ASZTV

Sikeresen zajlottak a regionális fordulók az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyén

2025.03.13.

Az Autós Nagykoalíció (ANK) és az Autószerelők Országos Egyesülete (AOE) a 2024/2025-ös tanévben is meghirdette az AOE bázis iskolái autószerelő, autószerelő technikus, autóelektronikai műszerész, gépjármű mechatronikus, gépjármű mechatronikai technikus és alternatív járműhajtási technikus tanulói részére a közös rendezésű tanulmányi versenyét, az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV).

 

Tavaly 113 csapat, azaz 226 tanuló mérte össze tudását az ország minden szegletéből. Az idei tanévben ezt a jelentkezői létszámot sikerült megduplázni, ugyanis 229 csapat, azaz 458 diák vett részt az első fordulón. Újdonság, hogy korosztály szerint két csoportra osztották a szervezők a diákokat, így elindult a „Junior” megmérettetés is. A Junior kategória létrehozását az motiválta, hogy a korábbi évek tapasztalata szerint a felsőbb évesek kerültek tovább a regionális döntőkbe, így a fiatalabbak kimaradtak a gyakorlati feladatokból.

A képen ruházat, lábbelik, fedett pályás, nő látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.A képen szöveg, papír, Papíráru, Lenyomat látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.

Már az első forduló is hozott némi újdonságot, mivel a korábbi online verzióval ellentétben decemberben minden iskolában papír alapon töltötték ki a diákok a teszteket a szervezők felügyelete mellett. 7 régióra bontva, minden régió legjobb 2 csapata jutott tovább a középdöntőbe Junior és 18 év feletti kategóriában. Így összesen 28 kétfős csapat mutatta meg gyakorlati tudását 7 helyszínen.

Régió

Vármegye

Időpont

Középdöntő helyszín

 

 

3

Vas, Veszprém, Zala

2025.02.10

Csanak Autó Kft.

 

 
   

4

Somogy, Tolna, Baranya

2025.02.11

Centrum Autó 

   
   

7

Jász-Nagykun-Szolnok, Békés

2025.02.12

Porsche Pest 

   
   

1

Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Pest

2025.02.13

Emil Frey M5 Center

   
   

5

Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Heves

2025.02.17

AUTOMOBIL-EGER 

   
   

6

Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar

2025.02.18

HELLA Hungária 

   
   

2

Győr-Moson Sopron, Komárom-Esztergom, Fejér

2025.02.19

Porsche Hungaria

   
   

A regionális fordulókon a diákoknak 6 állomáson kellett feladatokat megoldani. Az állomásokat a szervezők és a támogatók biztosították, a házigazdák szervizek voltak az ország több pontjáról. „A feladatokat úgy állítottuk össze, hogy az autós szakmák tananyagait a lehető legszélesebb körben lefedjék, ugyanakkor arra is ügyeltünk, hogy a mindennapi munka során is gyakran előforduló problémákkal és feladatokkal találkozzanak a diákok. A különböző korosztályoknak különböző feladatokkal készültünk. A támogatókkal is egyeztetve igyekeztünk a junioroknak ágazati alapozó feladatokat adni, illetve az alap elméleti tudást gyakorlati feladatokkal számon kérni.” – mondta Őri Péter, a verseny szakmai szervezője.

Egy működő motorral rendelkező szimulátoron kellett szervizfeladatokat, hibakeresést és alap elektronikai méréseket elvégezni. Tánczos Bence állomásvezető elmondta, hogy a feladatokat nemzetközi szakmai versenyek inspirálták, és úgy érzi, hogy a diákokban félelem van az autóvillamosság tekintetében. A feladattal megmutatta, hogy logikus gondolkodással és alapvető villamos mérésekkel mennyi probléma felismerhető és megoldható. Az állomáson ketten dolgoztak együtt, így fontos volt az időbeosztás és a csapatmunka is.

A képen ruházat, személy, védőruha, fedett pályás látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.A képen fedett pályás, fal, bútorok, ruházat látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.

Az Inter Cars állomásán a csapat egyik tagjának kellett válaszolni elméleti kérdésekre, valamint egy időszakos szervizhez kellett árajánlatot készíteni és alkatrészeket rendelni. A feladattal felmérhető, hogy a diákok mennyire ismerik a munkafolyamatokat, illetve a munkához elengedhetetlen adatbázisokat. Rátonyi Tibor állomásvezető, aki a Q-Service hálózat felelőse kiemelte, hogy a diákok nagy része megfelelően használja az adatbázisokat és keresőket, de a szervizfolyamatok tervezésénél akadtak hiányosságok.

Amíg az egyik versenyző árajánlatot készített a csapattársa autóátvizsgálást és fékszervizt csinált. Az átvizsgáláshoz és szervizfeladatokhoz a járművet mindig a vendéglátó szerviz biztosította a 7 helyszínen. A junioroknak teljes átvizsgálást kellett végezni a járműveken. Az kapta a több pontot, amelyik csapat több alkatrészt vizsgált meg, több folyadékot ellenőrzött és több hibát talált az átvizsgálás során.

A képen ruházat, személy, szöveg, kék látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.A képen ruházat, személy, védőruha, ember látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.

