Villanyautó

Homokba rajzolt Tesla, avagy életem legrövidebb tesztje

2021.01.23.

Nem mindig a mennyiség számít, fontosabb az elsőség, amit olykor gyerekesen hajszolunk.

Tárgyak szentsége

Mindig utáltam a könyöklőket, meg tolakodókat, márpedig a vírus előtti kollektív autós rendezvények arról is szóltak, hogy első körben ki ülhet a legerősebb, vagy éppen a legdögösebb modell volánja mögé. Mert 20-30 meghívottra jó esetben 80-10 autó jutott, szóval volt verseny. Ebben legalábbis.

Az elsőség sokszor azért volt fontos, mert egy-egy nagy teljesítményű sportkocsi nem mindig élte meg a második tesztelőt, mert mire sorra került, az autó már összetört, leszakadt a kuplungja, vagy egyéb hibája lett. Olykor olyan, amilyet a gyári tesztelőknek százezer kilométer alatt sem sikerült produkálni. De az ember, és különösen a „szakújságíró” csodákra képes, ha géprombolásról van szó. Mert sokan elfelejtik, hogy az autónak lelke van, és a többi szerkezethez hasonlóan nagyon kiszolgáltatott, ezért az embernek kell vigyázni rá.

A Tesla Roadster első magyarországi tesztvezetése                        Fotó: Boros Jenő

Tesztgyakorlat

Általában nem tülekedtem és többnyire a legkisebb teljesítményűvel kezdtem, mert az a nagy kihívás, hogy mit nyújt a legolcsóbb modellváltozat. Aztán egyik pillanatról a másikra megváltoztam, mert meghívtak az első magyarországi Tesla bemutatóra. Azonnal eltökéltem, hogy elsőként vezetem. Tudom, ez gyerekes reflex volt, de ugye mégiscsak egy ikon villanyautó hazai premierjéről volt szó. Magamat meghazudtolva és maradék elveimet félredobva vártam a nagy a napot, melynek helyszínét mindig is imádtam, hiszen ifjúként odajártam korcsolyázni.

Váltakozó áram

A gyönyörű parknak más kapcsolata is volt a névadóhoz: a legenda szerint Nikola Tesla a pesti Városligetben barátjával, Szigeti Antal mérnökkel sétálgatott, és az egyik pihenő közben homokba rajzolta a váltakozó áramú motor működését, amelyen akkor már öt éve dolgozott. Hétszáz találmánya közül ez lett a leghíresebb, többek az 1882-ben elkészült villanymotornak köszönheti, hogy autót neveztek el róla.

Órabemutatóval kombinált premier 2010-ben, a Városligetben             Fotó: Boros Jenő               

Svájci hitelesség

Némi időutazással elérkeztünk 2010 tavaszához, amikor a Széchényi fürdő előtt álló két Tesla várt a szűkre szabott tesztelő csapatra. A magyar utakon akkoriban még pláne nem szaladgáltak tömegével villanyautók, így a városligeti fürdő kocsifeljáróján pillanatok alatt idegenforgalmi látványossággá avanzsáltak a Teslák. Különösen a TAG Heurer fényezésű, mely a hagyományosan autósportot támogató órás cég alkalmi modellje volt.

Svájci pontossággal indult a program és sikerült elérnem célomat: magyar újságíróként elsőként vezethettem Teslát. Egyébként is fel voltam dobva, mert aznap másik kedvenc rendezvényemre, a régi autók és motorok kiállítására is kimentem a Vasúttörténeti parkba, mely örök világszám.

Lotus örökség, Tesla technikával                                                  Fotó: Boros Jenő

Nem volt éppen premiermodell

Az első Teslát 2006 július 19-én mutatták be a kaliforniai Santa Monica repülőtér Barker Hangárjában, a rendezvényen 350-en vettek részt. A szériagyártás határidejét többször halasztották, végül 2008-ban indult el, az elsőt Elon Musk, a PayPal korábbi, a Tesla Motors jelenlegi elnöke kapta, a 10-es alvázszámú Arnold Schwarzeneggeré lett.

2010-ben a világ első sorozatban gyártott villamoshajtású sportkocsijából huszonhárom ország piacán ezernél többen kelt el, a Roadster Sport változat 99 ezer euróba kerül, ez azonban még csak induló ár volt, hiszen a kaliforniai San Carlosban gyártott kocsit a szállítási költség mellett piaconként eltérő adó és vám terhelte. A budapesti bemutatón nem csak elsőként próbálhattam ki a Teslát, de ez volt kétezredik tesztvezetésem. Bocsi, szerényebbre veszem és visszafogom magam.

Kísérőm, Jochen Rudat értékesítési igazgató a tesztút közben elmondta, hogy országonként eltérő kedvezményekkel csökkenthet a boros ár, de ami nem kevésbé fontos, hogy az üzemeltetési költség is: Zürichben például akkoriban ingyen lehetett tankolni a közterületeken felállított konnektorokból. Japánban tízezer eurónyi, Monacóban nyolcezer eurós, az Egyesült Államokban 4300 eurónyi támogatást kaptak a tisztán elektromos-hajtású autók vásárlói. Később nálunk is hasonlóan dotálták a villanyautós programot.

Odyssey of Pioneers

A nulla károsanyag-kibocsátású sportkocsik első alkalommal megrendezett Odyssey of Pioneers túrájának negyedik állomása volt Budapest. A nyolc hónapos és huszonnégyezer mérföldes út alatt a Roadster akkumulátorait pekingi, tokiói, párizsi szállodák, bérházak, pajták hálózati csatlakozóiból töltötték fel 3,5 óra alatt.

