csőd
A kérészéletűnek bizonyult márka Jiyue névre hallgat. Magyarhonban teljesen ismeretlenül cseng a neve, viszont azokat a vállalatokat ismerjük, amelyek jóvoltából létrejött. A Jiyue két kínai „óriás”, az autógyártó Geely és az internetes Baidu összefogásának volt a gyümölcse, és létrejöttének az volt a célja, hogy a közös vállalatban tisztán elektromos autókat gyártsanak.
Az új autógyártó két autót, egy crossovert és egy liftbacket piacra is dobott. A két alapító vállalat ambiciózus terveket szövögetett, külföldön is akart terjeszkedni, be akart törni az orosz autópiacra is, amely a kínai autóipar amolyan kísérleti terepe. Azt tervezték, hogy már az idén elkezdődik az autók engedélyeztetése és hivatalos forgalmazása Oroszországban, egy-két moszkvai autókereskedés már szert is tett Jiyue1 crossoverre, amely 544 lóerős ikermotoros hajtáslánccal és 100 kWh-os akkumulátorral van ellátva, összkerékhajtásos kivitelben. Az autót 6,6 millió rubelért, átszámítva csaknem 20 millió forintért árulják.
A márka marketingesei nagyobb eladásokkal számoltak, de az előrejelzések nem váltak be. Két hónapja, tavaly decemberben még olyan információk láttak napvilágot, hogy a márka megmarad, létszámcsökkentést és átszervezést hajtanak végre. Most viszont a kínai szaksajtó arról ír, hogy „csecsemőkorban” lezárult a projekt, két év után megszüntetik a márkát, mert a vásárlók nem mutattak különösebb érdeklődést a modelljei iránt. Az eladott autók szervizelését még el fogják végezni.
A kínai autópiac turbulens időkön meg keresztül, az autógyártók között árháború dúl, amely elsősorban a Tesla jelentős árengedményei miatt bontakozott ki. Már több „fiatal” márka jutott ugyanolyan sorsra, mint a Jiyue.
Az Alixpartners globális pénzügyi tanácsadó azt jósolta, hogy az évtized végére a kínai autómárkák csupán hetede lesz nyereséges. A Kínában jelenleg működő közel száznegyven elektromos autógyártó közül csupán 19 fog termelni profitot 2030-ra, a többi veszteséges lesz.
Az Alixpartners elemzése szerint a talpon maradó kínai autógyártók 2030-ra a globális autópiac 33 százalékát fogják megszerezni, a villamos autók piacán pedig 45 százalékos lehet a részesedésük.