Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai? Tudod, hogy kell áthaladni a vasúti átjárón? | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai? Tudod, hogy kell áthaladni a vasúti átjárón?

2020.09.06.

Évente több tucat baleset történik a vasúti átjárókban a közlekedők figyelmetlensége, illetve a szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. 

A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad

– így szól a KRESZ vasúti átjárókra vonatkozó legfontosabb előírása, és ezt nem csak a járművezetőknek, hanem a gyalogosoknak is be kell tartaniuk. Sajnos ezt a szabályt nem mindenki tartja be, sőt gyakran a tilos jelzés ellenére áthajtanak vagy átmennek a síneken.

Sose menj át a vasúti átjárón, hogy lent van a sorompó vagy pirosan villog a fénysorompó (Fotó: MÁV)

Talán megunják a várakozást, és úgy gondolják, ha eddig nem jött a vonat, akkor nem abban a két pillanatban fog érkezni, amikor ők áthajtanak a síneken. Pedig a vonat mindig jön, és ha ütközésre kerül a sor, akár személyautóról, akár teherautóról van szó, biztosan a kocsi húzza majd a rövidebbet. Ilyenkor hiába vészfékez mozdonyvezető, több száz méter kell a vonatnak a megálláshoz. Ráadásul a szabálytalanság miatt nem csak a sofőr és utasai, hanem a vonaton utazók is megsérülhetnek. 

Pár percért nem éri meg kockáztatni

2019-ben december elejéig 69 baleset történt a magyarországi vasúti átjárókban. Ez kevesebb az előző évi adatnál, de több halálos kimenetelű szerencsétlenség történt: tavaly 21, míg egy évvel korábban 18. Az esetek túlnyomó többségében személygépkocsi ütközött vonattal, de többször gyalogos lépett le figyelmetlenül a sínekre, vagy kerékpáros, motoros nem állt meg a vasúti átkelő előtt.

A MÁV szerint a baleseteket szinte kivétel nélkül az okozta, hogy a közlekedők megpróbáltak még a vonat előtt átérni, esetleg kihagyott a figyelmük, vagy nem vették figyelembe a fénysorompó tilos jelzését. Az is gyakori, hogy a vezetők nem néznek körül, mielőtt a sínekre hajtanak, pedig a KRESZ előírja, hogy fokozott óvatossággal kell megközelíteni az átjárót. 

A balesetek többségét az okozza, hogy a tilos jelzés ellenére az autósok megpróbálnak még a vonat érkezése előtt átérni (Fotó: MÁV)

Az is sokat mondó adat, hogy az utóbbi 10 évben nem történt olyan baleset vasúti átjáróban, amelyben a vasúttársaság felelősségét állapították volna meg, vagyis ezek a közúton közlekedők vagy gyalogosok figyelmetlenségéből adódtak. Igaz, az utóbbi években több videó is készült olyan esetekről, amikor nyitott sorompónál száguldott el a vonat, de szerencsére nem történt baj. 

A fénysorompó jelzései

Magyarországon a több mint 6000 vasúti átjáró nagyjából fele teljes sorompóval, félsorompóval kombinált fénysorompóval vagy csak fénysorompóval van biztosítva. A többi helyen a kis forgalom miatt nincs semmilyen berendezés. Az átkelők biztonsága is a fenti sorrendben romlik: a teljes sorompó a legjobb, hiszen az autós előtt olyan akadályt képez, amit nem tud kikerülni. A fénysorompós átjárókban történik a legtöbb baleset, hiszen itt csak jelzés van, fizikailag semmi sem gátolja az áthaladást. 

Lássuk, mit kell tudni a fénysorompókról:

  • A villogó fehér fény nem azt jelenti, hogy nem jön vonat! Csak azt jelzi, hogy a berendezés működik, és elvileg majd váltani fog, ha jön a vonat. Ezért kell ilyenkor is alaposan körülnézni.
  • A felváltva villogó két piros fény azt jelzi, hogy vonat közlekedik, és tilos áthaladni az átjáróban. 
  • Ha nincs se fehér, se piros jelzés, akkor a fénysorompó nem működik! Meg kell állni a vasúti átjáró előtt, és csak azután szabad továbbhaladni, ha megbizonyosodtunk róla, hogy nem jön vonat. 

Mennyivel lehet áthaladni a vasúti átjárón?

Sokan még ma is úgy tudják, hogy a vasúti átjáró előtt lakott területen belül 30 kilométer/órára kell lassítani, lakott területen kívül pedig legfeljebb 40 kilométer/órával lehet áthaladni. Pedig ez a szabály már több mint 10 éve nem él! Módosították a KRESZ erre vonatkozó részét, amely már nem tartalmaz kötelező sebességcsökkentést. Igaz, azt előírják, hogy „csak folyamatosan – megállás nélkül – legalább 5 kilométer/óra átlagsebességgel szabad áthaladni”, ami elég logikus, hiszen nem tanácsos bámészkodni a vasúti átjáróban, az a cél, hogy miután meggyőződtünk arról, hogy nem jön a vonat,  biztonságosan, körültekintően, de minél gyorsabban áthaladjunk a síneken.  

Fokozott ellenőrzés jön

Idén július végéig már 30 baleset történt a vasúti átjárókban, ami kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ám ezek mindegyike megelőzhető lett volna odafigyeléssel és a szabályok betartásával. Többek között ezért is végez a magyar rendőrség egy héten keresztül fokozott ellenőrzést a vasúti biztonság érdekében szeptember 7. és 14. között.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..