt köztünk akkora távolság, hogy szabályosan be is tudjam fejezni a megkezdett előzést. De persze sokaknak derogál, ha akár csak meg kell legyezni a féket, és 150-160 km/h-ról kell „visszalassítani” 130 km/h-ra. A követési távolság számukra nem létező fogalom, ahogy az is, hogy folyamatosan gyorshajtanak, így bármikor bekövetkezhet egy ráfutásos baleset.

Mit tehetünk ellenük?

A legfontosabb, hogy soha ne menjünk bele erőfitogtatásba, és ne engedjük, hogy viselkedésükkel minket is belekényszerítsenek egy veszélyes szituációba. Sokan személyiségük megformálójának tekintik autójukat, és vezetési stílusukat, ha ez párosul egy nagyértékű, nagyobb teljesítményű járművel, akkor kódolva van a balesetveszély. Így a legjobb, amit lehetünk, hogy elengedjük a veszélyforrást, és nagy ívben elkerüljük, bízva abban, hogy előbb utóbb belefutnak egy sebességellenőrzésbe, vagy igazoltatásba.

Forrás:cdn.pixabay.com/

Passzív-agresszív sofőrök

Talán a legveszélyesebb közlekedő az utakon a passzív-agresszív autós. Miről ismerhetjük fel? Szépen autózunk, míg egyszer csak belefutunk egy vidéki főúton 80-nal kocogó autósba, akit szeretnénk megelőzni, majd előzés közben hirtelen mégis felgyorsít, és közben azt mondja magában, „nehogy már, ez lenyomjon engem!”. Akár egy balesetveszélyes szituáció is kialakulhat egy ilyen manőverből, mivel a személyiségzavaros vezetőt egyáltalán nem érdekli a másik autóban utazó testi épsége. Ugyanez lehet a helyzet egy vélt, vagy valós konfliktus során, amit a passzív-agresszív sofőr manapság sajnos gyakorivá váló büntetőfékezéssel díjazhat. Egy ilyen helyzetet nagyon nehéz eredményesen kivédekezni.

Mit tehetünk ellene?

Az előzés közben rágyorsítóra gázelvétellel, vagy intenzívebb fékezéssel megszakíthatjuk a manővert, és jó messzire elengedhetjük a közveszélyes autóstársunkat. Sajnos a büntetőfékezést nagyon nehéz kimozogni. Azt viszont jó ha tudjuk, hogy a büntetőfékezés egy nagyon veszélyes közlekedési helyzetet teremt, amit a KRESZ is szabályoz: „...a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy és vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi...” Tehát, ha nincs forgalmi akadály, akkor a vétkes autóvezető felelősségre vonható. Egyre elterjedtebbek az autókba szerelhető menetrögzítő berendezések. De ha ez nincs, akkor a velünk utazó mobiltelefonjával rögzítheti a balesetveszélyes forgalmi szituációt, ami alapján később a közlekedés biztonságát veszélyeztető sofőr retorzióra számíthat. Akár szabadságvesztés is járhat érte, de a jogosítványát biztosan bevonják. Ami azért jó hír, mert semmi keresnivalója az ilyen embereknek az utakon.

Tétova bizonytalanok népes tábora

M0-ás autóútra egy felhajtóról érkeztem, már a besorolás előtt láttam, hogy lesz helyem, viszont jött egy személyautó pont olyan sebességgel, hogy már nem fértem be elé, így megvártam míg elhalad mellettem. Hirtelen több szabad sáv lett, én a középső sávba helyezkedtem, és nekem jobbkézre került a személyautó, aki szintén sávot váltott volna befelé, de nem nézett a tükörbe, és nem látta, hogy holtterében haladok, így rám húzta autóját. Jó, hogy bizonytalan mozgásával már korábban felhívta magára a figyelmet, így az ütközést ki tudtam védekezni.

Talán ugyanolyan veszélyt jelentenek ezek a sofőrök a többi közlekedőre, mint az előbb taglalt agresszívek. Miért? Mert minden sebességhatárnál 20-30%-al lassabban mennek, ezáltal megakasztják a forgalom dinamikáját. Olyan előzésekbe sodorják bele ezáltal a többi autóst, ami könnyen fulladhat tragédiába. Ma hazánk útjain nincs kegyelem azoknak, akik félszegebbek, és későn észlelnek, vagy lassan reagálnak közlekedési helyzetekre.

