közlekedésbiztonság
A halálos áldozatok kétharmada a 65 év feletti generációhoz tartozott. A halálos kimenetelű gyalogosbalesetek háromnegyede városi területeken történt. A legtöbb halálos kimenetelű gyalogosbaleset Stájerországban történt. A VCÖ fokozott intézkedéseket szorgalmaz egy idősbarát és hibatűrő közlekedési rendszer érdekében, több forgalomcsillapítással és 50 helyett 30-as sebességkorlátozással a városi területeken.
A VCÖ - Osztrák Közlekedési Klub - cikke. Képernyőfotó
Csökkent a tavalyi évben a közlekedési balesetekben elhunyt gyalogosok száma, de továbbra is magas, 48 fő – mutat rá a BMI adataira hivatkozva a VCÖ. 2023-ban 52 gyalogos vesztette életét a forgalomban. Az eddigi legalacsonyabb áldozatszámot 2021-ben jegyezték fel, 37-et.
A BMI adatok VCÖ elemzése azt mutatja, hogy a 48 halálos áldozat közül 31 időskorú volt, közülük 14, közel fele 80 éves vagy idősebb. „Közlekedési rendszerünk nem veszi kellőképpen figyelembe a közlekedés legsebezhetőbbjeit. „Több intézkedésre van szükségünk egy olyan közlekedési rendszer létrehozásához, amely alkalmas az idősek számára” – hangsúlyozza Katharina Jaschinsky, a VCÖ szakértője. Az idősebb és fiatalabb embereket is érintő halálos gyalogosbalesetek háromnegyede városi területeken történt.
Az idősebbeknek általában hosszabb ideig tart, amíg átkelnek az utcán. Az úttestre való lelépéskor távolinak tűnő jármű nagy sebességgel veszélyesen közel kerülhet az idős gyalogosokhoz. Általánosságban véve gyengébb egészségi állapotuk miatt az idősek sokkal nagyobb kockázatnak vannak kitéve a halálos sérüléseket illetően, ha elüti őket egy autó, mint a fiatalabb felnőttek.
„Ezért olyan fontosak a baleset-megelőzési intézkedések. „A gépjárműforgalom sebességének csökkentése az egyik leghatékonyabb intézkedés, mert jelentősen csökkenti a féktávolságot” – mondja Katharina Jaschinsky, a VCÖ szakértője. Az 50 helyett 30-as sebesség felezi a féktávot, amely a reakciótávból és a fékútból áll. Az alacsonyabb sebességű gépjárműforgalom elősegíti az idősek biztonságos átkelését az utcán.
Egyre nagyobb probléma a figyelemhiány, különösen az okostelefonok vezetés közbeni használata. Minél nagyobb a sebesség, annál végzetesebbek lesznek a figyelemelterelés és a figyelmetlenség következményei. Ha 50 km/h-nál elütnek egy gyalogost, a halálos sérülések kockázata négyszer-ötször nagyobb, mint 30 km/h-nál.
A gyalogosgázolás áldozatainak életkora. Forrás: VCÖ
„Rendszerünknek hibatűrőbbé kell válnia. Mert bárhol mozognak az emberek, hibák történnek. Elengedhetetlen a közlekedési rendszert úgy kialakítani, hogy a hibák ne járjanak végzetes következményekkel” – magyarázza Katharina Jaschinsky, a VCÖ szakértője. Ezek között szerepelnek a közúti átkelőhelyek láthatóságát javító intézkedések is, valamint a gyalogátkelőhelyek előtti megállási és parkolási tilalom kiterjesztése a jelenlegi öt méterről tíz méterre.
A szövetségi tartományok összehasonlításában tavaly Stájerországban volt a legmagasabb a halálosan megsérült gyalogosok száma, tizenegy, Alsó-Ausztriában nyolc gyalogos halt meg közlekedési balesetben, Salzburg és Bécs szövetségi tartományokban hat-hat - írja a VCÖ. Egy-egy halálos áldozattal Vorarlberg és Burgenland regisztrálta a legalacsonyabb számot.
A VCÖ most felmérést végez, hogy megtudja, mennyire elégedettek a gyalogosok a lakóhelyükön való járás feltételeivel.
Közlekedési balesetekben életveszélyesen megsérült gyalogosok Ausztriában
2024: 48 halálos áldozat (előzetes adatok)
2023: 52 haláleset
2022: 49 halálos áldozat
2021: 37 halálos áldozat
2020: 51 halálos áldozat
2019: 69 halálos áldozat
2018: 47 halálos áldozat
2017: 73 halálos áldozat
2016: 73 halálos áldozat
2015: 84 halálos áldozat
2014: 71 halálos áldozat
2013: 82 halálos áldozat
2012: 81 halálos áldozat
2011: 87 halálos áldozat
2010: 98 halálos áldozat