Dakar örültek

Ezek tényleg őrültek!

2025.01.20.

Túl szelíd motorosok és túl vad autósok, akik robogóval és Kacsával is Dakarra mentek, hogy kipróbálják, mit bírnak a leggyengébbek a legkeményebb sivatagban. És nem csak a legendás korszakban.

Az őrültek vonzzák az őrülteket, sivatagi eltévedés után pattant ki az ötlet Thierry Sabine fejében, aki megszervezte a második Párizs-Dakar Rally-t. Bőven akadtak megszállottak, akik követték, az erőgépek mellett akadt néhány nyiszlett induló is.

Claude és Bernard Marreau Renault R4-essel állt rajthoz 1979-ben az első Dakaron, melyen az összesített ötödik helyen végzett a testvérpár, akinek annyira megjött a kedve a sikertől, hogy egy évvel később is rajhoz álltak és harmadikok lettek.

Példájuk ragadós volt, mert egy évvel későbbi népes mezőnyben 90 motoros, 116 autós, és 10 kamionos állt fel. Az 1980-as Dakart a svéd Freddy Kottulinsky és a német Gerd Löffelmann páros nyerte egy igencsak fura fazonú VW terepjáróval.

A német autónál feltűnőbb jelenség volt Thierry de Montcogé átalakított Rolls-Royce Corniche kupéja, amivel az 1981-es Dakaron indult. A 4x4-es hajtást a Toyotától vették, ettől 80 kilóval nehezebb lett a gép, ám nem ezért, hanem illegális szerelésért diszkvalifikálták 13-i helyezését.

Ahogy a Forma 1-ben a Tyrell, úgy a Dakaron is megjelent 6 kerekű autó, amivel 1984-ben a korábbi Rolls-Royce pilóta, de Montcogé indult Christian Dior támogatással. Karosszériája üvegszálas műanyagból, mindkét ajtaja, motorház teteje és csomagtér fedele alumíniumból készült.

 

Egy évvel később de Montcogé egy Porsche 935-ös alapokra épített hatkerekű Jules II Proto autóval indult, ebbe 3,5 literes, V8 hengeres Chevrolet motort építettek, de ezzel sem volt szerencséje a franciának, mert a harmadik szakaszon összetörte autóját és kiesett.

Georges, Philippe és Gilles Marques egy 1963-as évjáratú Citröen 2CV Kacsával rajtolt el a 2007-es Dakaron. A megerősített alvázú kocsit két motor hajtotta, ezek összteljesítménye száz lóerő volt, de ez sem volt elég a Bi-Bip2-csapatnak, mely a negyedik szakaszon futóműtörés miatt feladta a harcot a sivataggal.

Az eredeti Kacsát egykor expedíciós célokra építette a Citroën 1954-ben. A 2CV Sahara modellt két léghűtéses boxermotor hajtotta. A korai változat még a 375 köbcentiseket, az 1960-os már 425 köbcentiseket kapott. Normál üzemmódban az alapváltozathoz hasonlóan csak az orrmotor hajtotta a kormányzott első kereket, míg szükség esetén, nehéz terepen a farmotor a hátsókat hajtotta, így 4x-4-esként működött a Kacsa, mely 2x24 lóerőnyi teljesítményével 105 km/órás tempóra volt képes. Két benzintankja az első ülés alá, a pótkerék az első motorháztetőre került.

A Sahara kétszer annyiba került, mint az alapváltozat, emiatt 1966-ig mindössze 693 darabot gyártottak belőle. A megmaradt alkatrészekből 1970-ben összeraktak egy múzeumi példányt.

2005-ben egy átalakított 2CV Bi-Bip Kacsával a Cyrill Ribas-George Marques páros teljesítette a Párizs-Dakar versenyt, szerelőjük, Christian Roux bukócsövet, elektromos ventilátoros olajhűtőket és tűzoltórendszert épített a Kacsába.

2025-ben is akadtak meglepő darabok. Igaz, a verseny már nem Párizsból indult és elkerüli Dakart, mert biztonsági okokból Szaúd-Arábiában rendezik és az olyan klasszikusok, mint az Audi Quattro, a Peugeot 205-ös és a Citroën 2CV már a szeniorok között, pontosabban a Classic kategóriában indultak.

De nem volt ez mindig így, akadt olyan év, amikor robogósok is nekivágtak a kemény túrának. 1980. január 1-jén még Párizsból rajtolt a mezőny és Dakarban volt a cél, a Rózsaszín tónál.

