Scania

Takarékos hegymenet hasznos tanácsokkal

2013.11.06.

A Scania egyre több kiegészítő szolgáltatással próbálja meg tovább fokozni kamionjai hatékonyságát. Az immár hazánkban is működő, domborzatfigyelő tempomat mellett a váltóvezérlés, valamint a járművezetőt segítő és értékelő rendszer is újabb funkciókkal bővült.

Szerző: Gracza Zoltán

Az adaptív tempomat és a domborzatfigyelő négy sebességértékkel dolgozik: a tartani kívánt sebesség, a legkisebb és legnagyobb még elfogadott sebesség, valamint a lejtmeneti sebesség
 

Scania Driver Support – A vezetőt hasznos tanácsokkal ellátó és a vezetési stílust értékelő rendszer ma már minden távolsági Scania kamionban széria-felszerelés és egyre több ipari és áruterítő változatba is bekerül. A rendszer lényege, hogy néhány előre beállított, helyesnek gondolt érték alapján figyeli a járművezető munkáját és értékeli azt, így pontozza a hosszú kigurításokat, a kis fékezéseket, a helyes hegymenetet, de immár a kuplungos Opticruise vagy a kéziváltós kiviteleknél a kuplungkezelést is. A rendszer például kiszámolja az ideális kuplungcsúsztatás idejét és összehasonlítja azt a járművezető által végrehajtott indulással, majd megdicséri, esetleg figyelmezteti, miáltal az alacsonyabb fokozatban történő indulás és a gyors kuplungkezelés plusz csillagot ér. Ezzel együtt immár azt is figyeli a rendszer, hogy az automatizált fokozatváltót mely programban üzemelteti a járművezető, ezért ha a maximális teljesítményt kiaknázó Power, vagy a nehéz terepre ideális Off-road módba kapcsol, a vezetési tanácsok is ehhez igazodnak, hogy a pilóta ne érezze felesleges zaklatásnak a helyzethez esetleg nem igazodó üzeneteket. Ezen túl mostantól a pontozó algoritmus is érthetőbben és dinamikusabban működik, így közvetlenebb és a helyzethez jobban alkalmazkodó, a veszélyes szituációk üzemanyag-igényes megoldásait kevésbé büntető visszajelzéseket adva a sofőrnek.

A GPS-adatokat felhasználó, a domborzatot előre elkészített adatbázisból ismerő Scania Active Prediction vezérlőegysége
 

Scania Active Prediction – 2011-ben próbálhattuk ki először a domborzatfigyelő sebességtartót, igaz akkor még csak Észak- és Nyugat-Európában. A rendszer már akkor is igen meggyőzően működött, hisz kiküszöbölte az adaptív tempomat azon utolsó hiányosságát, hogy az nem látja előre az utunkba kerülő dombokat, völgyeket. Az előttünk haladó járművekre ugyan a távolságot és sebességet figyelő radarnak köszönhetően már kevésbé kellett figyelnünk, a sávelhagyást pedig külön kamera felügyelte, az emelkedők előtti időbeni lendületvétel, valamint a csúcs előtti gázelvételt – 2011 előtt – még magunknak kellett szabályoznunk. Igaz, hogy 2009 óta a Scania Driver Support utólag már pontozza az ilyen helyzetben végzett munkánkat, jó értéket azonban csak a tempomat kikapcsolásával érhettünk el. A domborzati adatok tárolása pont ezen helyzeteket könnyíti meg azáltal, hogy ismerve az útszakasz hegyeit, völgyeit, a rendszer időben gyorsít, vagy idejekorán elveszi a gázt, valamint a lejtő vége előtt lekapcsolja az automatikusan működtetett retardert és hagyja kigurulni a kamiont, hogy ezzel üzemanyagot takarítson meg. Ez a funkció idén októbertől már a kevésbé hegyes közép-kelet-európai országokban is működik, így Magyarország útjain is a tempomatra bízhatjuk a hegymeneteket. A rendszer a jármű előtti három kilométeres útszakasz domborzatát elemzi, majd ennek megfelelően hoz döntéseket arról, hogy az előre beállított sebességhez képest, a sofőr által engedélyezett határokon belül mennyiben térjen el az optimális fogyasztás eléréséért, mely így három, az Opticruise váltó Economy programjával azonban akár öt százalékkal is csökkenhet.

Dicséret jár az időben megkezdett lassításért, mert így egy csepp gázolaj sem megy veszendőbe
 

Eco-roll – 2014 tavaszától már szállítja a Scania az Euro 6-os motorokkal, a kuplungpedál nélküli Opticruise automatizált váltókkal és a fenti rendszerekkel együttműködő, szériában Eco-roll-lal szerelt kamionjait. A váltóvezérlő a domborzati adatok alapján megpróbálja eldönteni, hogy a retarder használata, vagy a szabadon gurulás a takarékosabb egy-egy adott helyzetben.

Ha nem domborzatfüggő tempomattal közlekedünk, és túl sokáig tartjuk a gázon a lábunkat az emelkedőn, miáltal szinte gyorsítva érünk a csúcsra, megdorgál minket a Scania Driver Support
 

A döntés egyik kulcsfontosságú összetevője, hogy a kigurítás legalább tíz másodpercig tarthasson, mivel ennél rövidebb idő alatt a ki- és visszaváltások, valamint a későbbi esetleges lassítás nem teszi hatékonnyá a funkció használatát, mellyel ideális helyzetben akár két százalékos üzemanyag-megtakarítás elérhető, ezáltal téve teljessé a Scania üzemanyag-takarékosságot növelő megoldásainak hatékonyságát.

Minél kevesebb váltás, időbeni gázelvétel és kigurítás a hatékony hegymenet titka
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
Nincs új a nap alatt, megint bővült a kétmotorosok mezőnye, ami továbbra sem népes. ..
2025.02.07
Vannak rendőrök, akik lélekben mindig kékek maradnak. Szerencsi Zoltánt ebből az anyagból gyúrták,....
2025.02.07
Már a startnál szép reményekkel kecsegtet a BYD dél-koreai „hódító körútja”:  közel ezer....
2025.02.07
A német járműipari vállalatok üzleti hangulatát jelző mutató jelentősen csökkent januárban a....
2025.02.07
Volt idő, amikor az alkoholos befolyásoltságot saccra állapították meg. Lássuk be, hogy a módszer....
2025.02.07
A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric....
2025.02.07
A hétvégén Dubajban versenyez Molnár Martin, hiszen itt rendezik az F4 Middle East Championship....
2025.02.07
Aki ötévesnél nem idősebb hibrid vásárlásában gondolkozik, nem kell, hogy márkák tucatjait....
2025.02.07
A repterekéhez hasonlóan szigorú ellenőrzést vezettek be a KRESZ-teszteken.   ..
2025.02.07
Vádat emeltek két volt vizsgabiztos és a vizsgáztatást meghatalmazás alapján intéző társuk ellen,....