képzés
Azok, akik részt vettek a képzésen, tudásukat is átadhatják a későbbiekben a jövő nemzedékének. Az ünnepségen összesen 36-an vehették át mesterleveleiket, a 11 autószerelő mellett voltak gázfogyasztó berendezés- és csőhálózat szerelő, kereskedő és kozmetikus szakemberek is. Valamennyien 180 órás képzésen vettek részt, ebből 40 pedagógiai, 30 a vállalkozói, 110 óra pedig a szakmai ismereteket jelentette. A kamara személyenként mintegy 300 ezer forinttal segítette a képzést, így 200 ezer forintra csökkent a mestervizsgázók önköltsége.
Széll Imrének nem egyenes út vezetett az autószereléshez, az általános után a szegedi Hansági Ferenc Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakközépiskolába tanult cukrásznak és itt is érettségizett. Később más irányban indult tovább, az OKTÁV Zrt.-nél szerzett autóelektronikai műszerész képesítést, majd a Dunagáz Gázipari Oktatási és Minősítő ZRt.-nél kitanulta a gázautó-szerelést.
– Az önképzést az alternatív vonalon folytattam, a BME Fáy András Technikumban lettem hibrid és elektromos gépjármű mechatronikus, ezt követően pedig a WABCO Magyarországnál tanultam ki a diagnosztikai rendszereket – mondta portálunknak Széll Imre, hozzátéve, az első munkahelye az Euro Noliker Kft. – Powertuning volt, de amikor a kamara mestervizsgájára jelentkezett, a Scania Hungária Kft. Szeged volt a munkaadója.
Megtudtuk, saját költségen kezdte el a képzést, közben munkahelyet váltott, jelenleg egy autószerelő műhelyben dolgozik a Szegedhez közeli Mórahalmon. Egyelőre nem tervezi, hogy a "papír" birtokában gyakorlati szakoktatója lesz a fiataloknak, ezt a körülmények most nem engedik meg, de későbbiekben lehetséges akár ez az irány is.
– Az autósporttal úgy kerültem kapcsolatba, hogy egyik barátom versenyezni kezdett a 2000-es évek elején és én csináltam a kábelköteget az autóba/autókba. Innen indult a gépkocsik szeretete. Betétfutamokon és kisebb versenyeken én is indultam, szereztem is néhány dobogós, köztük több első helyezést is – emlékszik vissza Széll Imre.
Megtudtuk, hogy az első jármű egy Audi 80 Coupe gyorsasági roncsderbis versenyautó volt, majd egy épített csővázas „szöcske” következett, Renault 1.6 Gordini motorral. Ez utóbbit később lecserélték egy 1.4 Maxi Turbóra. – Ezzel a szöcskével versenyzett anno a ’80-as évek elején Darázs Antal, információim szerint pedig a Maxi Turbo motort Ferjáncz Attila használta raliban – mondta portálunknak a frissen vizsgázott mester.
„A harmadik generációs versenyverzió a Maxi Turbo volt 1984 és 1985 között. A 905 kg tömegű autó – számos alkatrész kompozit anyagokból készült – blokkját felfúrták 1527 köbcentire, teljesítménye pedig már 350 lóerőre rúgott.” Az automotor.hu emlékezett így vissza a neves autóversenyzőre 2020 nyarán.
Széll Imre első normál forgalomban lévő autóként szülei Trabant 601-esét vezette – 2006 óta van B-kategóriás jogosítványa –, saját kocsija pedig egy 1991-es évjáratú Mitsubishi Lancer 1.8 GTi volt. Érdekes, hogy nem járta végig a klasszikus „útvonalat”, motorkerékpárra nem is szerzett vezetői engedélyt.
– Akkoriban valahogy nem vonzottak a motorkerékpárok, de kb. 6-7 éve építettem egy Simson s51-et a MopedRallyra, azóta minden évben részt veszek a rendezvényen – mondta portálunknak. Nem mintha nem hittünk volna neki, de rákerestünk az interneten és kis is dobta a Google a 2021-es Budapest-Szeged Offroad MopedRallyt. Széll Imre 11 és fél órás időeredményével valahol a középmezőnyben végzett – a versenyen 84-en értek célba.
Visszatérve a személyautókra, a Mitsubishi valahogy „beakadt”, amit bizonyít a 2001-es Galant 2.0 és az 1993-as Eclipse GSX is. Napi szinten ugyanakkor egy 2001-es Renault Kangoo a munkaautója, 1.4-es motorral. A szakember nős, feleségével – aki a mesteravatásra is elkísérte – együtt nevelik 11 éves lányukat.
A Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara mesterlevél-átadóján hagyományosan kiállítanak néhány gyakorlati munkadarabot is, ezúttal Széll Imre turbófeltöltője is kiérdemelte a nagyobb nyilvánosságot.
– Az ötlet onnan indult, hogy nem igazán elterjedt a változó geometriás turbók között az axiális csúszó fúvókagyűrűs kialakítás, ezért úgy gondoltam, ennek metszete egy érdekes szemléltető eszköz lehet a jövő generációjának. Darabjaira szedtem a feltöltőt, azután sarokcsiszolóval kezdtem a metszet kivágását, vigyázva, hogy működtethető maradjon a csúszó fúvókagyűrű, majd marógéppel le lefinomítottam, festettem és végül összeszereltem – mondta portálunknak.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!