Pozsony
Szlovákiában jelenleg a 65 év feletti sofőröknek ötévente kell orvosi igazolást szerezniük arról, hogy alkalmasak a járművezetésre. Ezt a korhatárt próbálja meg módosítani az ellenzéki KDH, amely törvénymódosítási javaslatot nyújtott be a közúti közlekedésről szóló törvény megváltoztatására.
A Markíza szerint Szlovákiában jelenleg a legszigorúbb szabályok vonatkoznak az úgynevezett „fehér kártya” megszerzésére az Európai Unió tagállamai közül. Az idősebb sofőröknek gyakran több orvosi vizsgálaton is át kell esniük. Mindemellett a körzeti orvos öt évnél rövidebb időre is kiadhatja a vezetésre való alkalmasságot igazoló dokumentumot, sőt bizonyos vezetési korlátozásokat is előírhat.
„Például megtilthatja az éjszakai vezetést, bizonyos meghatározott sebesség túllépését, vagy akár az autópályák használatát is” – mondta Jozef Drahovský közlekedési elemző.
Bár a 70 év feletti sofőrök tavaly kevesebb balesetet okoztak, mint a 20 év alatti fiatalok, a rendszeres orvosi ellenőrzések elhalasztása a szakértők szerint veszélyt jelenthet a közlekedés többi résztvevőjére is.
„Nem gondolom, hogy ez jó ötlet, mert a világ nagyon felgyorsult, az autók is sokkal gyorsabbak lettek, és nem mindig vagyunk tudatában annak, hogy képesek vagyunk-e megfelelően reagálni” – magyarázta Marian Šóth, a Magánorvosok Szövetségének elnöke.
A KDH módosítási javaslata arról szól, hogy a nyugdíjas sofőrök csak 70 éves kortól legyenek kötelesek orvosi alkalmassági vizsgálatot abszolválni a járművezetéshez.
A javaslat szerint, ha egy 70 év feletti sofőr abban az évben, amikor a járművezetéshez szükséges kötelező orvosi vizsgálaton részt kellene vennie, meglátogatja a körzeti orvosát egy általános egészségügyi vizsgálatra, azt elfogadnák a kötelező alkalmassági vizsgálat helyett.
„A benyújtott módosítás célja, hogy a kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat életkori határát 65 évről 70 évre emeljük, beleértve annak lehetőségét is, hogy a kötelező vizsgálatot kiváltsa egy adott naptári évben elvégzett általános egészségügyi szűrővizsgálat” – áll a képviselők indoklásában.
Peter Stachura, a KDH képviselője szerint a 65 és 70 év közötti nyugdíjasok nem számítanak rizikós kategóriának, ellenkezőleg, tapasztalt sofőrökről van szó, akik a leggyakrabban a megszokott útvonalakon közlekednek