Cityrama
Ha a világ legritkább járműveiről beszélünk, akkor olyanok ugranak be, mint a Ferrari 250 GTO, amelyből valaha kevesebb mint negyvenet gyártottak, vagy a Lamborghini Veneno, amelyből ebből mindössze öt készült. valaha. Mindegyiket megszégyeníti az őrült Citroën busz, mivel csak három készült, és csak egy maradt meg.
Biztosat nem lehet tudni a hiányos krónikákból, melyek különböző számokról írnak, állítólag tényleg csak három Citroën Cityrama autóbuszt építettek a turisták párizsi városnézésére, az viszont biztos, hogy az egyetlen megmaradt darab helyreállításán jelenleg is dolgoznak.
Az U55 Cityrama az 1950-es években épült azzal a céllal, hogy turistákat szállítson a francia fővárosban.
A Citroën mindössze három példányban készítette az emeletes buszt, amely jellegzetes üvegkialakítással rendelkezik, és úgy néz ki, mintha egy retró sci-fi képregényből került volna ki. A buszok egészen az 1980-as évekig járták Párizs utcáit, mielőtt kivonták azokat a forgalomból, és a feledés homályába merültek.
A Szajnán hajózó ikonikus Bateaux Mouches-ok ihlette az ötven személyes emeletes buszt, ezért is viselt matrózegyenruhát a sofőr. Az üvegpaneles Cityrama buszokat Párizs legrégebbi karosszériaépítője, a Carrosserie Currus készítette. A kifejezetten városnézésre tervezett emeletes üvegbuszok páratlan kilátást kínáltak Párizsra, és nyolc nyelven kommentálták a látványt a fülhallgatón az utasoknak.
Sokéves szolgálatuk közben több műszaki meghibásodás történt, kudarcok sorozata után egy tűzeset vetett véget a buszok karrierjének.
https://www.youtube.com/watch?v=m2REZ2DMzhA
A Cityrama, az akkoriban újonnan induló utazásszervező cég megrendelésére készült az 1960/61-es szezonra, az új Saviem-buszflottával párhuzamosan az 1980-ig a turisztikai iroda U55-ösöket is üzemeltetett. A legendás busz feltűnt Louis Malle 1960-as filmjében, a Zazie a Métro-ban, mielőtt eladták, vagy szétbontották volna.
Eltérőek a feljegyzések, arról, hogy összesen hány készült az U55-ösből, a lehetséges számok három és tíz közöttiek, mert kisebb cégek is utánozták az ötletet. Ami biztos, hogy az utolsó megmaradt Cityrama jelenleg egy franciaországi műhelyben van, ahol a Fondatione de Patrimoine örökségvédelmi egyesület az elmúlt években azon munkálkodott, hogy feltámassza a valaha létezett legritkább és legfurcsább buszt.
Annyit tudni, hogy néhány éve 81 347 euróért hirdették a megmaradt egyetlen Cityramat, melynek száz részre szedett darabjait folyamatosan újítják fel. A feltámasztásról a Normandy Classic tulajdonosa Philippe Debasy és a restaurátor Philip Edeba mesél a The Tim Traveller YouTube-csatornán, mely betekintést nyújt a helyreállításról.
A busz még korántsem készült el, a motoron dolgoznak, javítják a futóművet és megépítik a masszív üvegházát. Ennek során a csapat az elöregedő Citroën-motor egyedi gyártású alkatrészeit is összevadássza, a futómű-alkatrészeket a franciaországi bontókban fellelt Citroën 55-ös teherautóból szerezték be, utóbbi okozta a legkisebb nehézséget, mert ezekből több száz pihen bontókban, roncstelepeken.
https://www.youtube.com/watch?v=pEJYPjYhsW4&t=1s
Első lépésként eltávolították az autóbusz felső szintjét, hogy könnyebb legyen dolgozni az alsó szinten, ezután felmérték az alváz szerkezeti problémáit, javításának lehetőségeit és szükség szerint olykor újragyártották a szétrozsdásodott elemeket.
Ami az autóbusz eredeti vázát illeti, a csapat azzal kezdte, hogy mindent szétszedett, és dokumentálta az összes alkatrészt, majd rangsorolta állapotuk szerint: volt amit felújítottak, volt amiket újragyártottak. A hetven éves fémszerkezetet teljesen lecsiszolták, a rozsdás részeket levágták és tervrajz alapján elkészítették.
Ezzel a projekt első szakaszának végéhez közelednek, a restaurátor csapat jelenleg a karosszéria keret befejezésén és üvegezésén dolgozik. Ezután következik az utastér felújítása, az ülések és kárpitok elkészítése, a belső tér és a rádiórendszer helyreállítása.
A projekt célja, hogy a Cityrama busz „jobb legyen, mint új korárban”!. Eredeti állapotának visszaállítása magában foglalja az alapos felületkezelést, rozsdavédelmet, fényezést és számos egyéb fejlesztést. Ez egy igazán szórakoztató felújítási projekt, amelyet végig lehet nézni, és minden bizonnyal figyelni kell rá az elkövetkező években, mivel egyre közelebb kerül a befejezéshez.
Forrás: Fondatione de Patrimoine.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!