De bármennyire is szeretnék az ilyen vezetőkkel együttérző lenni, azt kell mondanom, hogy akik megpróbálják, és nem sikerül, ne erőltessék, mert még mindig nem való mindenkinek az autóvezetés. Mert ez mára egy sokkal veszélyesebb tevékenység lett az öt vagy akár tíz évvel ezelőtti állapotoktól. Sokan vannak azok, akiknek a közlekedés, a vezetés, nem úri passzió, hanem kényszer. Ezt is el kell fogadni, és megérteni, de ha valaki fogalom nélkül, az alapvető közlekedési szabályokat (irányjelző használata, jobbra tartás, besorolósáv használata stb.) figyelmen kívül hagyva vezet, potenciális veszélyt forrást jelent a többiekre, és a biztonságos közlekedés érdekében ki kellene szűrni az utakról.

Honnan lehet felismerni?

60-70 km/h-val hajt fel az autópályára, és amikor elfogy a gyorsítósáv, akkor beleáll a fékbe. Nem ismeri az intenzív gyorsítás fogalmát, neki nem létezik kétezres fordulatszámtartomány feletti érték, mindig maximum csak eddig pörgeti autója motorját. Indexelni gyakran elfelejt, mert kanyarodás közben tekerni kell a kormányt, nyomni a féket, és nézni, hová megyünk, így az már nem mindig fér bele.

Itt is csak azt tudom tanácsolni, hogy ha engedi a forgalom, akkor minél gyorsabban távolodjunk el az ilyen autósoktól, illetve ne hívjuk fel a figyelmüket arra, hogy közveszélyesek, mivel közös ismertetőjele a tétova bizonytalanoknak, hogy nem vesznek tudomást a külvilágról. Mereven előre néznek, két kezük a kormányt szorítja, és orruk szinte a szélvédőt érinti. Semmi mást nem akarnak, csak minél hamarabb túlleni útjukon. Számukra a vezetés rossz dolog, stresszfaktor, amin minél hamarabb túl kell esni.

+1 Tarts jobbra!

Ezerszer felhívtam már a figyelmet arra, hogy használjuk nyugodtan a kapaszkodósávot. És autópályán is tartsunk jobbra, akkor is, ha három sáv is rendelkezésre áll a haladáshoz. Sajnos még mindig nem olvassák elegen az enyémhez hasonló figyelemfelkeltő írásokat. Mindenki középen halad, így a gyorsak a gyorsító sávban lassulnak, ha a középső sávból előzi valaki a 90-nel cammogót.

Gyors közvélemény kutatást végeztem ismeretségi körben, és a legfrissebb indok, hogy rosszabb a szélső sávban az út minősége, mert a kamionok rojtosra koptatták. Így nem mennek ki akkor sem, ha három sávból is "válogathatnának", nekik jó a belső. A jelenség pszichéje, hogy ha három sáv van, akkor a legbiztonságosabb a középső, és mivel kialakul a csordaszellem, ha egy elkezdi, követik a többiek is. De biztos vagyok benne, hogy amikor a jobbszélsőből előzik őket, akkor azért elhangzik a jobb egyhez, hogy nézd, az őrült, hogy cikázik.

Jó végszó sajnos nincs, nagy változás nem lett a 2021-es nyári, nyaralási szezonra sem, mert most is mindenki siet, mert mindennél értékesebb az ideje. Sok az agresszív autós, akik továbbra sem tudják, hogy ha 180-al döngetnek uticéljuk felé, akkor is maximum negyedórát nyernek egy Budapest-Miskolc távon. Én mindenkinek csak azt tudom tanácsolni, hogy ne az úton hozzuk be a késést, és figyeljünk mások helyett is magunk, és családunk testi épségére.

 

A témával kapcsolatos véleményeket Facebookon oldalunkon várjuk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.20
Tegnap déltől ma délig hat helyszínen tizenegyen haltak meg közlekedési balesetben Magyarország....
2021.10.20
A Ford bejelentette, hogy 230 millió angol font befektetéssel átalakítja a Halewood sebességváltó-....
2021.10.20
Európában egyelőre továbbra sem lesz elérhető, de a Lexus leleplezte óriás crossovere, LX legújabb....
2021.10.20
Három év kihagyás után tért vissza a Citroen C4, ami egy beazonosíthatatlan kompaktként, a....
2021.10.20
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egyik forgalomfigyelő kamerája rögzítette, ahogy október 16-án,....
2021.10.20
- A szervezők, a rendezők és a házigazdák is felkészülten várják minden idők egyik legerősebb rali....
2021.10.20
Szeptemberben már a harmadik egymást követő hónapban csökkent éves összevetésben a forgalomba....
2021.10.20
Két halálos baleset is történt szerdán kora reggel, az egyik az M7-esen, a másik a 84-es főúton.....
2021.10.20
Az AVTOVAZ állami megrendelést kapott 1500 LADA Niva Travel terepjáróra – írja az avtonovostidnya.....
2021.10.20
- Kigyulladt és teljes terjedelmében ég egy fűrészárut szállító kamion pótkocsija az M3-as autópá..