Allison
Minthogy több cég is megújítja busz-flottáját Oroszországban, Allison 2100 széria automata váltóval épített PAZ 3204 típusú buszok jelentek meg a városi utakon. A Moszkva egyik legnagyobb személyszállítással foglalkozó cégénél végzett tesztek azt mutatják, hogy az Allison váltóval felszerelt PAZ buszok kevesebb állásidővel és kisebb működési költséggel futnak.
Az Ochakovo Szállítmányozási Vállalat, amit 1995-ben eredetileg a 21.sz. Taxi Flotta működtetésére alapítottak, ma Mercedes-Benz Sprinter és Citroen Jumper mini-buszokat üzemeltet 16 városi útvonalon. 2011-ben a cég két kisebb PAZ 3204 típusú, kézi-váltós városi buszt vásárolt, majd tavaly további nyolc Allison automata-váltós buszt állított be működési tesztre.
Alexander Kudinev, az Ochakovo főmérnöke elmondása szerint: „Az elmúlt 12 hónap során az Allison automata-váltós PAZ 3204-es buszok megmutatták roppant előnyös tulajdonságaikat. Az átlagosan napi 240 kilométer során, melyet kb. 21 km/óra sebességgel tesznek meg a buszok, olyan kemény körülmények között dolgoznak, amit nehéz gyári tesztek során szimulálni. Ezek a buszok reggel 5:00-től este 11:00-ig teljes kapacitás-kihasználással futnak, folyamatos gyorsítás/lassítás ciklusokkal, hidegben és melegben egyaránt, nagy forgalmú városi utakon.
Az Allison mérnökei segítettek a busz-flotta szerelőinek a váltók kalibrálásában, hogy azok a fenti specifikus működési körülményekhez igazodva, az optimális hatékonyságot érhessék el.
A főmérnök szerint: „Az automata sebességváltók 100%-al jobbak, akár a karbantartást, akár a váltó részegységek csereszükségét, a javításokat vagy az állásidőket nézzük. Azt is fontos megjegyezni, hogy az automata-váltók csökkentik az emberi faktor által okozott meghibásodások lehetőségét – azaz a sofőr nem tud károsítani egy Allisont, nem tudja túlterhelni a váltót.”
Kudinev hozzátette:”Az állásidő minden perce pénzbe kerül. Ha minden alkatrész rendelkezésre áll is, egy manuális váltó esetében a hidraulikus működtetés, és a kuplung cseréje 2-3 órás állásidőt jelent. Az automata váltóknál ez a probléma nem fordulhat elő, nincs ugyanis pneumo-hidraulikus kuplung-rásegítés és mechanikus kuplung – nincs extra munkaigény. Ráadásul azt is tapasztaltuk, hogy a teljesen automata-váltós buszok sokkal ritkábban igénylik a fékek cseréjét. is.”
Az Allison automata váltónak egy másik megkülönböztető tulajdonsága a motorfék egy formájában rejlik. “A motorfék használatával – ami lezárja a kipufogó-csonkot – a fékezés még hatékonyabb. A váltó hatodikból fokozatosan kapcsol egyesbe, ami különösen a jeges téli utakon lehet hatékony. A motorfék ilyen használata nem lehetséges manuális váltóval.” – fejezte be a főmérnök.
Az automata-váltós buszok nagyobb utas-biztonságot és kényelmet kínálnak. Mivel nem kell használni a kuplungot az állandó sebességváltáshoz, a sofőr teljes figyelmét az útra fordíthatja. Sokkal kevesebb a rántás, a fékezés pedig simább. Ezzel ellentétben egy manuális busz sofőrjének egy műszak alatt akár ezerszer is be kell nyomni a kuplung-pedált és váltani, ami meglehetősen kimerítő lehet.
Alexey Pronkin, az Ochakovo igazgatója azt mondta: “A sofőrök szívesebben dolgoznak az Allison váltós buszokon. Amint egy újabb automata-váltós buszt veszünk, a sofőrök, akik manuális járművet vezetnek, azonnal át szeretnének ülni egy ilyenbe. A járművön állva utazók számára is sokkal kényelmesebb.”
Az Allison-váltós PAZ 3204-esek számára egy másik teszt helyszín a több mint 40 útvonalat üzemeltető Szentpétervári Közlekedési Vállalat (SzKV) volt. A cég, melyet 2005-ben alapítottak, ma észak-nyugat Oroszország legnagyobb szállítmányozási vállalata, mely 35 városi és öt távolsági útvonalat, valamint egy nemzetközi járatot üzemeltet.
Az SzKV Allison-váltós PAZ 3204-es buszokat vásárolt a korábbi jó tapasztalatokra alapozva. A PAZ buszok időtálló felépítménye és alváza a modern Allison automata váltóval társítva ideálisan illeszkedik a városi buszok flottájába. A teljesítmény és a működtetési költségek értékelésére a további beszerzéseket megelőzően a buszok a 20-as számú kereskedelmi útvonalon álltak üzembe; egy 15 kilométeres útvonalon, ahol a sűrű forgalom gyakran válik zsúfolttá. Egy-egy busz átlagosan 16 kört megy műszakonként, és ezalatt több mint 42-szer áll meg utasokat felvenni.
Az SzKV főmérnöke, Maxim Radziyevsky szerint: “A 300 járműves PAZ-flottával hatalmas tapasztalatunk van a manuális váltós PAZ 3204-esek működtetésében. Összességében a 2.5 éves működés alatt hozzávetőleg 55 634 000 kilométert tettünk meg, ami buszonként átlagosan 185 446 kilométert jelent. A manuális váltóval felszerelt buszok esetében 200 000 mérföldenként szükséges az olajcsere, illetve egyes javítások. A leggyakoribb probléma, amikor a váltó-mechanizmus sérül – a kuplung-henger és a hidraulikus kuplung-rásegítés. A kuplungcsere mintegy 2.5 órát vesz igénybe.”
Az Allison 2100 széria-váltóval felszerelt PAZ 3204-esek tesztje alatt nem jelentkezett állásidőből, vagy váltójavításból eredő költség. A karbantartási költségek az automata buszoknál csak a tervezett karbantartásra korlátozódtak, két szűrőcsere és egy olajcsere adódott a tesztperiódus (120 000 km) alatt. A manuális sebességváltók karbantartása 4.6-szer többe kerül, mint az Allison automata váltóké (0.28 rubel/km a manuális váltóknál, és csak 0.06 rubel/km az Allison váltók esetében).
Radziyevsky szerint az SzKV teljesen elégedett az eredményekkel. “A továbbiakban csakis Allison automata váltóval felszerelt PAZ buszokat vásárolunk a flottánk bővítésére.” – mondja.
Az Allison 2100 széria automata váltóval felszerelt PAZ 3204 buszok futás-tesztjei a különböző flottákban lényegében ugyanezeket a jó eredményeket mutatják: megnövelt kényelem a sofőr és az utasok részére, nagyobb biztonság, kevesebb állásidő és alacsonyabb javítási és karbantartási költségek. Mindez az Allison mindig elérhető és segítőkész szakembereivel párosul. Ezek a tulajdonságok teszik az Allison váltóval felszerelt PAZ 3204 buszokat kiváló választássá a modern szállítmányozási vállalatok részére Oroszországban és világszerte.