Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Bukkanó forgalomlassító: a fekvőrendőr

2021.09.26.

Hová lehet fekvőrendőrt telepíteni, és milyen szabályai vannak? Az autósok nem szeretik, és vannak negatív hatásai is. Tudnivalók a fekvőrendőrökről Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában.

A száguldozó autósok nemcsak az országutakon teremtenek balesetveszélyes helyzeteket, hanem lakó-pihenő, gyalogos és korlátozott sebességű övezetekben. Ilyen helyeken, ahol többnyire 20-30 kilométer/óra a maximális sebességhatár, jól ismert megoldás, hogy fekvőrendőrrel igyekeznek elejét venni a gyorshajtásnak. De lássuk, mit kell tudni a fekvőrendőrökről, mi az előnyük és a hátrányuk. 

Ahány utca, annyi fajta

Először is tisztázzuk, hogy a fekvőrendőr hivatalos elnevezése a menetdinamikai vagy forgalomcsillapító küszöb. Lényege, hogy a járművek haladási irányára merőlegesen, az úttest síkjából kiemelkedő küszöböt képez, amelyen csak mérsékelt sebességgel lehetséges az áthaladás, így csillapítja a forgalmat. Az első fekvőrendőrök már a 20. század elején felbukkantak, de Európában csak az 1970-es években, Magyarországon pedig a rendszerváltás után jelentek meg. 

Különféle fekvőrendőrök vannak, a sárga-feketét mindenki ismeri

Bár vannak előírások a fekvőrendőrök kialakítására, a gyakorlatban szinte nem létezik két egyforma megoldás: a kemény gumiból vagy műanyagból készült, előre legyártott elemekből összeépíthető sebességcsökkentő bordáktól kezdve az épített kiemelkedésekig rengeteg formában léteznek fekvőrendőrök. Némelyik olyan magas vagy olyan a vonalvezetése, hogy a környéket nem ismerő autós száguldozás nélkül is könnyedén lekoppanthatja az alvázat, de vannak olyanok is, amelyek annyira jelentéktelenek, hogy lassítás nélkül hajtanak át rajtuk a sofőrök. Igaz, nem egyszerű feladat kivitelezni, hogy egy kéttonnás városi terepjáróra és egy miniautóra ugyanúgy hasson a forgalomlassító küszöb.

Nem lehet akárhova telepíteni

A magyar szabályozás nem engedi, hogy akárhová fekvőrendőrt tegyenek. Az előírás szerint fekvőrendőr csak mellékúton telepíthető, és csak olyan útvonalon, ahol a megengedett sebesség 50 kilométer/óránál alacsonyabb, valamint sebességkorlátozás van érvényben az adott úton. Forgalomcsillapító eszközöket a közút kezelője telepíthet, ami fekvőrendőrök esetén jellemzően az önkormányzatot jelenti. 

A folyamat általában a környéken lakóktól indul, akik sokszor megelégelik, hogy miközben a kertvárosi utcában kint játszanak a gyerekek, túl nagy a forgalom vagy száguldoznak az autósok. Ám hiába nagy a lakossági igény, minden esetben forgalomtechnikus mérlegeli, hogy szükség van-e a fekvőrendőrre, és ha igen, milyen típusút és hová érdemes építeni. 

Bár elsőre jó ötletnek tűnhet a fekvőrendőr, telepítésnél figyelembe kell venni a negatív hatásokat is. Egyrészt az autósok általában csak a küszöb előtt lassítanak le, így például egy lakó-pihenő övezetben csak a ki- és bejáratnál csökkentik a sebességüket. Másrészt megnőhet a zajterhelés a környéken, a lassítás-gyorsítás miatt pedig megnőhet a káros-anyagkibocsátás. Sokan ezért ellenzik a fekvőrendőröket, és az utóbbi időben a szakemberek is más forgalomtechnikai megoldásokat – például sáveltolást – javasolnak. 

