szervíz
Amikor a világ tele van bizonytalansággal, mindig jó, ha van valami, amire mindig számíthat az ember. Az autóipari kiskereskedelem világában ez általában az aftersales, vagyis az autók javítása, karbantartása. Persze ha nehéz idők járnak, a tulajdonosok elhalaszthatják a szervizelést, vagy olcsóbb alkatrészt választhatnak a javításhoz, de a munka végül általában elkészül, így a javítóműhelyeknek viszonylag kiszámítható dolguk van.
A jövő ugyanakkor igen bizonytalan, mivel a villamosítás fokozatosan csökkenti az olajcserékből származó kifejezetten nagyvonalú haszonkulcsokat. Ez, valamint a a járműtechnológiában bekövetkezett egyéb változások (asszisztens- és egyéb balesetmegelőző rendszerek) azt eredményezik, hogy 2030-ra a javítási és karbantartási műveletek teljes volumenében mintegy 9%-os visszaesés várható az ICDP kutatószervezet szimulációja szerint a koronavírus járvány előtti alapállapothoz képest.
Mit lehet tenni ebben a helyzetben, amikor az autókereskedelem egyik legfontosabb üzletágának jövőjét fenyegeti a technológia fejlődése? A CitNow nevű digitális kommunikációval foglalkozó vállalkozás erre a szervizek által használt technológia fejlesztését ajánlja, természetesen saját szoftverén keresztül.
Egyik fő termékük egy videó alapú folyamat, amely tájékoztatja az ügyfeleket a további munkákról, amelyeket el kéne végezni és amelyeket a javítás során vesznek észre a szakemberek. Az eljárás annyira hatékony, hogy az Egyesült Királyság márkakereskedéseiben már igen elterjedt, számos jelentős gyártó alkalmazza. Az azonosított, sürgősen elvégzendő munkák több mint felét azonnal engedélyezik az ügyfelek, a nem sürgős javításoknak pedig 20%-át kérik a vásárlók.
Ez jelentős extrabevétel a szervizek számára, azonban azt is jelenti, hogy a sürgős munkák fele és a halasztható feladatok 80%-a marad fenn, amikor az ügyfél átveszi az autót. A CitNow adataiból számolva az ICDP arra a következtetésre jutott, hogy az első látogatás alkalmával nem engedélyezett sürgős munkák értéke 1,1 milliárd font, és 2,2 milliárd font a nem sürgős munkáké. De ezzel együtt is, óriási extra bevételt jelent az, hogy a javítást az ügyfél online, élőben kérheti, és az ügyfelek bizalmát is könnyebben szerzik meg, ha azok valóban látják a hibát.
A javítási munkák nagy része valamikor mindenképpen elvégződik, vagy azért, mert sürgős, vagy amikor a halaszhatónak azonosított fékbetétek vagy abroncsok ténylegesen elérik azt a pontot, ahol ki kell őket cserélni. Egyes ügyfelek visszatérnek az eredeti javítóműhelyhez, miután jelzik nekik, hogy lenne még további javítandó probléma, de jelentős részük körülnéz, és máshol végzi el a munkát, azzal a kockázattal, hogy utána az új műhelynek lesznek lojális ügyfelei. Ezt küszöböli ki a britek által használt megoldás, igen sikeresen.
Az ICDP tanulmánya szerint az ilyen technológiák lehetnek azok, amiknek köszönhetően hosszútávon fenntartható lesz a szervizek üzleti modellje. Jelenleg rengeteg pénzt hagynak az asztalon – ezt kell megszerezniük.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!