Az év meglepetése volt a robogós csapat, mely Thierry Sabine ralis barátja, Jean-François Piot ötlete volt. Piot ralizott Renault Alpine-nel, Forddal, Porschével, indult a Le Mans-i 24 óráson és több sivatagi versenyen. Első Párizs–Dakar szereplésén, 1979-ben a Honda France motoros csapat sajtófőnökeként dolgozott, bérelt helikopteren a levegőből is követte versenyzőit. Ősszel átigazolt az olasz Vespa-Piaggio céghez, melynek csapatát fogadásból benevezte a következő Dakarra, melyről így nyilatkozott: A Vespa tipikusan az a motor, amellyel még normál utakon is nehéz közlekedni a Száhel-övezetben, úgy gondoltam, ennél őrültebb már csak az lenne, ha benevezném a Dakarr

Profi módon megszervezte a logisztikát, szerviz- és kísérőautónak V8 hengeres Land Rovereket állított be, méghozzá olyan pilótákkal, mint az akkor már háromszoros Le Mans-győztes Henri Pescarolo.

A Vespákat is profik hajtották: Marc Simonot 1978-as endurobajnok, Yvan Tcherniawsky 1979-es francia endurobajnok és a főállású motorosrendőr Bernard Neimer, valamint az olasz márka tesztpilótája, Bernard Tcherniawsky.

Mind a négy versenyzőre jutott külön szervizkocsi, szerelő és tartalék pilóta, utóbbiak egyébként főállásban a gyárban dolgoztak szerelőként.

Akkora médiafigyelmet kaptak, hogy bőven jutott reklám a legújabb olasz robogónak: a Vespa P200E modellt egyhengeres, kétütemű, 10 lóerős motor hajtotta négysebességes manuális váltón át. Maximális sebessége 100 km/h volt, de ezt legfeljebb aszfaltúton tudta.

A sivatagi terepre erősebb első és hátsó felfüggesztést, lengéscsillapítót, nagyobb üzemanyagtartályt, valamint speciális Pirelli abroncsot kapott. Leginkább a széria vázak repedtek, törtek, de volt elég tartalékalkatrész a cserékhez.

A Piaggio gyár kommunikációiból annyit lehetett megtudni, hogy a négy robogóból Yvan Tcherniawsky és Bernard Neimer Vespája kiesett. A kategória ötödik helyén álló Yvan Tcherniawsky gépéből néhány kilométerre a cél előtt kiszakadt a motorblokk, miközben Marc Simonot befutott.

Fotók: Dakar, Red Bull, Vespa-Piaggio, Citroen, Renault, VW

Dakar tragédiák

A Vespa kaland ötletgazdája Jean-François Piot 42 évesen versenyezőként 1980-ban a Marokkó ralin Land Roverjével szakadékba zuhant és belehalt sérüléseibe.

A Párizs–Dakar kitalálója, Thierry Sabine 1986. január 14-én helikopterével homokviharba került, és lezuhant Timbuktu tartományban.

1979. óta 79 ember halt meg a Dakar-raliban, a 33 versenyző áldozat közül 24 motorkerékpáros, 6 személyautós, 1 teherautós, 2 pedig a helyi lázadók konfliktusa következtében halt meg.

A 46 nem versenyző halálos áldozat között van a verseny alapítója, Thierry Sabine, 14 újságíró és segédcsapat tag, 23 néző, köztük 4 gyerek.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....
2025.02.01
Nem sokon múlt, hogy tragédiával végződjön egy baleset Námestovóban - írja a parameter.sk. ..
2025.02.01
Egy oberwarti áruházlánc fiókvezetője lopást vett észre. Megfigyelte, hogy egy férfi több mint 1000....
2025.01.31
Vadat gázolt egy kisteherautó és egy személygépkocsi a 8-as főúton, Hosszúperesztegnél lezárták az....
2025.01.31
Olasz stílus, német pontosság és szlovén agy szüleménye a legújabb ezer lóerős, autó, ami nem....
2025.01.31
A baleset miatt tűzoltókra és mentőkre is szükség volt – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2025.01.31
A cikk cím, amit jó eséllyel nem láttál jönni. Mégis mi köti össze a két, egymástól látszólag....
2025.01.31
2025-re továbbfejlesztett kivitelt kap az európai autóvásárlók kedvenc Toyotája, az Európában is....