kínai autó
Ahogy az ukrajnai invázió miatt a nyugati márkák hirtelen és egyként távoztak Oroszországból, úgy özönlötték el a kínai autógyártók a félig üresen hagyott piacot. Ez azzal járt, hogy sok kínai vállalat kénytelen volt új márkanévvel bemutatkozni, részint a technológiai együttműködés örvén, részint konspiratíve, a nyugati szankciók megkerülése érdekében.
A névhelyzet tehát kusza, de Szergej Celikov, az Autostat ügynökség elemzője vette a fáradságot, és – nem kis munkával - táblázatba foglalta, hogy mely új márka- vagy modellnév mögött mi bújik meg. Olyan kínai márkaneveket vett lajstromba, amelyeket kizárólag az orosz piac kedvéért alkottak meg, máshol csak nyomokban vannak jelen.
A Magyarországon teljesen ismeretlen fehérorosz Belgee vállalat szereli össze az oroszok által jól ismert Geely Coolray és Atlas crossovereket, valamint az Emgrand szedánokat is, csak saját cégérük, vagyis Belgee márkanéven futnak ezek az autók. Vagyis Geely és a Belgee egy és ugyanaz, csak a cégér más.
A viszonylag új Knewstar pedig a Geely Tugella crossovert rejti, de az újgenerációs Geely Atlas is Knewstar néven jelenik meg az orosz piacon.
A néhány hete beharangozott Tenet márkanév alatt a Chery crossovereket kell érteni, amelyeket a Volkswagen néhai kalugai gyárában fognak összeszerelni. A Moszkva melletti egykori Mercedes-gyárban pedig Esteo modelleket fognak összeszerelni – a kínai Exeed ezt a nevet választotta az oroszországi piacra szánt autóinak. És egészen új hír: a második negyedévben kerül forgalmazásba vadonatúj márkaként a Nordcross, amely a Zeekr, Lynk&Co és Lotus átkeresztelt járműveinek gyűjtőneve lesz.
A Sollers járműveinek donorautói a kínai JAC modelljei, és itt is csak a név és logó változott. Ugyanezen kínai cég modelljei futnak Moskvicsokként is – jó példa arra, hogy a szovjet autóipar büszkeségéből hogyan lett orosz bőrbe bújt kínai autó.
Az Xcite márka a Chery Tiggo család konspirációs neve.
S ha valaki nem tudja mihez kötni az Evolute márkát, eláruljuk, hogy ez a már Magyarországon is ismert a Dongfeng orosz változata.
Hébe-hóba látni Amberauto márkajelű autókat is Oroszországban, s ezek valójában JMEV-ek, csak át vannak címkézve. A tíz éve alapított márkáról azt kell tudni, hogy a kínai Nancsangban székelő vegyesvállalaté, amely többségi tulajdonosa a Renault csoport, és résztulajdonosa a Jiangling Motors csoport (JMCG), illetve egy kínai agráripari vállalat. Így van áttételesen jelen a Renault az orosz piacon, miközben kivonult onnan.
És ezzel nem ér véget a sor, mert közismert a Lada X-Cross 5 története: az autó lényegében a FAW Bestune T77 másolata lett volna, de a projekt már a legelején dugába dőlt, és csak néhány példányt adták el belőlük céges ügyfeleknek.