közlekedésbiztonság

Valós sebességkorlátozási adatok az autókban

2022.01.24.

Az új Európai Uniós jogszabály javítani fogja a sebességkorlátozásra vonatkozó digitális információk elérhetőségét.

 

Az Európai Bizottság az intelligens közlekedési rendszerekre (ITS) vonatkozó uniós szintű jogszabálymódosítási javaslatában írja elő, hogy az uniós tagállamoknak a jövőben adatokat kell szolgáltatniuk a sebességkorlátozásokról. Az adatokat a tervek szerint elérhetővé teszik a járműbe épített biztonsági rendszerek, például az intelligens sebesség-asszisztens (ISA – Intelligent Speed Assistance) számára, ezzel segítve a pontosabb tájékoztatást, illetve a közúti közlekedésbiztonság színvonalának növelését. Első lépésben 2025 decemberéig tervezik elérhetővé tenni a sebességkorlátozási adatokat a Transzeurópai Közlekedési Hálózatra (TEN-T), illetve más, kiemelt autópálya és elsőrendű főútvonali szakaszokra. Második lépésben az Európai Unió teljes közúthálózatát szeretnék lefedni legkésőbb 2028 decemberéig. A szabályozással kapcsolatban mindenekelőtt meg kell állapodni az uniós tagállamokkal és az Európai Parlamenttel egyaránt.

Az ITS szabályozási környezet tervezett frissítése azt is megköveteli a tagállamoktól, hogy a TEN-T hálózathoz más adatokat is rendelkezésre bocsátsanak, beleértve az észlelt közúti közlekedésbiztonsági eseményekre vonatkozó adatokat, mint például az ideiglenes csúszós utak, a menetiránnyal szemben haladó járművezetők, a kivételes időjárási viszonyok és baleseti helyszínek. A jogszabály hatályba lépéséig a tagállamoknak ITS-szolgáltatást is kell nyújtaniuk a közúti biztonsággal összefüggő forgalmi információkról, amelyeket továbbítani lehet a technológiával felszerelt gépjárműveknek. Az Európai Bizottság egyértelműen deklarálta, hogy a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé kell tenni mind a közúti biztonsági adatok, mind a szolgáltatások nyújtását.

Könnyebben elérhetőbbé válnak, és pontosabb lesz az adatszolgáltatás a sebességkorlátozásokról is (kép: ETSC)

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC - European Transport Safety Council) üdvözli a javasolt változtatásokat, különösen a sebességhatárokra vonatkozó adatszolgáltatás követelményét. A megfelelő és valós idejű sebességkorlátozási információ ugyanis kulcsfontosságú az olyan járműbiztonsági rendszerek számára, mint az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA). A fejlett sebességasszisztens rendszerek a valós idejű kameraképek és szenzorokból nyert információn túl térképi adatok segítségével határozzák meg az érvényes sebességkorlátozást azon az úton, amelyen a jármű halad.

A térképek készítői és üzemeltetői megbízható adatforrásokhoz jutnak azáltal, hogy megkövetelik a tagállamoktól a teljes úthálózatukra vonatkozó sebességkorlátozási adatok elérhetővé tételét, így javítva a sebességkorlátozási adataik pontosságát. Fontos, hogy az intelligens sebességasszisztens rendszerek megfelelően segítsék a járművezetőket a vonatkozó sebességkorlátozás betartásában, éppen ezért ki kell szűrni vagy minimálisra kell csökkenteni a megjelenítendő téves információkat. Az intelligens sebességasszisztens rendszereket ma még kikapcsolhatja a vezető, de ha kellően pontossá válnak a térképek, és sikerül szigorítani a szabályozáson, akkor ezek működése kötelező érvénnyel kiterjeszthető az utazás teljes időtartamára. Az ETSC és más szakmai szervezetek legalábbis ezt szeretnék.

Az ETSC régóta támogatja a TN-ITS-t, ami egy olyan platformot és egyben műszaki szabványt jelent, amely megkönnyíti és elősegíti a statikus közúti adatok, köztük a sebességkorlátozások változásainak adat- és információcseréjét a nemzeti útügyi hatóságok és az adatfelhasználók, például a térképkészítők között. Az EU által finanszírozott „TN-ITS GO” projekt 2021 év végén zárult. A projekt eredményeként Cipruson, Görögországban, Magyarországon, Hollandiában, Szlovéniában, Spanyolországban, valamint Portugáliában telepítették a TN-ITS kísérleti szolgáltatásokat. A meglévő szolgáltatások Flandriában, Finnországban, Franciaországban, Írországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban bővültek. A projektben itthon a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vett részt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....