portré és interjú

Akinek három Angliája volt

2017.04.28.

Elnöke a nemzetközi AutoBest zsűrinek, tulajdonosa és vezérigazgatója egy autós hírügynökségnek.

 

Kétszázhúsz felett

Amikor először találkoztam vele, éppen elengedett kormánnyal autóztunk a parabolikában, a tempó úgy 220 km/óra, amikor Ilija megkérdezte, hogy csatlakozom-e a csapathoz. Arra gondoltam, hogy a döntött kanyart pont ilyen örült száguldásra és ilyen komoly döntésekre építették. A helyszín Dudenhofen, az Opel szigorúan őrzött tesztpályája, ahol éppen a legújabb és legtitkosabb modelleket vezethettük. Tilos volt fotózni, de nem is lett volna sok értelme, mert a karosszériákat felismerhetetlenségig teleragasztották álcázó matricákkal. Ez már önmagában is izgalmas, hát még beülni egy teljesen ismeretlen kolléga mellé, aki épp akkor invitált meg egy nemzetközi zsűribe a 4,8 kilométeres gyorsasági pályán, ahol a 40 fokban döntött kanyaroknak köszönhetően a 250 km/órás tempó is biztonságos volt.

Közös nyelv

Bolgár apám egyetlen örökségeként nem okozott gondot a társalgás, ennek, és persze Ilija közvetlenségének köszönhetően gyorsan összebarátkoztunk. Nem csak szláv nyelvismeretem könnyítette meg kommunikációnkat, hanem a közös szerelem, az autó is. Akkor éppen egy Corsa GSi-ket nyúztunk a különböző pályákon.

Először ültem utasként mellette, de egyáltalán nem féltem, mert már a szlalomnál láttam, hogy nagy tempónál is uralja az autót. Ennek már több mint évtizede, azóta is rendszeresen találkozunk és sokat autózunk együtt, utoljára éppen Szófiában, ahol jogosítványát szerezte.

Donorokat is vett

Szülővárosában kezdte autóvezetői pályafutását, tanulókocsija 408-as Moszkvics volt, botváltóval. Aztán vett magának egy 500-as Fiatot, majd 1973-ban megkapta papája 1200-es Ladáját. Nem sokkal később megszerezte élete első nyugati autóját, sőt az első hármat, mert a működőképes Ford Anglia mellé vett még két azonosat donornak, hogy legyen miből tartalékalkatrész kibányászni. Akkor még elérhető árú volt a modell, melynek árát később alaposan felverte a Harry Potter fimben kapott repülő autós szerep...

Búcsú Angliától

Közben Ilija megnősült és a család is szaporodott, két gyermekükkel már kicsi volt az Anglia, így Audi 80-asban utaztak tovább, ezt épületgépész felesége is gyakrabban vezette. Ezután következett egy 305-ös Peugeot, egy Ford Sierra, majd amikor fia és lánya is felnőtt, akkor ismét kisebb modellekre váltottak: a Citroën C3-as, után jött a cégautó Škoda Octavia, aztán a Fabia. Néhány hónapja vásárolt egy dízelmotoros Made in Bulgary Great Wall Hoover SUV-t, amiben persze nem sok kilométer van, mert közben rendszeresen teszteli a legújabb modelleket hazájában és külföldön.

Lamborghinivel a Nardo pályán

Eddig ezernél többféle modellt próbálhatott, természetesen mindig a legújabbakat. Természetesen ő is imádja a sportkocsikat, kipróbált több Aston Martint, Camarot, Jaguart és Porschét, a legerősebb autó, amit vezetett, az a 700 lóerős Lamborghini Aventador volt: 7 fokozatú sebességváltójával egészen 350 km/órás sebességig lehet felkapcsolni a Nardo pályán, ez a kevés helyek egyike, ahol biztonságosan lehet száguldani. Az Aventador álló helyzetből 2,8 másodperc alatt éri el a százas tempót.

Az ilyen kocsik kipróbálása nem sokaknak adatik meg, még az elismertebb újságíróknak sem. Hogyan is sikerült ez barátomnak, aki egyébként többször járt Magyarországon, leginkább a Hungaroringen rendezett autóversenyekre?

Tanulni, tanulni és tanulni

Ilija Seliktar 1977-ben végzett a Szófiai Műszaki Egyetemen gépészmérnökként, majd ismét iskolapadba ült és 1981-ben az újságíródiplomát is megszerzte.

1977-ben riporterként dolgozott az Autó Motor Világ című újságnál, két évvel később már a Teszt és technika rovat vezetője, 1992-ben főszerkesztője az AMS lapnak. Négy évvel később a Trud napilapnál főszerkesztő-helyettes. 1999-ben román kollégájával és barátjával, Dan Vardie-val megalapították az AutoBest zsűrit, melynek 31 tagja jelenleg 31 ország 350 millió lakost jelentő piacát képviseli.

Vezérigazgatója és tulajdonosa az Autopress 2001-nek: az első bolgár autós-szakmai hírügynökséghez jelenleg hét hírportál és újság tartozik.

Szülinapra Jaguar

Ennyi tanulás és munka után igazán megérdemelte hatvanadik születésnapi ajándékát, amivel meglepte magát: vett egy klasszikus Jaguart, amiről sokan azt hiszik, hogy a fazonját leszámítva minden Ford Mondeo benne. De sajna ez nem igaz, mert ahogy Ilija panaszolta, az alkatrészek 60 százaléka eltérő, így drágább javítás.

Mindig is szerette a klasszikus formájú autókat, így került a családba a három Ford Anglia, szülinapja előtt is brit modelleket nézegetett, de az eredeti ötlet, a 75-ös Rover nem jött össze, mert az eladásra kínáltak nagyon romosak voltak. Ezután került a képbe a 2,5 literes motorral szerelt Jaguar, ami ráadásul 4x4-es, ami fontos, mert a gyakran havas szófiai Vitosa hegység lejtőjén lakik.

Fegyelmezett vezető

Ő aztán igazán tudja, milyen erős autóval száguldani, közúton még sem teszi, mert szerinte egy szakújságírónak különösen fontos jó példát mutatnia. Nem véletlen, hogy immár 25-ik éve rendezi meg Bulgáriában az általa kitalált közlekedésbiztonsági versenyt, melyen közlekedési szakemberek, hírességek és a rendőrök is részt vesznek. Nagy álma, hogy változó helyszínekkel nemzetközivé tegye a rendezvényt, amiben az is segítheti, hogy Bulgária legnépszerűbb autós lapjait és portáljait vezeti, nem is akármilyen tempóban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....