autópiac
Miután a nyugati autógyártók elhagyták Oroszországot Putyin Ukrajna elleni inváziója és a bevezetett szankciók miatt, az orosz autópiac gyorsan a kínai gyártók (szinte abszolút) hódításának terepévé vált.
Mint a WardsAuto kiemeli, a monopolhelyzet – a korlátozott kínálattal együtt - olyan indokolatlan áremelkedéshez vezetett, hogy ma egy Oroszországban értékesített kínai autó átlagára meghaladja a 29-30 ezer eurónak megfelelő összeget.
Az orosz piacon azonban még most is nagy az a hivatalosan eladott (vagy gyártott) hagyományos nyugati márkák iránt, olyannyira, hogy olyan gyártók, mint a Kia, a Hyundai, a Renault és a Volkswagen, még ma is értékesítenek autókat, de már csak az úgynevezett „párhuzamos import” révén. Ez azt jelenti, hogy ezek az autók nem a gyártótól, hanem kerülőutakon keresztül jutnak Oroszországba.
Az úgynevezett BRICS-országok közelmúltbeli találkozóján (Brazília, India, Kína és Dél-Afrika, amelyhez Etiópia, Egyiptom, Irán és az Egyesült Arab Emirátusok csatlakozott vagy csatlakozni készül), amely az oroszországi Kazany városában zajlott, felmerült az a lehetőség, hogy az oroszok autóipari együttműködési és értékesítési forgatókönyveket dolgozzanak ki a kínai galaxison kívüli potenciális partnerekkel.
Bár a csúcstalálkozó során nem születtek konkrét megállapodások, az indiai, iráni, valamint néhány közel-keleti és afrikai autógyártó megerősítette: hamarosan megkezdik a nagy volumenű autóexportot Oroszországba.
Szergej Katirin, az Orosz Föderáció Kereskedelmi és Iparkamarájának elnöke az Izvesztyia című moszkvai lapnak elmondta, hogy különösen az indiai autógyártók indulnak nagy esélyekkel az orosz autópiacon. Katirin szerint az indiai Tata Motors ígéretes jelentkezőnek tekinthető az Orosz Föderációban történő értékesítésre.
Ehhez jönnek még az iráni autók, amelyek párhuzamos import útján már 2023-ban megérkeztek Oroszországba. Főként az Iran Khodro által gyártott Tara szedánokról, valamint a másik iráni Saipa cég (a múltban licenc alapján Citroen és Renault modelleket gyártott) Quik crossoveréről és Saint S szedánjáról van szó.
Ezek a modellek megfizethetőnek tűnnek a hazai Lada márkához képest, amelynek ára jelentősen emelkedett az elmúlt években.
Az iráni és indiai autók mellett afrikai modellek is landolhatnak Oroszországban. Köztük az ugandai állami Kiira Motors Corp. elektromos modelljei. Igaz, az afrikai országokat jobban érdekli az autók közös összeszerelése, mint az Oroszországba irányuló export. A Közép-afrikai Köztársaság oroszországi nagykövete, Leon Dodonu-Punagaza szerint országa kooperálni kíván az orosz UAZ-szal olyan modellek összeszerelésében, mint például a Patriot SUV.