Az elektromos világtúra állomásai                                             Fotó: Boros Jenő

Déja vu

A Tesla vezetése egyszerű: indulás előtt elég megnyomni a D, vagyis a Drive gombot, aztán csak kormányozni kell, és gázt, pontosabban áramot adni a jobboldali pedállal, a baloldalival meg fékezni. Az autó láttán jogos a déja vue érzés, hiszen a minden ízében sportos amerikai Tesla az angol Lotustól származik, formája a legendás Elise-t idézi. Nem hozott szégyent rokonára, sőt, sok paraméterében meg is verte: álló helyzetből kevesebb mint négy másodperc alatt gyorsult százra és 200 km/órás sebességre volt képes a Roadster. Ezt persze nem próbáltam ki, de a rövid próbaút meggyőző volt, a gyorsulását különleges stopperórával ellenőrizhettük az M3-ason.

A 212 kilowattos és 375 newtonméteres nyomatékú villanymotor gyorsulása nyitott tetővel még izgalmasabb volt. Menetdinamikája mellett versenykocsikat idézett a sportos kagylóülés, melyet általában személyre szabnak, és csak előre, vagy hátra csúsztatható, támlája pedig nem dönthető.

Jól jött a kellemes tavaszi idő a Roadsterhez                       Fotó: Boros Jenő 

Fő a fej és a nyitottság

Könnyű leszedni a négy csavarral rögzített kemény tetőt, mely sajnos nem fér el a kocsiban, ezért csak otthon tárolható, esőben a ponyva védi a kétszemélyes kocsi utasait.

Egyetlen feltöltéssel és visszafogott autózással négyszáz kilométeres útra volt képes a Tesla, ez annak is köszönhető, hogy lejtmenetben és fékezéskor a rendszer a megtermelt árammal töltötte a 6831 cellából álló lítium ion akkumulátort, melynek élettartamát 160 ezer kilométerre ígérték a gyáriak.

Dupla szorzó

A Tesla kétszer annyiba került és háromszáz kilóval nehezebb volt, mint a Lotus Elise, pedig elhagyták belsőégésű motorját, sebességváltóját, meg féltengelyeit, hízását az ülések mögé épített akkumulátor 450 kilogrammos tömege okozta. Ennél könnyebb, de szintén bőröndnyi helyet foglalt el az akku mögött, a hátsó tengely fölé szerelt elektronikus vezérlő rendszer doboza.

Az 1238 kilogrammos tömeget leszámítva a Tesla követte a versenyautókat gyártó Lotus hagyományait: a közel négyméteres és hátsókerék-hajtású kocsi tengelytávja mindössze 2,3 métere, magassága 1,1 méter és alumínium vázszerkezetét szénszálas erősítésű karosszéria borítja.

Müncheni rendszámú Tesla Roadster                             Fotó: Boros Jenő 

Globális modell

A fékeket és a légzsákokat a német Siemens gyártotta, az alváz Norvégiában készült. A Tesla tervezte és építette az elektronikus rendszert, valamint a háromfázisú, négypólusú elektromotort, mely 13 ezres percenkénti fordulatszámon érte el 212 kilowattnyi teljesítményét.

Az alváz technológiája a Lotus Elise-ből származott, ahogy a szélvédő, a légzsákok, a műszerfal és a futómű, a formaterv is brit stúdióban készült a Tesla részvételével. Kétfokozatú, számítógép vezérlésű duplakuplungos elektrohidraulikus manuális sebességváltója Magna gyártmányú.

Az első Roadster sorozat a Lotus angliai Hethelben lévő üzemében készült 2011-ig.

Stílusos időmérő                                                            Fotó: Boros Jenő

 

                                                                                                          

TESLA ROADSTER 2010                                                                     Fotó: Boros Jenő

Hosszúság: 3946 mm

Szélesség: 1873 mm

Magasság: 1127 mm

Tengelytáv: 2352 mm

Tömeg 1770 kg

Teljesítmény: 212 kW

Hajtás: villanymotor

V.Max: 201 km/h (elektronikus korlátozással)

Fogyasztás: 135 Wh/km (cca 1,74 l/100 km benzin)

Átkonstruált  farrész                                                                      Fotó: Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.27
Minden út a Rimac és Porsche márkához vezet. Jó, van még néhány hiperszupergép, itt épp egy....
2021.10.27
A két dobozos típus nem más, mint a hasonló Opel, Peugeot, Citroen, és Toyota modellek....
2021.10.27
Műszaki mentés miatt teljes az útlezárás az M43-as autópálya Szeged felé vezető oldalán, Kövegy....
2021.10.27
A sárga Zonda C12S Prága közelében, egy kanyargós országúton csúszott az árokba. ..
2021.10.27
Több mint öt órán át tartott az oltás, mert az akkumulátor többször újra kigyulladt. ..
2021.10.27
Az egykori Issigonis féle Mini Morris homokfutó változata, a Moke jövő év elejétől már kizárólag....
2021.10.27
Elemzők által vártnál kisebb negyedéves nyereségről jelentett a Hyundai Motor Co. dél-koreai ....
2021.10.27
A HUMDA Zrt. Zöld Busz Mintaprojektben új, elektromos meghajtású csuklós busz tesztelésére nyílik....
2021.10.27
A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) minden utasnak a maszk viselését....
2021.10.27
Nyolc kategóriában lehet jelentkezni november 1. éjfélig a HUMDA Startup Programra, amelyet olyan....