A pontok szempontjából a szimulátor mellett a motormechanika állomás volt vízválasztó. Minden csapat végzett menetjavítást egy preparált hengerfejen, motorikus alkatrészeket vizsgáltak és mértek meg mikrométerrel. A junioroknak 12 alkatrészt készítettek elő a szervezők, melyeket fel kellett ismerni és elmondták a működési elvét. A 18 év felettieknek egy motoron kellett vezérlést cseréni. Ölbei Zsolt, az állomás vezetője szintén korábbi versenyző volt, a feladatok összeállításában is nagy szerepet vállalt. A diákoknak a valós munkahelyzetek szimuláláshoz több hibát is elrejtett a feladatban, hogy felmérhető legyen a problémamegoldó képesség. Mivel 2 diák vett részt egyszerre a feladatmegoldásban, így mérhető volt a csapatmunka és feladatmegosztás is.

A Hella állomásán Kovács Attila egy fényszóróbeállítási és diagnosztikai feladattal készült a diákoknak. Az állomásvezető minden alkalommal kiemelte, hogy azok a csapatok voltak sikeresek, akik jól gondolkodtak rendszerben, a jármű alrendszereit és azok összekapcsolódását is jól ismerik. A diagnosztikai eszközök a mindennapok részét képezik a műhelyekben, így azok magabiztos használata elengedhetetlen a gyors és precíz munkavégzéshez.

Idén először volt gumiszerelési és centrírozási feladat a Marso jóvoltából, akik egy mobil gumiszerelő állomást biztosítottak mind a 7 helyszínen. A diákok egy tesztlapot töltöttek ki, majd elvégezték a szerelési feladatokat. Habár speciálisan gépen kellett dolgozni, a fiatalok jól alkalmazkodtak a helyzethez és a pontozólapok alapján a legnagyobb átlagpontszámot itt érték el a versenyzők.

A képen kültéri, jármű, Szárazföldi jármű, kerék látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.

Minden versenynap közös ebéddel és az eredményhirdetéssel zárult. Az eredményhirdetés során a versenyzők és felkészítő tanárok meghallgatták a zsűri és a szervezők értékelését. Knezsik István az Autós Nagykoalíció és az MGE elnöke bíztatta a diákokat, hogy a szakmában helyezkedjenek el, találják meg az autójavítás jövőjében azt a területet, melyet a legjobban tudnak végezni.

A képen ruházat, személy, ember, lábbelik látható</p>
<p>Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.

18 év feletti kategóriában döntőbe jutott csapatok:

Junior kategóriában döntőbe jutott csapatok:

„Fontosnak tartjuk, hogy minél szélesebb körben lássák a diákok, hogy olyan szakmát birtokolhatnak, amely már túlmutat azon a képen, amit korábban az autójavításról festettek. A modern technika nagymértékű „digitális” rátermettséget vár el a szakemberektől, a különböző hajtásláncok pedig lehetőséget adnak új technológiák és karbantartási eljárások megismerésére. A járműben található kommunikációs hálózatok pedig leginkább egy informatikusi beállítottságú, de a gépjárműben található alrendszerek működését jól ismerő szakembert követelnek. A mechanikus szerelések pedig továbbra is megmaradnak, hiszen a karosszéria, futómű és fékrendszerek aktívan igénylik a kétkezi munkát.

Ha pedig valaki tovább szeretne tanulni és lépni a ranglétrán, arra is van lehetőség: egy jó diagnoszta vagy akár szervizvezető is válhat azokból, akik kellő tapasztalatot gyűjtenek össze és nem hátrálnak meg a tanulástól.

A műhelyek tárt karokkal várják a fiatal szakembereket. Egy ilyen versenyen a vállalkozóknak és a szakmát kiszolgáló cégeknek lehetősége nyílik találkozni a jövő szakembereivel, a regionális középdöntőkön pedig kifejezetten a környékbeli fiatalokkal beszélgethetnek. Ez kiváló lehetőség a tanulóknak is, hogy megismerjék lehetőségeiket. Találkozunk március 24-25-én a győri Széchenyi István Egyetemen, a verseny döntőjén” – zárta gondolatait Knezsik István.

A tanulmányi verseny döntőjét a Széchenyi István Egyetemen tartják a szervezők. Ez lesz a második alkalom, hogy a győri felsőoktatási intézmény ad helyet az Autós Szakmák Tanulmányi Versenye döntőjének. A támogatók és szervezők itt új feladatokkal várják a diákokat, hogy a 2 napos verseny végén kiderüljön melyik csapatok voltak az ország legjobbjai.

 



 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.13
  Fokozott teljesítménnyel, gyorsabb töltéssel és nagyobb hatótávolsággal újul meg a Toyota bZ4X,....
2025.03.13
Az egyik leginnovatívabb prémium autógyártóként ismert Lexus a Toyota csoporton belül büszkén tölti....
2025.03.13
Baleset miatt jelentős a torlódás az M0-s autóúton az M5-ös autópálya irányába Szigetszentmiklósnál....
2025.03.13
Az autósok 60 százalékát nem befolyásolja az üzemanyagok árának változása abban, hogy autóba....
2025.03.13
Az Autós Nagykoalíció (ANK) és az Autószerelők Országos Egyesülete (AOE) a 2024/2025-ös tanévben is....
2025.03.13
A hétvégén a nickelsdorfi-hegyeshalmi határátkelőn (Neusiedl am See kerület) kivonták a forgalomból....
2025.03.12
Ünnepel a legendás 130 RS kupé, ami meghatározta a korszakot. ..
2025.03.12
Két ellenőrzésen 23 ittas sofőrt fogtak el a rendőrök Budapesten és az agglomerációban - tudatta a....
2025.03.12
A BYD már március közepétől beépíti az autóiba az ultragyors töltésű, nagyfeszültségú 1000V....
2025.03.12
Meghaladta a 25 milliárd forintot a beérkezett igénylések összege a hazai cégek flottáinak....