autó értékesítés
Szerző: Horváth Miklós
Az október havi újautó eladásokkal 4,7 százalékos növekedést rögzített az ACEA, az előző év hasonló időszakához képest. Az aktuális 1 004 935 darabos értékesítési volumen ellenére – a 2003 óta rögzített adatok szerint – ez a második legrosszabb októberi eredmény. Ez azért is meglepő, mert a főbb piacok közül csak Olaszország esetében érhető tetten egy jelentős visszaesés (-5,6 százalék), Spanyolországban (+34,4 százalék) kiemelkedő, Franciaország (+2,6 százalék) és Németország (+2,3 százalék) esetében viszont mérsékelt növekedést értek el, és régióvezető pozíciójuk is változatlan maradt.
Az első tíz hónap mérlege szerint a 10 006 807 darab újautó eladásával 3,1 százalékos visszaesést rögzített a hivatal. A főbb Uniós piacok eredményei január-október viszonylatban jelentős eltéréseket produkáltak: Olaszországban 8 százalékos a visszaesés, Franciaországban 7,4, Németországban pedig 5,2 százalékkal kevesebb újautó talált gazdára az elmúlt év hasonló időszakához képest. Ezzel szemben az Egyesült Királyság területén 10,2 százalékkal Spanyolországban pedig 1,1 százalékkal többet adtak el idén, mint az előző év megegyező periódusában.
Az euróövezetben a legnagyobb növekedést Szlovákia érte el. A 6599 darabos októberi eladásaival 37,6 százalékkal több járművet értékesítettek 2012 októberéhez képest. Az országok rangsorában a második helyet Hollandia szerezte meg: 36 784 darab jármű eladásával 37,4 százalékos bővülést jegyez októberi statisztikájuk. A harmadik legjobban teljesítő ország Spanyolország, ahol 60 301 darab újautó értékesítésével 34,4 százalékkal jobbak, mint tavaly októberben. A negyedik hellyel Magyarország büszkélkedhet: 5125 darab újautó eladásunkkal 26,7 százalékos a növekedésünk és minket követ Szlovénia, aki 4600 darabos eladásával 23,1 százalékos javulást teljesített.
Októberben a VW csoport modelljei voltak a legkeresettebbek, a 258 067 darab konszernhez tartozó termék eladásával 25,7 százalékos piaci részesedést értek el. Értékesítési darabszám alapján a PSA konszern a második helyen található (117 070 darab), bár 11,6 százalékos piaci részesedése 7 tizeddel rosszabb a tavaly októberihez képest. A harmadik a Renault-csoport, 97 174 darab jármű eladásával 14,8 százalékkal jobban teljesített, mint tavaly októberben. Negyedik a Ford: 73 641 darab újautó eladással 0,8 százalékos növekedést produkáltak, ettől nem sokkal kevesebb - 73 249 darab autó eladással - a GM található az ötödik helyen. Figyelemre méltó továbbá, hogy a Mazda 59 százalékkal, a Suzuki pedig 14,2 százalékkal több autót értékesített Európában idén októberben, vélhetően új modelljeik bevezetésének köszönhetően.