haszonjármű

„Hasznos” 2018

2018.12.28.

Mit hozott az óesztendő a nagy-haszonjárművek piacán? Ilyenkor hangzatos mondatoknak kellene következniük, miszerint az egyik gyártó ilyen csodát hozott a piacra, amilyen még sosem volt, de a másik még jobbat talált ki, és hasonlók. Az eltelt esztendő nagyjárműves újdonságait tekintve is minden bizonnyal volna helye ilyen mondatoknak, de túlzónak érezném.

 

A nagyjárművek gyártói készülnek, folyamatosan, olykor tűzijáték nélkül jelentetik meg kisebb-nagyobb fejlesztéseiket, amely ma már három meghatározó irányt képvisel: természetesen a közlekedésbiztonságét, a környezetvédelemét, tegyük hozzá inkább kényszerből, mint egyéni lelkesedéstől hajtva és az autonomitásét. Emellett persze itt is fontos a megjelenés, a komfort, a teljesítmény, és nem csak az autóbuszok esetében.

Apropó autóbuszok. Az év eleje Nürnbergben találta a hazai maroknyi nagyjárműves újságíró csapatot, hiszen márciusban az MAN mutatta be új városi autóbuszait a Lion’s City immár mild hibrid változatát, mind csuklós, mind szóló kivitelben. Szebb is, jobb is, kényelmesebb is, hiszen az első tengely független felfüggesztést kapott. A gyenge hibrid rásegítéssel jelentősen csökkenthető a jármű üzemanyag-fogyasztása, ami nem csak ennek, hanem ehhez a buszcsaládhoz fejlesztett új D15-ös, 9 literes hathengeres motornak is köszönhető, aminek legerősebb változata 330 lóerőre is képes.

Az új Lion's City

A holland gyártó, a DAF is kitett magáért az idén, de mert még 2017 őszére a teljes modellpalettát lecserélte és minden műszaki tulajdonságát tekintve megújította, az idei évre, ami a cég fennállásának 90. évfordulóját is jelenti maradtak a speciális fejlesztések. Ezek lényege, hogy minél takarékosabban, akár alternatív hajtással, biztonságban, ugyanazzal a járművel minél több áru legyen mozgatható. Ez így legalább három az egyben játék lenne, ez még a DAF-nál sem lehetséges, de egyenként már létezik rá megoldás. Uniós projektekben, partnerekkel közreműködve megépült az extrém alacsony kapcsolási magasságú vontató és félpótkocsi, ami magasabb konténereket képes elszállítani, megjelent az elektromos nyergesvontató, vagy a hibrid hajtás. És kötelező jelleggel a sajtó nyilvánossága előtt is bemutatkozott a hollandok platooning járműhármasa, az irányított konvojozási technikát bemutatandó. Az évfordulóra való tekintettel az eindhoveni DAF múzeum megtekintése is szerepelt a bemutató programjában, - aki arra jár ki ne hagyja – meg persze ki is lehetett másnap próbálni mindazt, ami motorral rendelkezik és DAF emblémát visel, legyen akár 50 éves tehergépjármű.

Kísérleti hibrid DAF XF vontató

A svédek kicsit jobban elhúzták az új járműcsaládjuk bemutatását, nekik ez több, mint két évig tartott, de hát jó munkához idő kell, és itt a jó munkát valóban nagyon-nagyon komolyan kell venni. A városi alkalmazások területén a korábbiakban a Scania szériában nem gyártott kifejezetten alacsony fellépési magasságú fülkét, csak egyedi megrendelésre. Most azonban megjelent az L széria, minden kukásautó-vezető álma, hiszen alig 40 cm-ert kell emelnie bakancsos lábát ahhoz, hogy máris a volán mögé ülhessen. Emellett újdonságként mutatkozott be a legénységi P fülke, akár speciális alkalmazásokhoz gyárilag fejlesztve, tűzoltójárműnek is kiváló eszköz. Ezzel a bemutatóval és a legkisebb járművek megjelenésével vált teljessé a Scania új járműcsaládja. A hosszútávú fuvarozástól az extrém építőipari alkalmazásokon át a városi elosztó fuvarozásig mindenre kínál megoldást a gyártó, gázüzemű vagy akár hibrid hajtással is, ha a vevő úgy kívánja.

