ASZTV
Tavaly 113 csapat, azaz 226 tanuló mérte össze tudását az ország minden szegletéből. Az idei tanévben ezt a jelentkezői létszámot sikerült megduplázni, ugyanis 229 csapat, azaz 458 diák vett részt az első fordulón. Újdonság, hogy korosztály szerint két csoportra osztották a szervezők a diákokat, így elindult a „Junior” megmérettetés is. A Junior kategória létrehozását az motiválta, hogy a korábbi évek tapasztalata szerint a felsőbb évesek kerültek tovább a regionális döntőkbe, így a fiatalabbak kimaradtak a gyakorlati feladatokból.
Már az első forduló is hozott némi újdonságot, mivel a korábbi online verzióval ellentétben decemberben minden iskolában papír alapon töltötték ki a diákok a teszteket a szervezők felügyelete mellett. 7 régióra bontva, minden régió legjobb 2 csapata jutott tovább a középdöntőbe Junior és 18 év feletti kategóriában. Így összesen 28 kétfős csapat mutatta meg gyakorlati tudását 7 helyszínen.
Régió |
Vármegye |
Időpont |
Középdöntő helyszín |
|
|
3 |
Vas, Veszprém, Zala |
2025.02.10 |
Csanak Autó Kft. |
|
|
4 |
Somogy, Tolna, Baranya |
2025.02.11 |
Centrum Autó |
||
7 |
Jász-Nagykun-Szolnok, Békés |
2025.02.12 |
Porsche Pest |
||
1 |
Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Pest |
2025.02.13 |
Emil Frey M5 Center |
||
5 |
Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Heves |
2025.02.17 |
AUTOMOBIL-EGER |
||
6 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar |
2025.02.18 |
HELLA Hungária |
||
2 |
Győr-Moson Sopron, Komárom-Esztergom, Fejér |
2025.02.19 |
Porsche Hungaria |
||
A regionális fordulókon a diákoknak 6 állomáson kellett feladatokat megoldani. Az állomásokat a szervezők és a támogatók biztosították, a házigazdák szervizek voltak az ország több pontjáról. „A feladatokat úgy állítottuk össze, hogy az autós szakmák tananyagait a lehető legszélesebb körben lefedjék, ugyanakkor arra is ügyeltünk, hogy a mindennapi munka során is gyakran előforduló problémákkal és feladatokkal találkozzanak a diákok. A különböző korosztályoknak különböző feladatokkal készültünk. A támogatókkal is egyeztetve igyekeztünk a junioroknak ágazati alapozó feladatokat adni, illetve az alap elméleti tudást gyakorlati feladatokkal számon kérni.” – mondta Őri Péter, a verseny szakmai szervezője.
Egy működő motorral rendelkező szimulátoron kellett szervizfeladatokat, hibakeresést és alap elektronikai méréseket elvégezni. Tánczos Bence állomásvezető elmondta, hogy a feladatokat nemzetközi szakmai versenyek inspirálták, és úgy érzi, hogy a diákokban félelem van az autóvillamosság tekintetében. A feladattal megmutatta, hogy logikus gondolkodással és alapvető villamos mérésekkel mennyi probléma felismerhető és megoldható. Az állomáson ketten dolgoztak együtt, így fontos volt az időbeosztás és a csapatmunka is.
Az Inter Cars állomásán a csapat egyik tagjának kellett válaszolni elméleti kérdésekre, valamint egy időszakos szervizhez kellett árajánlatot készíteni és alkatrészeket rendelni. A feladattal felmérhető, hogy a diákok mennyire ismerik a munkafolyamatokat, illetve a munkához elengedhetetlen adatbázisokat. Rátonyi Tibor állomásvezető, aki a Q-Service hálózat felelőse kiemelte, hogy a diákok nagy része megfelelően használja az adatbázisokat és keresőket, de a szervizfolyamatok tervezésénél akadtak hiányosságok.
Amíg az egyik versenyző árajánlatot készített a csapattársa autóátvizsgálást és fékszervizt csinált. Az átvizsgáláshoz és szervizfeladatokhoz a járművet mindig a vendéglátó szerviz biztosította a 7 helyszínen. A junioroknak teljes átvizsgálást kellett végezni a járműveken. Az kapta a több pontot, amelyik csapat több alkatrészt vizsgált meg, több folyadékot ellenőrzött és több hibát talált az átvizsgálás során.
