közlekedésbiztonság

Hideg napok, meleg pillanatok

2013.11.26.

Jogos elvárás, hogy a közútkezelők mindet megtegyenek a biztonságos közlekedésért, ami télen sokkal több feladatot jelent a közlekedés valamennyi résztvevőjének is: a hidegre az autóknak és vezetőiknek is megfelelően fel kell készülni.

Szerző: Boros Jenő

Európa szerte szociális kérdésként kezelik a járművek felszereltségét, hiszen a nyári abroncsoknál még elfogadott az 1,6 milliméteres futómélység, miközben a törvényhozók és közlekedési szakemberek is tudják, ez már a veszélyesen alacsony színt: a biztonságos ennek kétszerese. A másik társadalmi és nem közlekedésbiztonsági megközelítés a téli gumi általánossá tétele. Ausztriában, Romániában, Szlovákiában, Szlovéniában, Csehországban és Észak-Olaszországban kötelező a téli gumiabroncs. Ausztriában november 1. és április 15. között, Csehországban november 1. és március 31. között, Szlovéniában és Szlovákiában november 15. és március 15. között büntetik a nyári gumival közlekedőket. Európában minimálisa 3 milliméteres, Ausztriában és Csehországban 4 milliméteres mintázatú abroncs engedélyezett. Romániában a bírság elérheti a 100 ezer forintnyi lejt. A négyévszakos abroncsokon szerepelni kell az M+S jelzésnek, ami sár és hó, angolul mud/snow szavak rövidítése.

Ha nem is ilyen autóban, de ilyen viszonyokra számíthatunk.

 Itthon még csak terv

Több javaslat ellenére Magyarországon még nem kötelező a téli gumi használata, pedig azt már mindenki tudja, hogy hideg időben  - és nem csak havon - biztonságosabb a téli abroncs, erről csak azt kell meggyőzni, aki még nem fékezett hét Celsius foknál alacsonyabb hőmérsékleten, amikor ötvenes tempónál is 3-4 méterrel hosszabb távolságon állt meg nyári gumijával. Hatvanas tempónál havon a téli gumival 47 méter, nyárival több mint száz méter a fékút. Nemcsak a gumi futófelületének mintája és mélysége fontos, hanem anyagának összetétele is: a nyári hidegben felkeményedik, romlik tapadása, hosszabb lesz a fékútja és kanyarban is könnyebben megcsúszik vele a jármű, hóban pedig már az elindulás is nehéz. A magasabb hőmérsékletre és többnyire száraz útra, valamint nagyobb sebességre tervezett nyári gumik egyre ritkább mintázata csak a vízelvezetést szolgálja, míg a téli abroncsok kisebb, de mélyebb lamellái a hóban való kapaszkodást és fékezést segítik, ám emiatt messze elmaradnak a nyári kanyarodási tulajdonságaitól.

A nyári gumival nehezebb elindulni, de ez még kevésbé kockázatos pillanata a télnek, hiszen veszélyesebb ha valaki elindult, de nem tud megfelelően manőverezni, például befordulni és megállni járművével. Az biztos, hogy egy kisebb ütközés és karosszéria sérülés nélküli járdának csúszás is futóműsérülést okozhat, aminek költsége messze meghaladja a téli abroncs garnitúra árát, a személyi sérüléses balesetről nem is beszélve. Jobb a hidegben is józanul, előrelátóan gondolkodni és elkerülni a meleg pillanatokat. Fontos felmérni saját vezetői képességeinket és járművünk hiányosságait, majd leállítani autónkat. Az már persze más kérdés, hogy a tömegközlekedésben futó buszok kaptak-e évszaknak megfelelő abroncsot és rendkívüli helyzetekben is rutinos pilótát...

Hálózat tisztítás

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő több mint 31 ezer kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, fő- és mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. A téli időszakra üzemmérnökségek hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit. Folyamatosan figyelik az időjárási előrejelzéseket. Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekeznek, e célra nátrium- és kálcium-kloridot használnak száraz és oldat formájában is.

Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni, mert a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok – a forgalom taposó hatásával együtt – megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását.

A hófúvások eltakarítása a legnehezebb és időigényesebb feladat, mely csak a szél elálltával lehet hatékony. Megelőzésképpen helyezik ki a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségei szerint a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat. Több helyre hófogó erdősávot is telepítettek. A hófogó rácsok 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat. Hófúvások idején a sózás teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott. Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot tehetünk, folyamatosan takarítjuk a havat az útpályáról. Ónos eső esetén az utak sózása hatástalan, mivel a csapadék folyamatosan lemossa a kijuttatott anyagot a burkolatról, így a síkosságot csak azt követően lehet csökkenteni, ha az eső már elállt.

Téli közlekedési tanácsok autósoknak

1. A legfontosabb, amit megtehetnek, hogy amint a hőmérséklet tartósan +7 Celsius-fok alá süllyed, téli abroncsot használnak. A nyári abroncsok ennél hidegebb időben nem biztosítanak megfelelő tapadást.