Az új Scania L széria

Visszatérve a nehézvontatókhoz, a nyár végén a Mercedes dobott nagyot. Hat év után elérkezettnek látták az időt ahhoz, hogy megjelenjen az Actros legújabb generációja. Óriási, elsősorban a fedélzeti elektronikát illető változásokkal mutatkozott be az új jármű. Eltűntek a külső visszapillantó tükrök, ezeket kamera és monitor-rendszer helyettesíti. Szintén eltűnt a hagyományos műszerfal, helyére nagyméretű monitorok kerültek a fülkébe. A jármű emellett rendelkezik minden ma fellelhető vezetéstámogató eszközzel, így már félautonomnak tekinthető. Ahhoz, hogy ez a jármű megmérettesse magát az Év Tehergépjárműve választáson idén, későn mutatkozott be, de a szeptemberi hanniveri IAA kiállításon központi helyen szerepelt a Daimler standján.

Tükrök nélkül - Az új Mercedes-Benz Actros vontató

Ha már szóba került az IAA, azért érdemes szót ejteni a díjazottakról, hiszen a két évente megrendezett seregszemlén a következő év díjazottjait itt jelentik be. A már említett Év tehergépjárműve díjat a Ford Trucks vihette haza egy teljesen új fejlesztésű járművel. A kocsival kapcsolatban nincsenek üzemeltetési tapasztalatok, és még elődmodellje sincsen, így ez az elismerés inkább az újdonság varázsának szólhatott. Az Év Autóbusza – ilyenkor a városi járművek kapnak díjat – a Mercedes Citaro hibrid változata, míg a kishaszonjárműveknél a Peugeot Partner-Citroen Berlingo - Opel Combo hármas ikrek nyertek.

Az ősz már csendesebben telt, de az év vége a hazai buszgyártás területén hozott újdonságot. December elején vegyes sajtóvisszhang mellett bemutatták a Mercedes alvázra épülő, de hazai fejlesztésű Reform városi autóbuszt, amelyek első példányai Debrecenben állnak forgalomba.

Sok sikert a Reform buszoknak

Ez a kis összefoglaló persze nem teljes, hiszen számos olyan irány mutatkozik a nagyjárműves fejlesztések területén, amely már a jövő megoldásait feszegeti. A Volvo az autonomitás felé mozdult a Vera kísérleti vontatóval, amelynek már fülkéje sincs, az IVECO Hannoverben már csak alternatív hajtású járművekkel jelent meg, és a tengerentúlon bontogatja szárnyait a Nicola, hidrogén hajtású nehézvontatóival. Ahogy a személyautók területén folyamatos a fejlődés, számos újdonság jelenik meg folyamatosan a haszonjárműveknél is. Kérdés persze, hogy mi, vagy ki lesz a befutó. Ezt még nagyon korai lenne megmondani, fogadásokat lehet kötni ugyan, de az eredmény még kétséges. Gépkocsivezetőkre még sokáig szükség lesz, de hogy mit vezetnek majd és mennyiben változik a feladatuk az még a jövő zenéje.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.06
A magyar mérnöki tudás mindig rendelkezésre állt speciális járművek tervezéséhez és fejlesztéséhez....
2022.07.06
- Halálra gázolt egy kétéves gyereket egy kisteherautó Hajdúhadházon szerda délután - közölte a....
2022.07.06
Újabb hátborzongató videót tett ki közösségi oldalára a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mondhatnánk,....
2022.07.06
A Stellantis gyártási igazgatójától hangzott el a baljós gondolat: a villamosítás az autóipar....
2022.07.06
Életbe lépett szerdán az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása....
2022.07.06
- Személygépkocsival ütközött és meghalt egy motoros az 56-os úton Várdomb közelében - közölte....
2022.07.06
A Hyundai története 1947-ben kezdődött, amikor Chung JuYung megalapította a Hyundai Engineering and....
2022.07.06
Duplázott az az autós, aki a 37-es számú főúton jelentősen túllépte a sebességhatárt, ott ahol a....
2022.07.06
- Kibővíti lakossági zajvédelmi programját a Budapest Airport szeptembertől, a következő három....
2022.07.06
Beszélgess utasoddal vagy a csapat többi tagjával, miközben motorozol, hallgassátok együtt a....