A pontok szempontjából a szimulátor mellett a motormechanika állomás volt vízválasztó. Minden csapat végzett menetjavítást egy preparált hengerfejen, motorikus alkatrészeket vizsgáltak és mértek meg mikrométerrel. A junioroknak 12 alkatrészt készítettek elő a szervezők, melyeket fel kellett ismerni és elmondták a működési elvét. A 18 év felettieknek egy motoron kellett vezérlést cseréni. Ölbei Zsolt, az állomás vezetője szintén korábbi versenyző volt, a feladatok összeállításában is nagy szerepet vállalt. A diákoknak a valós munkahelyzetek szimuláláshoz több hibát is elrejtett a feladatban, hogy felmérhető legyen a problémamegoldó képesség. Mivel 2 diák vett részt egyszerre a feladatmegoldásban, így mérhető volt a csapatmunka és feladatmegosztás is.
A Hella állomásán Kovács Attila egy fényszóróbeállítási és diagnosztikai feladattal készült a diákoknak. Az állomásvezető minden alkalommal kiemelte, hogy azok a csapatok voltak sikeresek, akik jól gondolkodtak rendszerben, a jármű alrendszereit és azok összekapcsolódását is jól ismerik. A diagnosztikai eszközök a mindennapok részét képezik a műhelyekben, így azok magabiztos használata elengedhetetlen a gyors és precíz munkavégzéshez.
Idén először volt gumiszerelési és centrírozási feladat a Marso jóvoltából, akik egy mobil gumiszerelő állomást biztosítottak mind a 7 helyszínen. A diákok egy tesztlapot töltöttek ki, majd elvégezték a szerelési feladatokat. Habár speciálisan gépen kellett dolgozni, a fiatalok jól alkalmazkodtak a helyzethez és a pontozólapok alapján a legnagyobb átlagpontszámot itt érték el a versenyzők.
Minden versenynap közös ebéddel és az eredményhirdetéssel zárult. Az eredményhirdetés során a versenyzők és felkészítő tanárok meghallgatták a zsűri és a szervezők értékelését. Knezsik István az Autós Nagykoalíció és az MGE elnöke bíztatta a diákokat, hogy a szakmában helyezkedjenek el, találják meg az autójavítás jövőjében azt a területet, melyet a legjobban tudnak végezni.
18 év feletti kategóriában döntőbe jutott csapatok:
Junior kategóriában döntőbe jutott csapatok:
„Fontosnak tartjuk, hogy minél szélesebb körben lássák a diákok, hogy olyan szakmát birtokolhatnak, amely már túlmutat azon a képen, amit korábban az autójavításról festettek. A modern technika nagymértékű „digitális” rátermettséget vár el a szakemberektől, a különböző hajtásláncok pedig lehetőséget adnak új technológiák és karbantartási eljárások megismerésére. A járműben található kommunikációs hálózatok pedig leginkább egy informatikusi beállítottságú, de a gépjárműben található alrendszerek működését jól ismerő szakembert követelnek. A mechanikus szerelések pedig továbbra is megmaradnak, hiszen a karosszéria, futómű és fékrendszerek aktívan igénylik a kétkezi munkát.
Ha pedig valaki tovább szeretne tanulni és lépni a ranglétrán, arra is van lehetőség: egy jó diagnoszta vagy akár szervizvezető is válhat azokból, akik kellő tapasztalatot gyűjtenek össze és nem hátrálnak meg a tanulástól.
A műhelyek tárt karokkal várják a fiatal szakembereket. Egy ilyen versenyen a vállalkozóknak és a szakmát kiszolgáló cégeknek lehetősége nyílik találkozni a jövő szakembereivel, a regionális középdöntőkön pedig kifejezetten a környékbeli fiatalokkal beszélgethetnek. Ez kiváló lehetőség a tanulóknak is, hogy megismerjék lehetőségeiket. Találkozunk március 24-25-én a győri Széchenyi István Egyetemen, a verseny döntőjén” – zárta gondolatait Knezsik István.
A tanulmányi verseny döntőjét a Széchenyi István Egyetemen tartják a szervezők. Ez lesz a második alkalom, hogy a győri felsőoktatási intézmény ad helyet az Autós Szakmák Tanulmányi Versenye döntőjének. A támogatók és szervezők itt új feladatokkal várják a diákokat, hogy a 2 napos verseny végén kiderüljön melyik csapatok voltak az ország legjobbjai.