Le Mans 24 órás verseny

Vér, veríték, könny, bosszú és pezsgő

2016.06.17.

Örömmámor és az autóversenyek történetének legsúlyosabb tragédiája is a 24 órás Le Mans autómaratonihoz köthető.

Egymilliárdan a képernyők előtt, háromszázezren a pálya mellett nézik, ahogy 24 órán át száguld hatvan autó és 180 pilóta a Le Mans pályán, ahol szombaton 84-szer rajtol a maratoni viadal. Izgalmas futamnak ígérkezik, mert egy újabb klasszikus tér vissza: két éve a Porsche, idén az egykor leghíresebb győzelmet arató Ford is beszáll a versenybe, hogy legyűrje a technikai csúcsot képviselő Audi R16-os hibridet.

Filmjelenetek

Brat Pitt indítja az idei 24 órás versenyt, nem véletlenül, hiszen szerepel a készülő Le Mans filmben, mely a Ford és a Ferrari 60-as évekbeli rivalizálásáról szól. A „Go like hell” forgatókönyvét a rendező Michael Mann írta Brock Yates amerikai újságíró Enzo Ferrariról szóló könyve alapján. A rajtzászlós indító szerepet 1971-ben Steve McQueen, 1996-ban Alain Delon, 2002-ben pedig Luc Besson alakíthatta.

Szombaton hatvan autó 180 pilótája indul maratoni száguldásra és az nyer, aki 24 óra alatt a legtöbb kört teszi meg: a leggyorsabbak esetében ez ötezer kilométert jelent. Már ha nem történik különösebb esemény. Márpedig a Le Mans krónikája nem éppen unalmas, és idén sem lesz az, hiszen a Porsche után a Ford is gyári csapattal tér vissza a legendás maratonira, ahol a nézőszám háromszázezer.

Tragikus futamok

Le Mans-ban történt az autósport legnagyobb tragédiája: 1955-ben a korábbi években győztes Mercedes Ezüst Nyíla a tribünbe repült és Pierre Levegh kigyulladt autójától a pilótán kívül még nyolcvanhárman meghaltak. A tragédia után Svájcban betiltottak mindenféle autóversenyzést, amit néhány éve megpróbáltak népszavazással feloldani, ám az eredmény alapján továbbra sem engedélyezett.

A Le Mans leglátványosabb repülése is a Mercedeshez fűződik: az 1999-es futamon az egyik emelkedőn a lapos padló alá szoruló szél felkapta az áramlástanilag túlságosan is tökéletes, ám könnyű és a leszorító erőt elvesztő CLR-GT1-es sportkocsit, mely az út menti erdőbe repült.

Miért született a le Mans?

A 24 órás verseny ötletgazdája Charles Faroux francia újságíró és Emile Coquille szerint olyan versenyek kellenek, melyeken a gyártók nemcsak autóik sebességét, de tartósságát is bizonyíthatják, mind nappali, mind éjszakai körülmények között. A háborús éveket leszámítva 1923. óta minden évben megrendezték az immár sorozattá bővült Le Mans versenyt, melyen eleinte autónként kettő, 1977-től pedig három versenyző váltogatta egymást.

Pezsgőlocsolás a sajtónak

A hőskorban még nem a volán mögött, hanem a boksz előtt várakoztak a pilóták, akik a rajtjelre rohanhattak kocsijaikhoz. A gyorsabb elindulást segítette a baloldali kulcs, vagy startgomb.

1928-ban a Le Mans-autókon használtak először elektromos ablaktörlőt, 1923-tól tompított fényszórót, és a pezsgőfürdőzés is a maratoni verseny szülötte. A győztes pezsgőlocsolásából is a Ford GT40-es győzelme után vált hagyománnyá: az 1967-es Le Mans 24 órás versenyt nyerő Gurney és Foyt a pódiumról locsolta az örömmámorban úszó ifjabb Henry Fordot és a versenyautó építő Caroll Shelbyt, meg az újságírókat, akik korábban csúfos kudarcot jósoltak a pilótapárosnak.

A győztes GT40-es bosszúból született: az ifjabb Henry Ford többszöri próbálkozással sem tudta megszerezni a Ferrarit, ezért megépítette saját sportkocsiját. 1969-ben az Ickx-Oliver páros 5233 kilométer után százhúsz méternyi előnnyel lett első a 24 órás futamon, ez ihlette a La Ronda Infernale (Pokoli Kör ) című filmet.

Csúcskategória

Az LMP1-ben, vagyis a prototípusok mezőnyében idén is együtt versenyeznek a gyári és a privát, csapatok: a tavalyi győztes Porsche, és a korábban domináns Audi, valamint a Toyota két-két hibriddel készül a versenyre, míg a privátok mezőnyében két Rebellion és egy ByKolles vezette gép indul. Ötezer kilométer, hat gyári prototípus, négy kategória, ez 84-ik Le Mans idei ajánlata.

A négy kategóriát a lámpák színe és a rajtszám alapján lehet megkülönböztetni. az LMP autók jelzőlámpája fehér, a GT kocsiké sárga, a rajtszámok háttere vörös, kék, zöld és narancs színű.

Szabályok

Egy autót három pilóta vezet, egy versenyző egyhuzamban négy óránál kevesebbet, és összesen legfeljebb 11 órát autózhat. Váltás a kerékcseréknél és tankolásoknál, utóbbiakat nem lehet egy bokszbeással elintézni..

A tavaly még indokolatlanul súlyosnak tűnő 3 perces stop & go. büntetést idén sima stop & go-ra változtatták.

MENETREND

Június 15. szerda

16:00-20:00 Szabadedzés

22:00-00:00 Időmérő edzés

Június 16. csütörtök

19:00-21:00 Időmérő edzés

22:00-00:00 Időmérő edzés

Június 17. péntek

17:30-19:00 Versenyzői parádé

Június 18. szombat

09:00-09:45 Warm-up

10:05-10:50 Ferrari Challenge futam

11:10-12:10 Road to Le Mans (LMP3 és GT3) futam

15:00 A 84. Le Mans-i 24 órás rajtja

Június 19. vasárnap

15:00 A 84. Le Mans-i 24 órás befutója

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....