plug-in

Túléli-e a plug-in hibrid az elektromosítási lázat?

2021.07.22.

A plug-in hibrid autók manapság nagyon népszerűek, sokak szerint a jelenlegi legjobb kompromisszumot jelentik a vásárlók számára, ha egyszerre szeretnék élvezni a zöld autók előnyeit és a belső égésű motorok adta biztonságot. De vajon átmeneti technológia lesznek, vagy hosszú távon is siker vár rájuk? Utóbbi egyre valószínűtlenebb és az átmeneti technológiai időszak is rövidebbnek ígérkezik, mint azt eredetileg tervezték a gyártók.

A plug-in hibridek első megjelenésekor a gyártók és a politika is nagy reményekkel tekintett a technológiára. Az utóbbi időben viszont egyre több elemzés készült ezekről a modellekről és egyre többen vonják kétségbe, hogy valóban környezetbarátnak nevezhetők-e.

Az új európai zöld pénzügyi szabályzat tervezete megtiltaná a gyártók számára, hogy 2025 után "fenntartható befektetésekként" jelöljék őket, ami potenciálisan visszatarthatja a befektetőket. Eközben a szén-dioxidon túli szennyező anyagok, például a nitrogén-oxid kibocsátásának tervezett szabályozásai megnövelhetik ezen autók gyártásának költségeit.

Az ilyen reformok célja a teljesen elektromos járművekre történő átállás felgyorsítása és a klímacélok teljesítése. A tervezett szabályozások eltérnek az eddigi EU-s szabályozásoktól, amelyek a hibrideket szinte egyformán kezelték a teljesen elektromos autókkal, és bátorították az autóipart abban, hogy több tízmilliárd eurót fektessenek be a technológiába.

Számos gyártó még legalább tíz éven át tervezett plug-in hibrid autókat gyártani, egyfajta hídként tekintettek rájuk a belső-égésű motorral hajtott és az elektromos autók között. Az AutoForecast Solutions által a Reuters számára készített elemzés 2028-ra csak 28 PHEV modellt jelez előre a piacon, szemben a 86 elektromos modellel. Ez egy jelentős fordulat egy olyan iparág számára, ahol a piacon lévő tölthető hibrid modellek száma 2015 óta minden évben meghaladja a BEV modellekét, gyakran jelentősen.

Egyes autógyártók attól tartanak, hogy az EU idő előtt megszakíthatja ezt az átmenetet. Nyilatkozataikban elsősorban arra hívjál fel a figyelmet, hogy a közelgő szabályok megnehezíthetik az ilyen hibird modellek eladását az európai piacokon néhány év múlva, annak ellenére, hogy a fogyasztók aggódnak a teljesen elektromos autók választéka és a töltési infrastruktúra hiánya miatt.

"Ez őrület, ha ezt 2025-re megtesszük, gyakorlatilag már ma elpusztítjuk a keresletet" - mondta Adrian Hallmark, a Bentley brit luxusautógyártó vezérigazgatója. "A legtöbb ember számára az akkumulátoros elektromos autó még nem praktikus" - mondta a Reuters hírügynökségnek.

A Reuters beszámolója szerint az Európai Bizottság egyik tisztviselője nem akarta konkrétan kommentálni a zöld pénzügyi szabályokat, de kijelentette, hogy politikájuk "technológia-semleges". Hozzátette, hogy a PHEV "átmeneti technológia a kibocsátás nélküli mobilitás felé". Ahhoz, hogy 2050-ben elérjék az átfogó éghajlat-semlegességi célt, az utakon szinte minden autónak nulla kibocsátásúnak kell lennie addigra - tette hozzá a Bizottság.

A hibridek iránti keresletet nagyban befolyásolja az állami ösztönzők megléte, és már ezekben is látni némi elmozdulást. Míg sok ország továbbra is támogatja a PHEV-ket, Hollandia 2016-ban visszafogta számukra az adókedvezményeket. 2020-ban az országban nyolcszor annyi BEV-t értékesítettek, mint a PHEV-et, szemben a négy évvel korábbi PHEV-ek oldalára négyszeresen billenő mérleggel. Más országok, mint például Németország továbbra is támogatja a plug-in hibridek vásárlását, ahogy Magyarországon is számos előnnyel jár egy ilyen modell használata, de ez a közeljövőben megváltozhat - legalábbis bizonyos szinten - a hírek szerint. 

Hogy ez a siettetett átmenet valóban hasznos és racionális-e, egyelőre kérdéses, de ha a dolgok a jelenlegi irányba mennek tovább, néhány év múlva a sok szakértő által legpraktikusabb választásnak tartott plug-in hibrid autók is kikophatnak az autószalonokból.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.13
MG 4 alapokon, kompakt crossover méretekkel, a briteknél 15 millió alá árazva közelít felénk az....
2025.03.13
Székesfehérvár közelében végeznek műszaki mentést a tűzoltók, akik több embert kiemelnek a járműből....
2025.03.13
A Chery egyik Európába is exportált márkája tavaly berobbant a magyar piacra. Az Omoda 2024-ben pár....
2025.03.13
Ha csak 70 éves kor felett lenne szükség orvosi igazolásra Szlovákiában a jogosítvány megtartásához....
2025.03.13
A Volkswagen Haszonjárművek a 75 éves Bullit ünnepli. Ez Európa legrégebben gyártott haszonjárműve....
2025.03.13
Az elmúlt napokban fokozatosan 3-4 centtel csökkenni kezdett az üzemanyag ára. A szakértők szerint....
2025.03.13
Magyarország két meghatározó nagyvállalata második alkalommal hirdeti meg a Bosch×Richter Ipari....
2025.03.13
  Fokozott teljesítménnyel, gyorsabb töltéssel és nagyobb hatótávolsággal újul meg a Toyota bZ4X,....
2025.03.13
Az egyik leginnovatívabb prémium autógyártóként ismert Lexus a Toyota csoporton belül büszkén tölti....
2025.03.13
Baleset miatt jelentős a torlódás az M0-s autóúton az M5-ös autópálya irányába Szigetszentmiklósnál....