Allison

Allison váltós PAZ 3204 típusú buszokat tesztelnek az orosz utakon

2014.11.28.

Moszkvában és Szentpéterváron buszflották szakemberei elemzik az Allison automata váltóval felszerelt új PAZ 3204-es buszok működési költségeit és használati tapasztalatait.

Minthogy több cég is megújítja busz-flottáját Oroszországban, Allison 2100 széria automata váltóval épített PAZ 3204 típusú buszok jelentek meg a városi utakon. A Moszkva egyik legnagyobb személyszállítással foglalkozó cégénél végzett tesztek azt mutatják, hogy az Allison váltóval felszerelt PAZ buszok kevesebb állásidővel és kisebb működési költséggel futnak.

Az Ochakovo Szállítmányozási Vállalat, amit 1995-ben eredetileg a 21.sz. Taxi Flotta működtetésére alapítottak, ma Mercedes-Benz Sprinter és Citroen Jumper mini-buszokat üzemeltet 16 városi útvonalon. 2011-ben a cég két kisebb PAZ 3204 típusú, kézi-váltós városi buszt vásárolt, majd tavaly további nyolc Allison automata-váltós buszt állított be működési tesztre.

Alexander Kudinev, az Ochakovo főmérnöke elmondása szerint: „Az elmúlt 12 hónap során az Allison automata-váltós PAZ 3204-es buszok megmutatták roppant előnyös tulajdonságaikat. Az átlagosan napi 240 kilométer során, melyet kb. 21 km/óra sebességgel tesznek meg a buszok, olyan kemény körülmények között dolgoznak, amit nehéz gyári tesztek során szimulálni. Ezek a buszok reggel 5:00-től este 11:00-ig teljes kapacitás-kihasználással futnak, folyamatos gyorsítás/lassítás ciklusokkal, hidegben és melegben egyaránt, nagy forgalmú városi utakon.

Az Allison mérnökei segítettek a busz-flotta szerelőinek a váltók kalibrálásában, hogy azok a fenti specifikus működési körülményekhez igazodva, az optimális hatékonyságot érhessék el.

A főmérnök szerint: „Az automata sebességváltók 100%-al jobbak, akár a karbantartást, akár a váltó részegységek csereszükségét, a javításokat vagy az állásidőket nézzük. Azt is fontos megjegyezni, hogy az automata-váltók csökkentik az emberi faktor által okozott meghibásodások lehetőségét – azaz a sofőr nem tud károsítani egy Allisont, nem tudja túlterhelni a váltót.”

Kudinev hozzátette:”Az állásidő minden perce pénzbe kerül. Ha minden alkatrész rendelkezésre áll is, egy manuális váltó esetében a hidraulikus működtetés, és a kuplung cseréje 2-3 órás állásidőt jelent. Az automata váltóknál ez a probléma nem fordulhat elő, nincs ugyanis pneumo-hidraulikus kuplung-rásegítés és mechanikus kuplung – nincs extra munkaigény. Ráadásul azt is tapasztaltuk, hogy a teljesen automata-váltós buszok sokkal ritkábban igénylik a fékek cseréjét. is.”

Az Allison automata váltónak egy másik megkülönböztető tulajdonsága a motorfék egy formájában rejlik. “A motorfék használatával – ami lezárja a kipufogó-csonkot – a fékezés még hatékonyabb. A váltó hatodikból fokozatosan kapcsol egyesbe, ami különösen a jeges téli utakon lehet hatékony. A motorfék ilyen használata nem lehetséges manuális váltóval.” – fejezte be a főmérnök.

Az automata-váltós buszok nagyobb utas-biztonságot és kényelmet kínálnak. Mivel nem kell használni a kuplungot az állandó sebességváltáshoz, a sofőr teljes figyelmét az útra fordíthatja. Sokkal kevesebb a rántás, a fékezés pedig simább. Ezzel ellentétben egy manuális busz sofőrjének egy műszak alatt akár ezerszer is be kell nyomni a kuplung-pedált és váltani, ami meglehetősen kimerítő lehet.

Alexey Pronkin, az Ochakovo igazgatója azt mondta: “A sofőrök szívesebben dolgoznak az Allison váltós buszokon. Amint egy újabb automata-váltós buszt veszünk, a sofőrök, akik manuális járművet vezetnek, azonnal át szeretnének ülni egy ilyenbe. A járművön állva utazók számára is sokkal kényelmesebb.”

