autópiac
A személyautó márkák versenyében magabiztosan, jókora előnnyel vezet a Suzuki (11 ezer 681 személyautó, 49,62 százalékos növekedés 2023-hoz képest), a japán márka piaci részesedése 13,12 százalék, mögötte a Toyota a második (10 ezer 734 személyautó, 2,52 százalékos enyhe esés), harmadik a Skoda (7787 autó, 8,41 százalékos mínusz), negyedik a Volkswagen (6691 személyautó, 3,31 százalékos gyengülés). Ötödik a Kia (4828 autó, 6,8 százalékos esés), hatodik a Ford (4736 autó, 5 százalékos elmaradás).
Jól kezdte az évet a magyar személyautó-piacon a Hyundai (3838 autó, 38,46 százalékos elrugaszkodás), jól megy a tavasszal kifutó modelljeit akciókkal kiárusító Nissannak (3711 személyautó, 104,01 százalékos kiugrás), a Renault-nak (2472 személyautó, 55,37 százalék plusz), a Teslának (1557 autó, 60,19 százalékos gyarapodás), a Hondának (586 autó, 31,1 százalékos nekilódulás) és a Cuprának (584 autó, 81,37 százalék többlet). Berobbant a statisztikába a kínai BYD (969 autó), tartja a növekedést a Mitsubishi (351 autó, 130,71 százalékos emelkedés). Szaporodnak a Ferrarik (33 autó, 32 százalék plusz)), az Aston Martinok (23 autó, 130 százalék plusz), a Lamborghinik (18 autó, 800 százalékos megugrás), az Ineosok (14 autó, 133,33 százalék növekedés), a kínai Forthing modellek (11 autó, 83,33 százalék plusz), illetve az Alpine sportkocsik is kelendők (5 autó, 66,67 százalék emelkedés).
Gyengén áll a Fiat (730 személyautó, -48,88 százalék), halványan teljesít a Mini (331 autó, -39,71 százalék), a Jeep (185 autó, -39,54 százalék), az Abarth 73 autó, 59,44 százalék mínusz) és a DS (39 autó, -58,95 százalék) sem remekelt.
A magyar személyautó-piacon az év első kilenc hónapjában a B SUV kategória volt a legnépszerűbb (25,21 százalék részesedéssel, bestseller modell a Suzuki Vitara 5346 autóval), a C osztályú SUV-ok a második helyet foglalják el (21,14 százalék részesedéssel) (bestseller a Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt Nissan Qashqai 2317 autóval), ezután jönnek az alsó-középkategóriás modellek (19,05 százalék a részesedés). Ezek közül a legkelendőbb a Skoda Octavia modell (4414 autó). A legnépszerűbb egyterű a Dacia Jogger (259 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Magyar Év Autója 2025 díjra nevezett Volkswagen Passat (997 autó), a kisautók között a Suzuki Swift vezet (1284 autó), a minik között a Toyota Aygo (627 autó) az első, a nagyautók között vezet a Mercedes-Benz E-osztály/T/AMG (312 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (55 autó), a luxusautók között nagyon belekezdett a Mercedes-Benz S-osztály/AMG/Maybach (134 autó), a B kategóriás egyterűk között a Toyota Proace City Verso (313 autó), a D kategóriás szabadidő-autók között a Tesla Model Y (937 autó). Élen az E kategóriás szabadidő-autók mezőnyében a BMW X5/M (605 autó), az F kategóriában pedig a BMW X7/M (185 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Renault Master (1514 jármű) és a Ford Transit Custom (1990 jármű), a kishaszonjárművek között a Renault Express Van (553 jármű), a legmenőbb pickup a Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt Toyota Hilux (1959 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (1012 jármű).
Idén is sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy Rolls-Royce Spectre, egy BMW Alpina XB7, egy McLaren GT, egy McLaren 750S, egy Lexus RC F, egy Aston Martin DBS, egy Ferrari 812 Competizione, egy Ferrari Portofino, egy Audi R8 Coupé, egy Toyota Mirai, egy Mercedes-Benz EQS AMG, két Lamborghini Revuelto, két Ferrari 296 GTS, két Lotus Emira, két BYD Han, két Audi R8 Spyder, két Bentley Flying Spur, három Audi e-tron GT, négy Aston Martin DB12 Volante, négy Ferrari SF90, négy Jaguar F-Type, négy Audi RS7 Sportback, négy Bentley Bentayga, öt Ferrari 296 GTB, öt Aston Martin Vantage, öt Alpine A110, hat Aston Martin DBX, hat Audi S8, hat Lamborghini Huracan, hét Aston Martin DB12, hét Bentley Continental, nyolc Lexus LC 500, nyolc Porsche Taycan, 9 Mercedes-Benz S-osztály Maybach, kilenc Ferrari Purosangue, tíz Lamborghini Urus, 11 Ferrari Roma, 11 Mercedes-Benz GLS Maybach, 13 Mercedes-Benz SL AMG, 17 Lexus LM, 18 Tesla Model X, 18 Porsche Panamera, 28 Porsche 911, 33 BMW 7 M, 34 Audi RS6 Avant, 39 Mercedes-AMG GT, 56 BMW XM, 61 Mercedes-Benz G AMG, 140 Porsche Cayenne.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (92 százalékos piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (összesen 4260-at, 9,9 százalékos visszaesés). Jelentősen pang a buszértékesítés, 327 ilyen járművet - amiből 85 nagy, 12 tonnánál nehezebb - vettek az első kilenc hónapban Magyarországon (60 százalékos gyengülés). Ezek közül csak nyolc magyar gyártású.
Top 132 új autó Magyarországon 2024-ben (személyautó és kishaszonjármű, I-IX. hónap)
Biró Csongor
(forrás: Datahouse)