autóeladások
Az Avtosztat statisztikai intézet összesítése szerint 2024-ben Oroszországban 48 százalékkal több autót adtak el, mint az előző évben. Számszerűsítve: tavaly 1,57 millió új autót adtak el Oroszországban, amire 2019 óta nem volt példa. Az adat azért figyelemre méltó, mert 2022-ben, a nyugati szankciók bevezetése és a nyugati autógyártók kivonulása után szinte leállt az orosz autópiac, és a hazai autógyártók is súlyos válságba kerültek.
Az eladások raadásul úgy mutattak markáns növekedést, hogy az év vége felé az egekbe szökő hitelkamat, a gyengülő rubel és a növekvő használatbavételi illeték miatt jelentősen nőtt az új autók ára, és ezért kritikus mértékben csökkent az autóeladások száma. Szakértők arra számítanak, hogy az idei évben az autópiaci helyzet tovább bonyolódik.
A márkák közül továbbra is LADA áll az élén. Az állam jelentős támogatására szoruló az orosz autógyár 436,2 ezer autót adott el tavaly. Utána az ötös élbolyban csak kínai márkákat találunk. A Haval lett a második 190,6 ezer eladott autóval, a dobogó harmadik fokán van az ugyancsak kínai Chery 157 ezer eladott autóval. Utána a top 5-ben a Geely és a Changan következik 149,1, illetve 106,1 ezer eladott autóval.
Érdekesség, hogy globális eladások tekintetében a legnagyobb kínai autógyár, a BYD – amely ma már a világ legnagyobb, tisztán elektromos autókat gyártó vállalata is -, szemlátomást nem „nyomul” orosz terepen.
Modellekre bontva a Lada Grantából adtak el a legtöbbet (201,5 ezer), és a második helyen is a Lada egyik modellje, jelesül a Vesta áll (123,2 ezer). Őket a Haval Jolion, a Chery Tiggo 7 Prom Max és Chery Tiggo 4 PRO követi.