Már fekvőrendőrből is van okos

Akármilyen kialakításúak is legyenek a fekvőrendőrök, van egy közös tulajdonságuk: azokat az autósokat is lassításra kényszerítik és kisebb-nagyobb döccenővel büntetik, akik szabályosan közlekednek és betartják a sebességkorlátozást. Ezért találták ki az intelligens fekvőrendőröket, amelyek csak akkor lépnek működésbe, ha gyorshajtó autóst észlelnek, és valóban szükség van az úttestbe épített lassító eszközre. 

Az egyik ilyen megoldás a mexikói fejlesztésű Tope Inteligente nevű forgalomcsillapító küszöb. Az okos fekvőrendőr lényege, hogy a sebességcsökkentő borda alaphelyzetben az úttestbe simul, a szabályosan haladó autós észre sem veszi, legfeljebb a feltűnő sárga-fehér festés szúrhat szemet neki. Ám ha valaki túl nagy sebességgel közeledik, akkor működésbe lép a berendezés, és kiemelkedik a fizikai akadály az úttestből. Az okos fekvőrendőrökhöz a forgalmat folyamatosan monitorozó érzékelők tartoznak, így áll össze a teljes rendszer. 

Egy másik fajta okos fekvőrendőrt fejlesztett a svéd Edeva cég Actibump néven. Ez pont fordítva működik, mint a gyorshajtás esetén kiemelkedő döccenő, tulajdonképpen egy negatív fekvőrendőr. A megoldás lényege, hogy egy süllyeszthető rámpát építenek az útfelületbe, amely alaphelyzetben egy síkban van az útburkolattal. Az eszköz össze van kötve egy sebességmérővel, amely akkor aktiválja a fekvőrendőrt, ha a valaki az adott útszakaszon megengedett sebességet túllépve közelít. Ilyenkor a rámpa menetirány szerinti távolabbi oldala lesüllyed, kialakul egy perem, amely ütést mér a futóműre. 

A rendszerhez kamera is tartozik, amely képes felismerni a megkülönböztető jelzéssel közlekedő járműveket (mentő, tűzoltó, rendőr), és olyankor nem lép működésbe az „ugrató”. Az Actibumpot eddig Svédországban három, Ausztráliában pedig egy helyszínen telepítették. A tapasztalatok nagyon kedvezőek, ugyanis az adott útvonalon átlagosan 80 százalékkal csökkent a gyorshajtások száma.  

Mivel komplex rendszerekről van szó, nem meglepő, hogy az okos fekvőrendőrök jóval többe kerülnek, mint bármelyik hagyományos forgalomcsillapító küszöb, így erősen kérdéses, hogy mikor fognak széles körben elterjedni. Az viszont mindenképpen hasznos, hogy van olyan változata a jól ismert „pukliknak”, amely szelektíven, csak a túl gyorsan hajtó autósoknál lép működésbe, így fölöslegesen nem okoznak zajt és nem növelik a károsanyag-kibocsátást. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.26
Összeroncsolódott személyautó a II. kerületi Nagykovácsi úton november 26-án, miután a járműre....
2021.11.26
Az FIA Túraautó Világkupa menetrendje szerint 2022-ben ismét 10 versenyhelyszín lesz. ..
2021.11.26
A legtöbb európai országban már kötelező a téli abroncs, van, ahol a hólánc is, de vannak, akik....
2021.11.26
A BMW Group újabb húsz európai városban, így többek között Koppenhágában, Veronában és Toulouse-ban....
2021.11.26
A Bács-Kiskun megyei rendőrök közúti veszélyeztetés bűntette miatt folytattak eljárást, és....
2021.11.26
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján elsősorban Győr-Moson-Sopron, Vas,....
2021.11.26
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat....
2021.11.26
A Kia és új partnere, a BlackRock Global Renewable Power, más részvényesekkel együtt, újabb 700....
2021.11.26
Magyarországon közlekedési balesetben évente mintegy 600-an vesztik életüket. ..
2021.11.26
Két holland fiatalember pár száz euróból kivételesen takarékos autót épített. A sikerből persze az....