Le Mans 24 órás verseny
Egymilliárdan a képernyők előtt, háromszázezren a pálya mellett nézik, ahogy 24 órán át száguld hatvan autó és 180 pilóta a Le Mans pályán, ahol szombaton 84-szer rajtol a maratoni viadal. Izgalmas futamnak ígérkezik, mert egy újabb klasszikus tér vissza: két éve a Porsche, idén az egykor leghíresebb győzelmet arató Ford is beszáll a versenybe, hogy legyűrje a technikai csúcsot képviselő Audi R16-os hibridet.
Filmjelenetek
Brat Pitt indítja az idei 24 órás versenyt, nem véletlenül, hiszen szerepel a készülő Le Mans filmben, mely a Ford és a Ferrari 60-as évekbeli rivalizálásáról szól. A „Go like hell” forgatókönyvét a rendező Michael Mann írta Brock Yates amerikai újságíró Enzo Ferrariról szóló könyve alapján. A rajtzászlós indító szerepet 1971-ben Steve McQueen, 1996-ban Alain Delon, 2002-ben pedig Luc Besson alakíthatta.
Szombaton hatvan autó 180 pilótája indul maratoni száguldásra és az nyer, aki 24 óra alatt a legtöbb kört teszi meg: a leggyorsabbak esetében ez ötezer kilométert jelent. Már ha nem történik különösebb esemény. Márpedig a Le Mans krónikája nem éppen unalmas, és idén sem lesz az, hiszen a Porsche után a Ford is gyári csapattal tér vissza a legendás maratonira, ahol a nézőszám háromszázezer.
Tragikus futamok
Le Mans-ban történt az autósport legnagyobb tragédiája: 1955-ben a korábbi években győztes Mercedes Ezüst Nyíla a tribünbe repült és Pierre Levegh kigyulladt autójától a pilótán kívül még nyolcvanhárman meghaltak. A tragédia után Svájcban betiltottak mindenféle autóversenyzést, amit néhány éve megpróbáltak népszavazással feloldani, ám az eredmény alapján továbbra sem engedélyezett.
A Le Mans leglátványosabb repülése is a Mercedeshez fűződik: az 1999-es futamon az egyik emelkedőn a lapos padló alá szoruló szél felkapta az áramlástanilag túlságosan is tökéletes, ám könnyű és a leszorító erőt elvesztő CLR-GT1-es sportkocsit, mely az út menti erdőbe repült.
Miért született a le Mans?
A 24 órás verseny ötletgazdája Charles Faroux francia újságíró és Emile Coquille szerint olyan versenyek kellenek, melyeken a gyártók nemcsak autóik sebességét, de tartósságát is bizonyíthatják, mind nappali, mind éjszakai körülmények között. A háborús éveket leszámítva 1923. óta minden évben megrendezték az immár sorozattá bővült Le Mans versenyt, melyen eleinte autónként kettő, 1977-től pedig három versenyző váltogatta egymást.
Pezsgőlocsolás a sajtónak
A hőskorban még nem a volán mögött, hanem a boksz előtt várakoztak a pilóták, akik a rajtjelre rohanhattak kocsijaikhoz. A gyorsabb elindulást segítette a baloldali kulcs, vagy startgomb.
1928-ban a Le Mans-autókon használtak először elektromos ablaktörlőt, 1923-tól tompított fényszórót, és a pezsgőfürdőzés is a maratoni verseny szülötte. A győztes pezsgőlocsolásából is a Ford GT40-es győzelme után vált hagyománnyá: az 1967-es Le Mans 24 órás versenyt nyerő Gurney és Foyt a pódiumról locsolta az örömmámorban úszó ifjabb Henry Fordot és a versenyautó építő Caroll Shelbyt, meg az újságírókat, akik korábban csúfos kudarcot jósoltak a pilótapárosnak.
A győztes GT40-es bosszúból született: az ifjabb Henry Ford többszöri próbálkozással sem tudta megszerezni a Ferrarit, ezért megépítette saját sportkocsiját. 1969-ben az Ickx-Oliver páros 5233 kilométer után százhúsz méternyi előnnyel lett első a 24 órás futamon, ez ihlette a La Ronda Infernale (Pokoli Kör ) című filmet.
Csúcskategória
Az LMP1-ben, vagyis a prototípusok mezőnyében idén is együtt versenyeznek a gyári és a privát, csapatok: a tavalyi győztes Porsche, és a korábban domináns Audi, valamint a Toyota két-két hibriddel készül a versenyre, míg a privátok mezőnyében két Rebellion és egy ByKolles vezette gép indul. Ötezer kilométer, hat gyári prototípus, négy kategória, ez 84-ik Le Mans idei ajánlata.
A négy kategóriát a lámpák színe és a rajtszám alapján lehet megkülönböztetni. az LMP autók jelzőlámpája fehér, a GT kocsiké sárga, a rajtszámok háttere vörös, kék, zöld és narancs színű.
Szabályok
Egy autót három pilóta vezet, egy versenyző egyhuzamban négy óránál kevesebbet, és összesen legfeljebb 11 órát autózhat. Váltás a kerékcseréknél és tankolásoknál, utóbbiakat nem lehet egy bokszbeással elintézni..
A tavaly még indokolatlanul súlyosnak tűnő 3 perces stop & go. büntetést idén sima stop & go-ra változtatták.
MENETREND
Június 15. szerda
16:00-20:00 Szabadedzés
22:00-00:00 Időmérő edzés
Június 16. csütörtök
19:00-21:00 Időmérő edzés
22:00-00:00 Időmérő edzés
Június 17. péntek
17:30-19:00 Versenyzői parádé
Június 18. szombat
09:00-09:45 Warm-up
10:05-10:50 Ferrari Challenge futam
11:10-12:10 Road to Le Mans (LMP3 és GT3) futam
15:00 A 84. Le Mans-i 24 órás rajtja
Június 19. vasárnap
15:00 A 84. Le Mans-i 24 órás befutója