chippiac

Továbbra is félvezetőhiányra kell számítani

2023.04.01.

Bár a fogyasztói elektronikában mérséklődik a kereslet, a félvezetőhiány továbbra is több iparágat súlyt, állítják a Roland Berger szakértői új tanulmányukban. A hiány állandósul az autó- és gyártóiparban, a kereslet-ingadozás pedig felboríthatja az ellátási láncokat. A folytatódó "örökölt" chiphiány megelőző lépéseket igényel a vállalatok részéről.

Az alkatrész-felhasználók és -gyártók növekvő készletekkel, pénzügyi terhekkel és a kínálatban fellépő ostorcsapás-effektus valószínűségével szembesülnek. Utóbbi azt jelenti, hogy az ellátási lánc végén tapasztalható keresleti ingadozás készlet-instabilitáshoz vezethet az ellátási lánc teljes hosszában.

Egy másfajta hiány

A globális recesszióval kapcsolatos félelmek miatt az elektronikai termékek iránti eddig túlfűtött fogyasztói kereslet az utóbbi időben 30%-kal csökkent. Ez egyes technológiai területeken kapacitást szabadított fel, és átmenetileg gyakorlatilag megszüntette azt a rövidtávú chiphiányt, amellyel a világ az elmúlt két évben szembesült. Viszont a probléma nem tűnt el: míg a fogyasztói elektronika keresletének gyengülése miatt erősödött a csúcstechnológiát képviselő fejlett félvezető-kínálat, nem javult a nagyrészt autóipari és ipari vállalatok által használt (8" és 6" méretű lapkákon alapuló) hagyományos chipek alacsony kínálata.

Fotó: TSMC

„A mai félvezető-vásárlók kénytelenek kötéltáncot járni: egyszerre kell megküzdeniük a növekvő készletek kezelésével és a folyamatos ellátási problémákkal. A félvezetőgyártó vállalatok, az EMS szolgáltatók és néhány topvállalat által a termelés biztosítása érdekében nemrégiben felhalmozott felesleges készletek komoly pénzügyi terhet rónak a cégekre” – fogalmaz Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Következésképpen hamarosan jelentős ostorcsapás-effektusra számítunk. Sok érintett vállalat a korábbi 16%-os átlagról mostanra több mint 23%-ra növelte biztonsági készleteit, így megnövekedett pénzügyi terheket kell kezelniük, különösen a növekvő tőkeköltségek miatt.

Nincs azonnali enyhülés

Bár a chiphiány leküzdése az elmúlt két év nagy kihívása, a pandémia és a globális recesszió miatt eddig nagyon kevés figyelem és erőforrás összpontosult az autóipari és ipari vállalatok által használt régebbi chipekre. Az autóipari piac 62%-a és az ipari piac 57%-a analóg/keverékjeles chipekre, mikrokontroller egységekre vagy speciális alkatrészekre, például MEMS-ekre (mikroelektromechanikai rendszerek) támaszkodik. Mivel a chipgyártók egyre inkább a fejlettebb chipek "jövőállóságát" keresik, ezek a régebbi és speciálisabb chipek egyre többször hiányozni fognak a piacról.

A kormányzatok által kiutalt segélycsomagok sem hoznak enyhülést: a nemrégiben elfogadott amerikai CHIPS-törvény például csak 5%-ot különít el a régebbi node-ok (a hálózat részét képező, különálló egység) gyártásának növelésére. Hasonlóképpen, az európai chiptörvényben található nem egyértelmű költségvetések és iránymutatások sem igazán fogják befolyásolni az autóipari és ipari vállalatokat érintő node-hiányt. „Várakozásaink szerint ennek a jogszabálynak legalább 2024/2025-ig nem lesz mérhető eredménye, mivel eddigre várhatóak a piaci korrekciók hatása” – tette hozzá Schannen Frigyes.

A Roland Berger szerint a jövőben az érintett vállalatoknak át kell térniük a központosított E/E (elektromos/elektronikus) architektúrákra és a modern node-okkal kompatibilis félvezetőket kell használniuk. Ezeknek az integrált rendszereknek köszönhetően jelentősen javulhat majd például az autóipar esetében a járművezérlés, a biztonsági funkciók, az infotainment-rendszerek, az aktív biztonsági megoldások, valamint egyéb kényelmi, komfort és csatlakoztathatósági funkciók is.

Emellett a cégeknek készlet-korrekcióra és optimalizálására kell összpontosítaniuk, hogy megszüntethessék a felesleges költségeket.

A Roland Berger teljes tanulmánya elérhető itt:

https://www.rolandberger.com/en/Insights/Publications/Semiconductor-Shortage-3-2022.html

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.20
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felhívja a közlekedők figyelmét, hogy csak az induljon útnak kedden....
2025.01.20
Túl szelíd motorosok és túl vad autósok, akik robogóval és Kacsával is Dakarra mentek, hogy....
2025.01.20
Első hallásra talán meglepő díjjal ismerték el a világ legkeményebbnek tartott terepjárója, a....
2025.01.20
Az autópiaci „tisztulás” jegyében megszűnik Kínában egy olyan márka, amely alig két éve kelt életre....
2025.01.20
A mobilitási szolgáltató Ayvens-nél összegyűjtötték, szerintük melyik 10 új elektromos autót övezi....
2025.01.20
A 2024 második felében sikeres mestervizsgát tett szakembereket köszöntötte decemberben a Csongrád-....
2025.01.20
A nagy teljesítményű „minden egyben” rendszer egyszerre képes kezelni több járműfunkciót, így....
2025.01.20
Újabb sikerrel indította 2025-öt a Budapesti Közlekedési Központ népszerű alkalmazása, a BudapestGO....
2025.01.20
Ónos eső veszélye miatt keddre másodfokú (narancs) figyelmeztetést adott ki Baranya, Bács-Kiskun,....
2025.01.20
A fővárosi rendőrök két éjszakán át fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzést tartottak Budán –....