NFM
Hazánkban ma alig több mint 200 tisztán elektromos gépkocsi üzemel. Az NGM jelenleg formálódó Jedlik Ányos programja az e-járművek elterjedésének ösztönzését és az ehhez szükséges műszaki-technológiai és gazdasági felkészülést szolgálja. Az NFM felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a KTI elkészített egy közlekedési energetikai és klíma modellt. A modell szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid, és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy-, és kisteher gépkocsi lesz (1. ábra).
Kidolgozás alatt áll az Európai Parlament és a Tanács irányelve az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről. Ennek értelmében Magyarországnak nemzeti szakpolitikai keretei révén 2020 végére biztosítania kell megfelelő számú nyilvános elektromos töltőállomás kiépítését annak érdekében, hogy legalább a városi és elővárosi agglomerációkban és más sűrűn lakott területeken, illetve fő közlekedési hálózatokon biztosított legyen az elektromos járművek közlekedése. Ezen elektromos töltőállomások számát többek között az 2020-ban előreláthatólag nyilvántartott elektromos gépjárművek számának, valamint a Bizottság által kiadott legjobb gyakorlatoknak és ajánlásoknak a figyelembevételével kell megállapítani. Adott esetben figyelembe kell venni a nyilvános elektromos töltőállomások tömegközlekedési állomásokon való létesítésével kapcsolatos különleges igényeket is.
Ennek megvalósításához szükséges egyik alapfeladat a műszaki-technológiai környezet biztosítása, a széleskörű, gazdaságos-, energiatakarékos-, és klímabarát használati feltételek megteremtése.
Az ABB kiterjedt nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik az elektromos autóknál használt egyenáramú gyorstöltők piacán, és elkötelezett a fenntartható fejlődés, így a környezetkímélő közlekedési technikák iránt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2012-ben a MOL Istenhegyi úti töltőállomásán üzembe helyezte az első ultragyors e-töltőállomást Budapesten, amely mindössze 15-30 perc alatt képes menetkészre feltölteni egy CHAdeMO csatlakozóval rendelkező elektromos autó akkumulátorát. Az elektromos autózás elterjedése akkor lehetséges, ha a töltő infrastruktúra is kiépül, így az ABB segítségével egy jelentős akadály hárulhat el az elektromos autózás szélesebb körben való elterjedése elől.
A hazai adaptációs fejlesztési első fázisa az e-mobilitás műszaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges alapvető jellemzők meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében. Először a konnektorból tölthető hibrid (PHEV), az akkumulátorral működő (BEV, BEV+RE), esetleg az üzemanyagcellás (FCEV) e-töltési megoldások hazai alkalmazását tervezik a projektbe vonni. A munkához az ABB az üzemi kísérlethez szükséges eszközöket (telepített töltő egység), valamint a technológiai- technikai támogatást (fogyasztásmérés, időbeli eloszlás) biztosítja megközelítőleg 1-1,5 éves időtartamra, amelynek segítségével megismerhetők lesznek a szükséges műszaki- energetikai jellemzők.
Az elektromos közlekedés piacának kiszolgálására az ABB termékpalettájában megtalálhatók a lakossági és kereskedelmi használatra kifejlesztett egyenáramú gyorstöltők, váltóáramú normál töltőoszlopok, valamint a töltőállomások hálózati, akár országos üzemeltetésére szolgáló integrált fizetési, távfelügyeleti szoftver megoldások.
Az ABB egyenáramú gyorstöltő technológiája már 18 országban bizonyított, többek között a hagyományos töltőállomások mellé a Hollandia egész területére kiterjedő, elektromos jármű gyorstöltő-állomás hálózat kiépítésére kapott megbízást. Ennek köszönhetően, a 16,7 milliós népességű országban 50 kilométerenként áll majd rendelkezésre ilyen töltőállomás.
A másik nagy volumenű állami megbízást az észt kormány adta: 2013 első felében a világon elsőként Észtországban kezdte meg működését 165 darab, internetkapcsolattal rendelkező egyenáramú (DC) ABB gyorstöltőből álló országos hálózat.
Az ABB 2014. elején együttműködésre lépett a kínai Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd.-vel (BDNT), amelynek keretében a következő hat évben az ABB szállíthatja az új DENZA elektromos autóhoz az egyenáramú gyorstöltőket Kínában. A megbízás helyi vonatkozása, hogy a töltők prototípusát Magyarországon gyártották. Az együttműködésnek köszönhetően Kína világviszonylatban vezető szerepre tesz szert az elektromos járművek (EV) gyorstöltése terén.