kamion
Az egyiknek sikerül, a másiknak nem, az ígéretes rajt után hosszabb távon több elektromos próbálkozás is eltűnhet, olykor anyaghiány, olykor akkubeszállítói gond miatt. Különösen kritikus ez a teherautógyártóknál, mert a károsanyag-kibocsátási célok drámaian megváltoztathatják a közúti áru- és személyszállítást, miközben jelentős hatással lehetnek a teherautók és buszok hajtásrendszerére.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) tanulmánya szerint az előírt környezetvédelmi cél teljesítéséhez az évtized végéig 400 ezer zéró-emissziójú (akkumulátor-elektromos, vagy hidrogéncellás elektromos) teherautót kellene forgalomba helyezni. De ez még nem elég, mert ezek tankolásához 50 ezer nyilvános töltőpontra és 35 ezer megawatt teljesítményű töltőpont kiépítésére van szükség.
A változó szabályozás miatt és a jó üzlet reményében egyre több gyártó mutatta be elektromos járművét. Meseszerűen indult a svéd startup fejlesztése, óriási hírveréssel sikerült ismertté válnia, így alig kellett költenie reklámra, ám nem sokkal piacra vezetése után mégis megbukott az ígéretes vállalkozás.
A Carl-Magnus Norden és Kjell Waloen által 2019-ben alapított Volta Trucks üstökösként került a nehéz-teherautók piacára: az elektromos hajtást és a praktikus megoldásokat karakteres, de józan karosszériába építették.
Különösen érdekes volt a fülke megoldása, melyen nem csak a hatalmas üvegfelület adott jó panorámát, hanem az is fokozta a biztonságot, hogy a holttérmentes, alacsony padlós fülkében középre került a volán.
Miközben ez a megoldás különösen az egyirányú utcákban segítette a vezetőt, csökkentette a gyártási költségeket is, mert az eltérő piacokra nem kellet külön jobb-, vagy bal-volános változatot gyártani. Hatékony hajtásrendszere mellett áramvonalas karosszériája is javította hatótávolságát.
Mindez annyira megnyerő volt, hogy első modelljükre, a Volta Zeróra már a sorozatgyártás beindítása előtt ötezer megrendelést kapott a vállalat. A 16 tonnás járművet az Egyesült Királyságban tervezték, a prototípusok Warwick városában, a Prodrive telephelyén készültek, sorozatgyártását, összeszerelését több helyszínre szánták.
A jármű születésében és kialakításában helyi szabályozások is befolyásolták a tervezőket: mivel Londonba már nem hajthatnak be 12 tonnánál nehezebb dízel teherautók, ezért a svéd Volta Trucks kifejezetten a Direct Vision Standardnek (DVS) megfelelő gépet konstruált.
A Zero modellt már fagypont alatt is sikeresen tesztelték, sorozatgyártása az ausztriai Steyrben, a korábbi MAN üzemben indult.
A Zero teherautót a Meritor 14Xe elektromos portáltengelye hajtja, ami kompakt egységet képez a 130-200 kW-os villanymotorral és sebességváltóval. Az EV rendszer táplálásról az amerikai Proterra által fejlesztett lítiumion akkumulátor pakk gondoskodik: a megrendelők 150, illetve 225 kWh kapacitású közül választhattak, ezekkel a hatótávolság 150-200 kilométer.
Ebben a piaci szegmensben indul a Mercedes-Benz e-Econic és a Renault Trucks is.
A 8,6 tonnás teherbírású és 37,7 köbméteres rakterű Volta Zeróban 16 Euro raklap fér, a jármű hossza 9,46 méter, magassága 3,47 méter, szélessége 2,55 méter, tengelytávja 4,8 méter, a raktér belmagassága 2,23 méter.
A 16 tonnás össztömegű Volta alapváltozatába 225 kWh-os kapacitású akkut építettek, ezzel 150-200 kilométeres útra és kilencvenes tempóra képes.
A Volta kifejezetten városi áruterítésre készült, ami sok manőverezéssel és megállással jár, a középen ülő sofőrt 220 fokos kilátás s 360 fokos kamerarendszer segíti, miközben a két oldalán hátratolt ülésben helyet foglaló utasok sem zavarják.
A kis szériás gyártás beindulása után Rob Fowler vezérigazgató már a tavalyi évre ötszáz kész teherautót ígért, aztán jöttek a gondok. A Volta tesztelése csúszott, a megrendelők pedig folyamatosan reklamáltak, mert nem kapták meg határidőre a teherautókat.
A svéd startup ötezer megrendeléssel rendelkezett, ügyfelei között volt a német DB Schenker, mely 1470 Volta Zerót és a Petit Forestier cég, mely ezernél többet vett. Megrendelői között volt még a Metro-lánc, a Petit Forestier, a Crown Estate and Clipper Logistics, a DPD és a Fraikin.
Miközben az angol, francia, spanyol, német, holland, svéd piacok meghódítását tervezték és az észak-amerikai partraszálláson dolgoztak, beütött a baj és nyáron csődöt jelentett beszállítója, a Daimler érdekeltségi körébe tartozó akkumulátorgyártó.
Az elektromos buszokban is érdekelt észak-amerikai Proterra céget keményen sújtotta a piac lelassulása, a félvezetőhiány és az infláció.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!