e-mobilitás
Szerző: Heimer György
Az ilyesfajta lítium-ion akkumulátorcellák hatodik generációja olcsóbb lesz, nagyobb hatótávolságot és gyorsabb töltést tesz majd lehetővé – állítja Frank Weber, a BMW igazgatótanácsának fejlesztésekért felelős tagja a Reuter hírügynökség által is idézett sajtónyilatkozatában. Mint fejtegette, az újgenerációs cellákban az előzőhöz képest több nikkelt és szilíciumot, kevesebb kobaltot használnak majd, aminek eredményeként az akkumulátorok energiasűrűsége 20 százalékkal, a töltési sebesség és a hatótávolság pedig 30-30 százalékkal nagyobb.
Fotó: BMW
Így az „Új Osztály” csúcsmodelljének hatótávolsága mintegy 800 kilométer körül alakulhat, 10 százalékos szintről kevesebb, mint félórára lesz szükség a 80 százalékos töltöttség eléréséhez. Mindemellett az is kulcsfontosságú, hogy a gyártási költségeket lejjebb lehet szorítani, a jelenlegi akkumulátorgenerációkéhoz viszonyítva mintegy 50 százalékkal – állítja a BMW. Mindezért a bajor prémiummárka már több mint 10 milliárd euró összértékben írt alá gyártási megállapodást a kínai CATL és az EVE Energy cégekkel. A BMW megbízásai alapján a partnergyártók összesen hat akkumulátorcella-gyárat húznak fel a világ minden táján – kettőt-kettőt Kínában, Európában és Észak-Amerikában, gyáranként évi 20 GWh kapacitással. (E program része a debreceni CATL-üzem is, amelynek létesítéséről nemrég született megállapodás a magyar kormánnyal.)
A BMW magyar nyelű sajtóoldala hosszan részletezi a kínaiakkal kötött cellagyártási szerződés részleteit is. Többi között azt, hogy a német autógyártó kikötötte: a termelés során jelentős arányban kell felhasználni megújuló energiaforrásokat, továbbá nagy súlyt kell helyezni a lítium, a nikkel és a kobalt újbóli felhasználására másodlagos nyersanyagként. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a gyártás során nem folyamatosan új, frissen bányászott nyersanyagokat dolgoznak fel, hanem olyanokat is, amelyek már belekerültek gyártási-felhasználási körforgásba. A BMW azt állítja, hogy az újrafelhasználás és a „zöld” energia eredményeként a gyártás során keletkező emisszió a jelenlegi ötödik akkugeneráció károsanyag-kibocsátási mutatókhoz viszonyítva akár 60 százalékkal is csökkenthető.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!