Az Allison-váltós PAZ 3204-esek számára egy másik teszt helyszín a több mint 40 útvonalat üzemeltető Szentpétervári Közlekedési Vállalat (SzKV) volt. A cég, melyet 2005-ben alapítottak, ma észak-nyugat Oroszország legnagyobb szállítmányozási vállalata, mely 35 városi és öt távolsági útvonalat, valamint egy nemzetközi járatot üzemeltet.

Az SzKV Allison-váltós PAZ 3204-es buszokat vásárolt a korábbi jó tapasztalatokra alapozva. A PAZ buszok időtálló felépítménye és alváza a modern Allison automata váltóval társítva ideálisan illeszkedik a városi buszok flottájába. A teljesítmény és a működtetési költségek értékelésére a további beszerzéseket megelőzően a buszok a 20-as számú kereskedelmi útvonalon álltak üzembe; egy 15 kilométeres útvonalon, ahol a sűrű forgalom gyakran válik zsúfolttá. Egy-egy busz átlagosan 16 kört megy műszakonként, és ezalatt több mint 42-szer áll meg utasokat felvenni.

Az SzKV főmérnöke, Maxim Radziyevsky szerint: “A 300 járműves PAZ-flottával hatalmas tapasztalatunk van a manuális váltós PAZ 3204-esek működtetésében. Összességében a 2.5 éves működés alatt hozzávetőleg 55 634 000 kilométert tettünk meg, ami buszonként átlagosan 185 446 kilométert jelent. A manuális váltóval felszerelt buszok esetében 200 000 mérföldenként szükséges az olajcsere, illetve egyes javítások. A leggyakoribb probléma, amikor a váltó-mechanizmus sérül – a kuplung-henger és a hidraulikus kuplung-rásegítés. A kuplungcsere mintegy 2.5 órát vesz igénybe.”

Az Allison 2100 széria-váltóval felszerelt PAZ 3204-esek tesztje alatt nem jelentkezett állásidőből, vagy váltójavításból eredő költség. A karbantartási költségek az automata buszoknál csak a tervezett karbantartásra korlátozódtak, két szűrőcsere és egy olajcsere adódott a tesztperiódus (120 000 km) alatt. A manuális sebességváltók karbantartása 4.6-szer többe kerül, mint az Allison automata váltóké (0.28 rubel/km a manuális váltóknál, és csak 0.06 rubel/km az Allison váltók esetében).

Radziyevsky szerint az SzKV teljesen elégedett az eredményekkel. “A továbbiakban csakis Allison automata váltóval felszerelt PAZ buszokat vásárolunk a flottánk bővítésére.” – mondja.

Az Allison 2100 széria automata váltóval felszerelt PAZ 3204 buszok futás-tesztjei a különböző flottákban lényegében ugyanezeket a jó eredményeket mutatják: megnövelt kényelem a sofőr és az utasok részére, nagyobb biztonság, kevesebb állásidő és alacsonyabb javítási és karbantartási költségek. Mindez az Allison mindig elérhető és segítőkész szakembereivel párosul. Ezek a tulajdonságok teszik az Allison váltóval felszerelt PAZ 3204 buszokat kiváló választássá a modern szállítmányozási vállalatok részére Oroszországban és világszerte. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.20
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felhívja a közlekedők figyelmét, hogy csak az induljon útnak kedden....
2025.01.20
Túl szelíd motorosok és túl vad autósok, akik robogóval és Kacsával is Dakarra mentek, hogy....
2025.01.20
Első hallásra talán meglepő díjjal ismerték el a világ legkeményebbnek tartott terepjárója, a....
2025.01.20
Az autópiaci „tisztulás” jegyében megszűnik Kínában egy olyan márka, amely alig két éve kelt életre....
2025.01.20
A mobilitási szolgáltató Ayvens-nél összegyűjtötték, szerintük melyik 10 új elektromos autót övezi....
2025.01.20
A 2024 második felében sikeres mestervizsgát tett szakembereket köszöntötte decemberben a Csongrád-....
2025.01.20
A nagy teljesítményű „minden egyben” rendszer egyszerre képes kezelni több járműfunkciót, így....
2025.01.20
Újabb sikerrel indította 2025-öt a Budapesti Közlekedési Központ népszerű alkalmazása, a BudapestGO....
2025.01.20
Ónos eső veszélye miatt keddre másodfokú (narancs) figyelmeztetést adott ki Baranya, Bács-Kiskun,....
2025.01.20
A fővárosi rendőrök két éjszakán át fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzést tartottak Budán –....