Gondolatjel
A díj célja, hogy a diákokat a jövő trendjeinek felkutatására és lehetséges megoldásokra, azaz innovatív szemléletmódra ösztönözze. Már ma is rengeteg kihívással küzd a világ, de a jövő még ennél is több sorsdöntő választás elé állít mindannyiunkat. A magyarországi Bosch csoport és a Richter Gedeon Nyrt. hiszi, a fiatalok friss szemlélete és újító lendülete hozzájárulhat, hogy a technológia és az innováció sikeres válaszokat adjon a holnap kérdéseire.
Robert Bosch és Richter Gedeon nemcsak egy napon születtek, de innovációikkal jobbá tették a világot. A Bosch csoport és a Richter Gedeon Nyrt. alapítói inspirálják a mai és a jövő generációit. A két elismert innovátor előtt tisztelegve a Bosch és a Richter hagyományteremtő módon az egyedülálló közös rendezvény mellett, és ehhez kapcsolódóan ipari innovációs pályázatot hívott életre BoschxRichter Ipari Innovációs Díj néven.
A pályázati kiírás fókusza, hogy feltárja, meghatározza azokat a területeket, ahol a jövőben – öt-tíz éves időtávlatban – igény mutatkozhat valamilyen innovációra, és ezekre az igényekre az adott területen konkrét innovációs megoldásokat, módszereket dolgozzon ki. Egyfajta látnok szemléletmódot várnak a pályázóktól.
A pályázat kiírásának célja, hogy az egészségügy és a mobilitás területén olyan ötletek, innovációk megszületését támogassa, amelyek javítják e szektorok további modernizációját, hatékonyságuk növelését.
Példák a mobilitásról. Fenntartható közlekedést segítő ötletek (elektromobilitás, alternatív üzemanyagok, energiahatékonyság, fenntartható városi logisztika). Intelligens közlekedési rendszerekre irányuló ötletek, közlekedési hálózat “felokosítása”, mobilitás, mint szolgáltatás. Városi közlekedés reformálására irányuló ötletek (parkolási megoldások, mikromobilitás, hálózatba kapcsolt járművek). Felhasználói élményhez és biztonságnöveléshez köthető ötletek (újszerű megoldások közlekedési balesetek megelőzésére, felhasználói komfortjavítás a járművekben, digitális szolgáltatások). Adatvezérelt mobilitás (közlekedési minták elemzése, V2X, prediktív karbantartás jármű oldalról). Fenntarthatóság az autógyártásban (újrahasznosítási módszerek, energiahatékony gyártási folyamatok, anyag-innováció). Szoftveralapú járműfunkciók.
A Bosch és a Richter minapi közvélemény-kutatása szerint a Z-generáció – a mai fiatal felnőttek – tagjai a gyógyításban és a közlekedésben számítanak a legnagyobb előrelépésre a gyakorlati innovációkban. A mai fiatalok többsége bízik abban, hogy a jövőben olyan betegségekre is lesz terápia, amelyekre korábban nem volt válasza a tudománynak, valamint további új gyógymódok megjelenésével is számolnak. Sokuk szerint a jövőben jobb közlekedési infrastruktúra áll majd rendelkezésünkre, és vezető nélküli járműveket sem lesz ritkaság látni – derült ki a kutatásból.
Hogyan jelezhetők előre a világjárványok? Megelőzhetők-e a súlyos betegségek? Miben segíthet a távgyógyítás? Mitől lesznek élhetőbbek a városok? Mi lehet a jövő üzemanyaga? Mivel tehető biztonságossá az önvezetés és a közlekedés? Ez csak néhány azokból a kérdésekből, amelyek döntő hatással lehetnek a közlekedésre és a gyógyításra az elkövetkező 5-10 évben. A Bosch×Richter Ipari Innovációs Díjra jelentkező diákok írásban nyújthatják be pályázatukat, melyben a jövő mobilitását és egészségügyét meghatározó problémafelvetés mellett a gyakorlatban is megvalósítható megoldást kell kidolgozniuk. A pályázat további részletei a www.boschxrichter.hu oldalon olvashatók.
A pályázatra a felsőoktatásban tanuló diákok 2025. május 15-ig éjfélig jelentkezhetnek egyéni és csapat kategóriákban akár az egészségügy, akár a mobilitás területén. A nyertes egyéni pályázók nettó egymillió forint, a maximum három fős csapatok pedig tagonként nettó 500 ezer forint díjazásban részesülnek. A nyertesek a pályaműveiket a Bosch×Richter Innovátorok Napján 2025 szeptemberében mutathatják be.
A jövő kulcsa: felismerni a trendet a mai bizonytalanságban. A tavaly első alkalommal meghirdetett Bosch×Richter Ipari Innovációs Díj nyertesei a demencia kezelésére, az önvezető technológia kiterjesztésére és a nagyvárosi forróság problémáira hoztak izgalmas és fenntartható megoldásokat. „A minket körülvevő bizonytalanság ellenére a fejlődés kulcsa az, hogy időben felismerjük a jövő trendjeit és erre alapozzuk fejlesztéseinket. Arra szeretnénk bíztatni a fiatalokat, hogy kreatív ötleteikkel velünk együtt tegyenek a holnapért” – mondta Bodó Teodóra, a Bosch csoport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója Magyarországon és az Adria régióban.
„A fiatalok ötletei jelentős inspiráló hatással lehetnek a társadalomra, a Bosch×Richter közös díja pedig lehetőséget ad arra, hogy anyagi támogatással és mentorálással, nagyvállalati know-how-val is segítsük őket a megvalósításban” – tette hozzá Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. Csoportszintű PR, CSR és kormányzati kapcsolatok főosztályának vezetője.