2. Indulás előtt mindenképpen ajánlatos a várható időjárási viszonyokról, esetleges útakadályokról tájékozódni.

3. Töltse fel ablakmosó tartályát téli folyadékkal és ellenőrizze, hogy megfelelő állapotban vannak-e az ablaktörlő lapátok!

4. Érdemes lehet hóláncot is beszerezni, különösen akkor, ha hosszabb kirándulásra vagy hegyi utakra indul. A felszerelést ajánlatos előre begyakorolni.

5. Csak tele üzemanyagtartállyal induljon útnak, sőt célszerű a csomagtartóban jól rögzítve elhelyezni egy plusz üzemanyaggal teli kannát. Így egy esetleges elakadás esetén sem okozhat gondot, ha a fűtés miatt járatni kell a motort.

6. Tartsa be a látni és látszani elvet! Fontos, hogy indulás előtt alaposan takarítsa le a szélvédőket. Ellenőrizze a gépjármű világítását, valamint az akkumulátor állapotát is.

7. Ha bajba kerülne vagy máson kellene segítenie, jól jöhet a vontató kötél, de akár az indítókábel is, így nem árt, ha ezek is helyet kapnak a csomagtartóban.

8. Érdemes jégkaparót és jégoldó sprayt is az autóban tartani, ahogyan jól jöhet elakadáskor egy hóeltakarításra alkalmas lapát vagy egy „hókotró” kefe is.

9. Réteges, meleg öltözetben ajánlott útra kelni, és lehetőleg takarók is legyenek az autóban. Egy hosszú út, esetleg elakadás során jól jöhet némi meleg tea vagy más innivaló, valamint némi harapnivaló is.

10. Ne előzze meg társaságunk narancssárga, illetve villogó jelzést használó gépjárművét! A követési távolságot is érdemes betartania.

11. Ha síkosabb útszakaszra érkezik, lassítson és kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat és a fékezést!

12. Az autópályán hagyja szabadon a leállósávot, a mentési útvonalat! Amennyiben a leállósávon ragadt, azonnal értesítse a hatóságokat!

13. Végül ne felejtse el feltölteni a mobiltelefonját- indulás előtt, nehogy akkor merüljön le, amikor éppen a legnagyobb szükség lenne rá.

Magyar Közút Nonprofit Zrt. ajánlásai

Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közben irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. Amennyiben nem kívánják megelőzni a munkát végző gépjárművet, kérjük, megnövelt követési távolság megtartásával haladjanak mögötte.

Társaságunk hóeltakarítási terve előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket az üzemmérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre. Addig viszont felemelt ekével haladnak, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére. Ugyanakkor, ha valaki ilyen munkagéppel találkozik, bízhat abban, hogy hamarosan követi azt egy másik, amely elkezdi tisztítani az utat.

A hóeltakarítási munkákat nem egyszerre, hanem az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően először az autópályákon, majd a főutakon, utána a forgalmasabb mellékutakon, végül az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező bekötőutakon látjuk el. Tehát intenzív havazás esetén nem lesz mindenhol egyszerre fekete a burkolat, de törekszünk rá!

Mást jelent a közlekedők és mást jelent a szakemberek számára a járhatatlan út fogalma. Az autósok sok esetben a kissé havas útra is úgy tekintenek, hogy az nem járható. Az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek az utak járhatóságát az út és látási viszonyok mellett kell biztosítania, vagyis az útkategória szerinti tevékenységet látjuk el, a meghatározott keretidőn belül. Tehát az autósoknak szükség esetén csökkenteni kell az adott szakaszon megengedett legnagyobb sebességet, hogy biztonsággal közlekedhessenek, amíg a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat maradéktalanul ellátják a szakemberek

Társaságunk minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérjük az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges! Ezzel komoly veszélytől és kellemetlenségektől óvhatják meg magát és gépjárművét egy-egy autós. Amennyiben viszont már megtörtént a baj és elakadt valahol, segítséget a helyileg illetékes önkormányzattól vagy a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es vagy a 105-ös segélyhívó telefonszámon kérhet

Utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a teljes egészében megújult www.utinform.hu oldalon. Akik esetleg a közösségi oldalakon keresztül szeretnek információhoz hozzájutni, azoknak ajánljuk Útinform szolgálatunk hivatalos Facebook (www.facebook.com/UtinformKozut) és Twitter (www.twitter.com/utinform) oldalát is. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Útinform szolgálatunk, autópálya és megyei diszpécserszolgálataink 0-24 órában várják a közlekedők hívásait, készséggel állnak a betelefonálók rendelkezésére (elérhetőségek a www.utinform.hu oldalon). Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatunknál kezdeni.</< DIV>

Ha sikerült a közlekedőknek előzetes információkhoz jutniuk, mérlegeljenek, tervezzék meg úti céljukat, és ha ez alapján az utazás mellett döntenek, akkor minden esetben csak és kizárólag a téli közlekedésre megfelelően felkészített gépjárművel tegyék azt meg.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....